در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    چرا وقتی نام پیامبر را میشنویم صلوات میفرستیم کلاس دوم

    1 بازدید

    چرا وقتی نام پیامبر را میشنویم صلوات میفرستیم کلاس دوم را از سایت نکس درجه دریافت کنید.

    فرستادن صلوات در موقع شنیدن نام مبارک حضرت محمد

    چرا ما «شیعیان» در اذان و غیر اذان، وقتی نام مبارک رسول اللَّه ‏صلی الله علیه وآله وسلم را به زبان می‏آوریم یا می‏شنویم صلوات می‏فرستیم ولی اهل تسنّن مقید به فرستادن صلوات نیستند؟

    پاسخ: علاوه بر آیه شریفه إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبیِّ یَا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیماً [1] .

    ترجمه: «خداوند و فرشتگانش بر پیامبر درود می‏فرستند ای کسانی که ایمان آورده‏اید بر او درود فرستید و به فرمانش به خوبی گردن نهید.»

    روایات کثیره‏ای از رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم وائمه‏علیهم السلام در دست است که به همه مسلمانان سفارش فرموده‏اند که هر وقت و در هر حال اسم مبارک حضرت رسول ‏صلی الله علیه وآله وسلم یا لقب وکنیه آن جناب را بگویند یا بشنوند صلوات بفرستند و در کتابهای اهل سنّت که به نظر خودشان صحیح و از معتبرترین کتابها می‏دانند مانند «صحیح مسلم» نقل شده که حضرت رسول‏صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:

    نماز بعد از اذان

    وقتی مؤذن اذان می‏گوید، جمله‏های اذان را مانند او بگویید (حکایت کنید) و بر من صلوات بفرستید، بدرستی که هر کس بر من صلوات بفرستد خداوند به هر صلواتی ده صلوات بر آن کس می‏فرستد. [2] .

    بر این اساