در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    چه عاملی سبب شد که نجاشی مسلمانان را به مشرکان تسلیم نکند

    1 بازدید

    چه عاملی سبب شد که نجاشی مسلمانان را به مشرکان تسلیم نکند را از سایت نکس درجه دریافت کنید.

    کلاس ما

    کلاس ما

    سوالات درس پنجم - هدیه های آسمان ( صفحه ی 33- 28 )

      با یاد ونام خدا

      سوالات درس پنجم - هدیه های آسمان ( صفحه ی 33- 28 )

    ===============

    1- چراگروهی از مسلمانان به حبشه هجرت کردند؟ چون آزار و اذیت مشرکان مکّه زیاد شده بود، عده ای از مسلمانان به دستور پیامبر به حبشه مهاجرت کردند.

    2- سرپرستی مهاجران به حبشه را چه کسی برعهده داشت؟ جعفربن ابیطالب.

    3- حبشه در کجا قرار دارد؟ در افریقا و نام امروزی آن اِتیوپی است.

    4- در آن زمان پادشاه حبشه که بود و چه دینی داشت؟ نجّاشی نام داشت و مسیحی بود.

    5- بت پرستان مکّه در مقابل مهاجرت مسلمانان چه کردند؟ عده ای را با هدایای زیاد نزد نجاشی فرستادند و از او خواستند مسلمانان را به عربستان برگرداند.

    6- نمایندگان مشرکان مکه، مسلمانان را چه نامیدند؟ گفتند آنها به دین تازه ای گرویده و از وطن خود فرار کرده و به اینجا آمده اند.  

    7- نجاشی از مسلمانان چه پرسید؟ پرسید این چه دینی است شما به آن ایمان آورده اید.

    8- چه کسی به سوال نجاشی پاسخ داد؟ جعفربن ابیطالب.

    9- جعفربن ابیطالب به نجاشی چه گفت؟ گفت ما مردمی بت پرست بودیم، کارهای زشت می کردیم تا اینکه پیامبری از جانب خدا آمد و ما را به درستکاری و دوری از بت پرستی و کارهای زشت دعوت کرد.

    10- جعفربن ابیطالب بخشی از کدام سوره را برای نجاشی خواند؟ سوره ی مریم.

    11- سوره ی مریم چندمین سوره ی قرآن است؟ سوره ی نوزدهم.

    12- نجاشی به جعفربن ابیطالب چه گفت؟ گفت آنچه پیامبر شما آورده با آنچه پیامبر ما آورده هردو از یک جا سرچشمه گرفته اند.

    13- چرا پادشاه حبشه مسلمانان را به بت پرستان تسلیم نکرد؟ چون با شنیدن بخشی از سوره ی مریم فهمید که آنچه پیامبر اسلام گفته در حقیقت مانند گفته های حضرت عیسی از جانب خدا آمده است و مسلمانان راست می گویند.

    14- جدول زیر را کامل کنید؟

      

       

    منبع مطلب : kelase5-3.blogsky.com

    مدیر محترم سایت kelase5-3.blogsky.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    هجرت مسلمانان به حبشه

    در سال های نخست بعثت، با افزایش فشار مشرکان مکه به افرادی که مسلمان شده بودند، عده ای از مسلمانان به پیشنهاد پیامبر به حبشه رفتند تا در سایه حمایت نجاشی که از نظر پیامبر پادشاه عادلی بود قرار گیرند. مورخین عموما از این حرکت به عنوان هجرت یاد کرده اند و این از آن روست که قرآن در سوره مکی نحل ،آیه چهل و یکم، از آن واقعه به عنوان هجرت یاد کرده است: «وَ الَّذینَ هَاجَرُواْ فیِ اللَّهِ مِن بَعْد مَا ظُلِمُواْ لَنُبَوِّئَنَّهُمْ فیِ الدُّنْیَا حَسَنَةً وَ لَأَجْرُ الاَْخِرَةِ أَکْبرَُ لَوْ کاَنُواْ یَعْلَمُون» (سوره نحل، 41) و بعدها پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) آن را هجرت نامیدند[۱].

    تاریخ مهاجرت

    این مسأله تا حدودی مربوط به این نکته است که مهاجرین چندبار هجرت کرده و هربار در چه زمانی بوده است. عموم مورخین معتقدند که هجرت به حبشه دوبار صورت گرفته و بار نخست آن در رجب سال پنجم بعثت بوده است. و تعداد آنها دوازده تا هفده نفر زن و مرد بوده است. برخی از این افراد عبارت اند از:[۲]

    این افراد تا زمان حادثه سجده (غرانیق) در حبشه بودند و پس از این اتفاق به مکه بازشگتند. اما به دلیل اینکه، ماجرای غرانیق، افسانه ای بیش نیست، به نظر می رسد که هجرت اول به حبشه هیچ گاه رخ نداده و تنها رویدادی است که برای درست نشان دادن افسانه غرانیق، ساخته شده است.[۴]

    تاریخ هجرت دوم مشخص نیست. این بار بالغ بر هشتاد نفر از مسلمانان به سرپرستی جعفر بن ابی طالب به حبشه هجرت کردند.[۵] برخی از کسانی که هجرت کردند. اینان:

    مهاجران حبشه به گفته ی ابن هشام گذشته از زنان و فرزندان خود که همراه داشتند، فرزندانی که در حبشه متولد شدند، جمعا (83) نفر بودند. [۶]

    برخی از زنان مسلمانی که همراه شوهران خداپرست خویش تن به هجرت به حبشه دادند بدین شرحند:

    علت مهاجرت به حبشه

    مورخان چهار دلیل برای هجرت مسلمانان به حبشه ذکر می کنند:

    وضعیت مسلمانان مهاجر در حبشه

    پس از آن که مسلمانان وارد خاک حبشه شدند، به گفته خودشان که در اشعار خویش یادآور شده اند، در آن سرزمین وسیع و دور از چشم قریش و آسیب کسان و همشهریان خود، زندگی آرامی را آغاز کردند.

    دورنمائی از وضع آن ها را به هنگام اقامت در حبشه می توان در سخنان ام سلمه یکی از بانوان مهاجر که بعدها به همسری رسول خدا درآمد دید که می گوید: «ما چون در سرزمین حبشه فرود آمدیم در پناه نجاشی که بخوبی از ما حمایت می کرد به سر بردیم. در حفظ دین خود تامین داشتیم، و آزادانه خدا را پرستش می کردیم. نه آزادی می دیدیم، و نه چیزی می شنیدیم که باعث نارحتی مان شود».[۱۲]

    «عبدالله بن حارث بن قیس بن عدی» از قبیله بنی سهم در اشعار خود می گوید: ای رهگذر! پیام مرا به کسانی که می خواهند پیام خدا و دین او را بشنوند برسان، خاصه به آن دسته از بندگان خدا که در شهر مکه با ناراحتی و شکنجه بسر می برند. به آن ها بگو که ما سرزمین خدا را وسیع یافتیم، و می توانیم از خواری و تحقیر و نابسامانی در امان باشیم. پس شما به ما بپیوندید و تن به خواری ندهید، و با ذلت و ننگ نمیرید. جرم ما این بود که از پیغمبر خدا پیروی کردیم، و آن ها سخن پیغمبر را نشنیده انگاشتند، و مسئولیت بیشتری را برای محاسبه روز بازپسین به عهده گرفتند. ای خدای مهربان! عذاب خود را بر قریش فرود آور که سرکشی کردند. ما از این که کار آن ها بیش از این بالا گیرد و بیشتر سرکشی کنند، به تو پناه می بریم.

    «عبدالله بن حارث» که خود را از تعقیب سنگدلان قریش در آرامش خاطر می دید، طی قطعه دیگری از این که آن ها را ناگزیر ساختند شهر و دیار خود را رها سازند، و تن به غربت دهند، سخت می نالد، و برخی از سران فامیل خود را مورد نکوهش قرار می دهد.

    باز همین عبدالله بن حارث سران مشرک و بی رحم قریش را با خشم یاد می کند و در قطعه دیگری می گوید: قریش با سرسختی حقی را که خدای یگانه بر آن ها داشت انکار کردند، همان طور که پیش از آن ها قوم عاد و مردم مدین و قوم حجر با خدای خود درافتادند. اگر من یاد خدا را آشکار نسازم، چنان می بینم که هیچ زمین و دریائی جای نشیمن من نیست. در سرزمینی که بنده خدا بسر می برد، همین که دعوت حق به من رسید، من عقیده خود را آشکار ساختم.

    «عثمان بن مظعون» نیز پسر عمویش «امیه بن خلف» را که در میان فامیل خود بسیار متنفذ و سرشناس و او را به جرم مسلمانی سخت آزرده بود، در قطعه ای مورد سرزنش و توبیخ قرار داده و از جمله می گوید: تو باعث شدی من از شهر مکه محل امن خدا بیرون آیم، و در سرزمین غربت بسر برم.

    تو با مردمی بزرگوار و عزیز درافتادی، و کسانی را که از ایمانشان بیم داشتند به هلاکت رساندی. اگر در آینده حوادث دنیا تو را باقی گذاشت، و اراذل و اوباش مکه را با خود همراه دیدی خواهی دید که چه عمل زشتی مرتکب شده ای. [۱۳]

    نجاشی دستور داده بود مسلمانان که برای نجات خویش روی به کشور او آورده اند، کاملا در امان باشند. حتی گاهی به جعفر بن ابیطالب پیغام می داد که اگر نیازی دارند تذکر دهند تا برایشان تامین کند.

    نمایندگان قریش در تعقیب مهاجرین

    قریش که در برابر این اقدام در مانده شده، و به احتمال قوی در برابر حبشیان احساس شرمساری می‌کرد، تصمیم گرفت تا آنان را باز گرداند. محتمل است که قریش ترس از نفوذ اسلام در حبشه نیز داشته ‌اند. [۱۴] به همین دلیل قریش دو نفر را به حبشه فرستاد. بعضی از تواریخ مانند سیره ابن هشام و کامل ابن اثیر نام این دو نفر را «عمرو بن عاص» پسر «عاص بن وائل» که برادرش هشام بن عاص نیز از مهاجران بود و در حبشه بسر می برد و «عبدالله بن ابی ربیعه مخزومی» دانسته اند. (ابن اثیر نفر دوم را «عبدالله بن ابی امیه» ضبط کرده است که اشتباه است.) ولی برخی دیگر از مآخذ مانند تاریخ یعقوبی نفر دوم را «عمارة بن ولید» دانسته اند.

    جمع بین این دو نظریه این است که نمایندگان اعزامی قریش را باید سه تن دانست: عمرو بن عاص، عبدالله بن ابی ربیعه و عمارة بن ولید.

    سران قریش این افراد را با هدایای شایسته برای شخص نجاشی و نزدیکان او روانه حبشه کردند. این عده در ساحل دریا سوار کشتی شدند و رو به حبشه نهادند.

    فرستادگان قریش در دربار نجاشی

    فرستادگان قریش پیش از آنکه بحضور نجاشی بروند هدایای فرماندهان لشگر و درباریان را بصاحبانش رسانده و باهر یک از آنها جداگانه به توافق رسیدند تا از ایشان حمایت کنند و نگذارند که نجاشی مهاجران را به حضور بپذیرد.[۱۵]

    آنها به حضور شاه وقت گرفتند و شرفیاب شدند، نجاشی هدایای قریش را پذیرفته و از وضع ایشان پرسید! آنان در جواب گفتند: «اعلی ‌حضرتا! جمعی از جوانان ابله و بی‌ خرد ما بتازگی دست از دین خود کشیده و دینی آورده ‌اند که نه دین ما است و نه دین شما، اینان (که از ترس ما نتوانستند در مکه بمانند) به کشور شما گریخته و بدین سرزمین آمده‌ اند. اینک بزرگان آنها یعنی پدران و عموها و رؤسای عشیره و قبایل ایشان ما را به نزد شما فرستاده تا آنان را به نزد قریش که داناتر به حال و وضع آنها هستند بازگردانید!»

    سکوتی مجلس را فرا گرفت، عبد اللّه و عمرو بن عاص نگرانند تا مبادا شاه دستور باحضار مهاجرین دهد، زیرا چیزی برای بهم زدن نقشه آنها بدتر از این نبود که شاه آنها را ببیند و سخنانشان را بشنود، فرماندهان سپاه و درباریان که خود را آماده کمک به فرستادگان قریش کرده بودند لب گشوده گفتند: «اعلی‌حضرتا! این فرستادگان سخن براستی و صدق گفتند و بزرگان قوم ایشان بوضع حال اینها داناترند و زمام کارشان نیز بدست آنان است، بهتر همان است که اینان را بدست فرستادگان بسپاری تا بشهر و دیارشان باز گردانند و بدست بزرگانشان بسپارند».

    نجاشی از این سخنان خشمگین شده گفت: بخدا تا من ایشان را دیدار نکنم و سخنانشان را نشنوم باین دو نفرشان نخواهم سپرد، اینان در کنف حمایت منند و بمن پناه آورده‌اند باید نخست آنها را بدینجا بخوانم و از ایشان درباره مطالبی که این دو نفر اظهار میکنند پرسش کنم. اگر سخن این دو نفر راست بود من ایشان را باین دو نفر می‌سپارم و گر نه از ایشان دفاع خواهم کرد و تا هر زمان که خواسته باشند در سرزمین من در آسایش بسر برند!.[۱۶]

    نمایندگان قریش با حالی تباه از نزد پادشاه حبشه بیرون آمدند، و در انتظار نشستند تا نجاشی مسلمانان را فراخواند و نظر قطعی خود را به آگاهی ایشان برساند. روز دیگر نجاشی دستور داد مسلمانان را خبر کنند تا همگی در حضور او گردآیند و پس از روبرو کردن طرفین و استماع سخنان آن ها آن چه شایسته حق و عدالت است، درباره آن ها معمول دارد.

    مسلمانان در حضور نجاشی

    پادشاه حبشه بدنبال مهاجرین فرستاد و آنان را بمجلس خویش احضار کرد. اینان انجمنی کردند و درباره اینکه با نجاشی چگونه سخن بگویند بمشورت پرداختند و بالاخره تصمیم بر این گرفتند که جریان بهر جا بکشد اینان سخن از روی صدق و راستی بگویند و دستورات رسول خدا صلی اللّه علیه و آله را بی کم و کاست بیان کنند، و با این تصمیم بمجلس نجاشی درآمدند.

    مجلسی بود آراسته، کشیشها در اطراف پادشاه نشسته و انجیلها را پیش روی خود باز کرده بودند، مهاجرین یک یک در جای خود قرار گرفتند پادشاه رو بآنها کرده گفت: این چه دینی است که شما بدان گرویده‌اید که نه دین قوم و عشیره شما است و نه دین من است و نه دین هیچیک از این ملتهای دیگر است؟

    جعفر بن ابی طالب از آن میان لب گشوده گفت: «پادشاها! ما مردمی بودیم که بوضع زمان جاهلیت زندگی می کردیم، بت (های سنگی و چوبی را) میپرستیدیم گوشت مردار میخوردیم، کارهای زشت انجام میدادیم، حشمت فامیل و ارحام خود را نگاه نمیداشتیم، با همسایگان بد رفتاری میکردیم، نیرومندان ما بضعفاء و ناتوانان زورگوئی میکردند ... و این وضع ما بود تا اینکه خدای تعالی پیامبری را از میان ما برگزید، کسی که ما نسب او را می‌شناختیم، راستی و امانت و پاکدامنی او مورد تصدیق همه ما بود، این پیامبر گرامی ما را بسوی خدای یگانه دعوت کرد و به پرستش و یگانگی او خواند، به ما گفت: دست از عبادت و پرستش بتهای سنگی و آنچه پدرانتان می‌پرستیدند بردارید، و براستگوئی و امانت‌داری و صله رحم، و نیکی بهمسایه و خودداری از محرمات و جلوگیری از خونریزی و آدم کشی دستور فرمود، از فحشاء و زورگوئی و خوردن اموال یتیمان و متهم ساختن زنان پاکدامن و ... جلوگیری فرمود، بما دستور داد خدای یگانه را بپرستیم و چیزی را شریک او قرار ندهیم، ما را بنماز و زکاة و روزه أمر فرمود ... .

    آنگاه جعفر دنباله سخن خود را چنین ادامه داد: پس ما او را تصدیق کرده به او ایمان آوردیم، و او را در آنچه از جانب خدای تعالی آورده بود پیروی کردیم. خدای یگانه را پرستش کردیم، از ارتکاب محرماتی که بر ما حرام کرده بود خودداری کردیم، به جز آنچه را او حلال کرده بود چیزی را بر خود حلال نکردیم ... و خلاصه دستورات او را یک یک به مرحله اجرا گذاردیم، قریش که چنان دیدند به دشمنی با ما برخاسته ما را آزار و شکنجه دادند و جلوی ما را از پیروی این دین گرفتند تا شاید دوباره ما را بپرستش بتان وادارند، و کارهای زشتی را که پیش از آن حلال میدانستیم مرتکب شویم، ما که با قهر و ستم و سخت گیری اینان روبرو شدیم و دیدیم که مانع از انجام دستورات دینی ما میشوند بکشور شما آمدیم و در میان تمام سلاطین دنیا شما را انتخاب کردیم، و به عدالت شما پناهنده شدیم بدین امید که در جوار عدل و داد شما کسی بما ستم نکند!

    جعفر بن ابی طالب دیگر سخنی نگفت و سکوت کرد. نجاشی گفت: آیا از آنچه پیغمبر شما آورده چیزی بخاطر داری؟ جعفر گفت: آری، نجاشی گفت: بخوان! جعفر شروع کرد به خواندن قسمتی از ابتدای سوره «کهیعص».

    ام سلمة(راوی حدیث) گوید: نجاشی از شنیدن آیات قرآن چندان گریست که قطرات اشک ریش انبوه و صورتش را فرا گرفت، و کشیشهائی که اطراف او بودند نیز چنان می گریستند که صفحات انجیلهائی که در پیش رو داشتند از اشک چشمشان تر شد ...

    سپس نجاشی رو به مهاجرین کرده گفت: آنچه پیغمبر شما آورده با آنچه عیسی ابن مریم آورده هر دو از یک جا سرچشمه گرفته است، آسوده خاطر باشید که به خدا سوگند هرگز شما را باین دو نفر تسلیم نخواهم کرد.[۱۷]

    پاسخ حضرت جعفر به سوالی در مورد حضرت عیسی(علیه السلام)

    فرستادگان قریش ناکام از نزد نجاشی بیرون رفتند و بسیار افسرده و ناراحت بنظر میرسیدند، عمرو بن عاص رو به رفیق خود عبد اللّه بن ابی امیه کرده گفت: فردا مجددا بنزد نجاشی می روم و ریشه اینها را می زنم!

    چون روز دیگر شد عمرو بن عاص به نزد نجاشی آمده گفت: اعلی ‌حضرتا! این بی ‌خردان درباره عیسی سخن عجیبی گویند، شما کسی را به نزد ایشان بفرستید و سخن ایشان را درباره حضرت عیسی جویا شوید!

    جعفر بن ابی طالب گفت: ما همان را گوئیم که پیامبرمان از جانب خدای‌ تعالی برای ما آورده، یعنی ما معتقدیم که حضرت عیسی بنده و پیامبر و روح خدا و کلمه الهی است که به مریم بتول فرستاده است.

    نجاشی دست خود را به طرف چوبی که روی زمین بود دراز کرده آن را برداشت و گفت: بخدا سخنی که تو درباره عیسی گفتی با آنچه حقیقت مطلب است از طول این چوب تجاوز نمیکند (و سخن حق همین است که تو گفتی)! این سخن نجاشی به فرماندهان مسیحی حبشه که در کنار او ایستاده بودند گران آمده نگاههای تندی بهم کردند، نجاشی که متوجه نگاههای آنها شده بود بدانها گفت: و اگر چه بر شما گران آید! سپس بمهاجرین گفت: شما با خیالی آسوده به هر جای حبشه که میخواهید بروید، و بدانید که در أمان ما هستید و کسی نتواند بشما گزندی رساند! آنگاه بأطرافیان خود گفت: هدایای این دو نفر را پس دهید چون ما را نیازی به آنها نیست، و خداوند برای باز گرداندن سلطنت من رشوه از من نگرفت که من در این باره رشوه بگیرم، و مردم مرا در آغاز کار اطاعت نکردند تا من اطاعت اینان را بکنم. و بدین ترتیب فرستادگان قریش شرمنده و دست خالی بمکة باز گشتند، و هدایای قریش را نیز پس آوردند.[۱۸]

    اشعار حضرت ابوطالب در وصف نجاشی

    هنگامی که ابوطالب آگاهی یافت نجاشی مسلمانان را به نیکی پذیرفته و تحت حمایت خود قرار داده است به نقل امین الدین طبرسی در «اعلام الوری» و سید فخار موسوی در کتاب «ایمان ابوطالب» صفحه 18 ابیات زیر را گفت و برای تشویق و تقدیر از وی به حبشه فرستاد:

    «تعلم ملیک الجش ان محمدا × نبی کموسی والمسیح بن مریم

    اتی بالهدای مثل الذی اتیابه × فکل بامرالله یهدی و یعصم

    وانکم تتلونه فی کتابکم × بصدق حدیث لاحدیث المرجم

    فلا تجعلو الله ندّا واسلموا × فان طریق الحق لیس بمظلم»

    ای پادشاه حبشه! بدان که محمد ما پیغمبریست مانند موسی بن عمران و عیسی بن مریم.

    محمد آئینی برای هدایت بندگان خدا آورده است، همانند دینی که آن ها آوردند. بنابراین هر کدام آن ها مردم را هدایت می کنند و از گمراهی نگاه می دارند.

    شما نام و نشان او را در کتاب آسمانی خود می خوانید، آن هم به عنوان داستانی راستین نه چون حدیثی از روی وهم و گمان.

    پس برای خدا شریکی قرار ندهید و اسلام بیاورید که راه حق تاریک نیست.

    بازگشت مسلمانان مهاجر

    در سال هفتم هجری پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) برای نجاشی نوشت تا بقیه اصحاب را که آنجا مانده ‌اند، را روانه کند. نجاشی چنان کرد و با دو کشتی آنها را روانه ساخت و ایشان در ساحل بولا که همان ساحل جار است، پیاده شدند و از آن جا برای مدینه شتر کرایه کردند و چون به مدینه رسیدند، متوجه شدند پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در خیبر است و آن جا رفتند. هنگامی رسیدند که فتح خیبر تمام شده بود، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) با مسلمانان صحبت فرمود که آنها را در غنایم شریک سازند و پذیرفتند و چنان کردند.[۱۹]

    پانویس


    منابع

    منبع مطلب : wiki.ahlolbait.com

    مدیر محترم سایت wiki.ahlolbait.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    هری پاتر : چون با شنیدن بخشی از سوره ی مریم فهمید که آنچه پیامبر اسلام گفته در حقیقت مانند گفته های حضرت عسی از جانب خدا آمده است و مسلمانان راست می گویند

    عطیه : چه عاملی سبب شد که نجاشی مسلمانان را بهرمشرگان تسلیم نکند

    ناشناس : خیلی سوال عجیبیه !!

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    گوگولی⁦(◍•ᴗ•◍)❤⁩ 4 ماه قبل
    -1

    چون با شنیدن بخشی از سوره ی مریم فهمید که آنچه پیامبر اسلام گفته در حقیقت مانند گفته های حضرت عسی از جانب خدا آمده است و مسلمانان راست می گویند.⁦

    نرگس 5 ماه قبل
    -2

    عبادت رفتار زیبا اندیشه ی نیک کفتار زیبا

    لیلا 5 ماه قبل
    -2

    اصلا باز نکرد

    هانیه 6 ماه قبل
    -1

    بچه ها سوال را می دانید

    ناشناس 6 ماه قبل
    -1

    لطفا جواب بگو

    0
    هانیه 6 ماه قبل

    چه عاملی سبب که نجاش مسلمان رابه مشرکان تسلیم نکند

    ناشناس 7 ماه قبل
    0

    اوهوم درسته فکر کنم همینه 😉

    پارسا 7 ماه قبل
    1

    بچه ها اگه جواب این سوالم میخواید صفحه ۲۵ رو مو به مو بخونید

    دیانا امیری 7 ماه قبل
    -1

    تو کتاب نوشته شده

    دیانا امیری 7 ماه قبل
    0

    جواب :

    صفحه 25 دو خط و نیم بیت های آخر کتاب

    سلنا 7 ماه قبل
    -1

    میشه مفهومش روکوتاه بگین

    بهار 7 ماه قبل
    -1

    نمیدونم شما باید بگید اه

    فرشته 7 ماه قبل
    1

    شما چیز هایی که نوشتن را بالا نمیاره

    ابوالفضلارشدی 7 ماه قبل
    1

    امام هابودن امام محمد (ص)

    ع ل۱۵ 7 ماه قبل
    1

    منم دنبال همین سوال نجاشی

    ع ل۱۵ 7 ماه قبل
    2

    عالی

    ملنلادتخلن 7 ماه قبل
    3

    چون با شنیدن از بخشی از سوره ی مریم فهمیدکه آنچه پیامبر اسلام گفته در حقیقت مانند گفته های حضرت عیسی از جانب خداآمده است و مسلمانان راست می گویند😍😍

    0
    . 4 ماه قبل

    ممنون

    ناشناس 8 ماه قبل
    4

    خیلی سوال عجیبیه !!

    نه 8 ماه قبل
    0

    نمیدونم

    ناشناس 8 ماه قبل
    1

    چ عاملی باعث شد نجاشی مسلمانان را ب مشرکان ندهد؟

    0
    محمد 7 ماه قبل

    نه چه عاملی باعث شد که نجاش ، مسلمانان را به مشترکان تسلیم نکند چیه

    ناشناس 8 ماه قبل
    0

    چه عاملی باعث شد که نجاشی مسلمانان رابه مشرکان تسلیم نکند

    0
    ملیسا 8 ماه قبل

    به

    ناشناس 8 ماه قبل
    0

    خیلی عجیب غریبه

    0
    بل بل 8 ماه قبل

    لبافاف

    ناشناس 8 ماه قبل
    3

    اینها به کشور ما پناه اوردند ما اول باید به حرفشان گوش کنیم وبعد تصمیم بگیریم

    عطیه 9 ماه قبل
    -2

    چهعاملی سبب شد که نجاشی مسلمانان را به مشرکان تسلیم نکند

    1
    منم 7 ماه قبل

    راستی منم خخخخخخ😂

    0
    حمید 8 ماه قبل

    چه عاملی سبب شد که نجاشی مسلمانان را به مشرکان تسلیم نکند

    عطیه 9 ماه قبل
    5

    چه عاملی سبب شد که نجاشی مسلمانان را بهرمشرگان تسلیم نکند

    1
    فاطمهـ 7 ماه قبل

    نمیدنهـ یعنی نمیدونم😞

    -1
    منم 7 ماه قبل

    منم نمیدونم

    8
    هری پاتر 8 ماه قبل

    چون با شنیدن بخشی از سوره ی مریم فهمید که آنچه پیامبر اسلام گفته در حقیقت مانند گفته های حضرت عسی از جانب خدا آمده است و مسلمانان راست می گویند

    برای ارسال نظر کلیک کنید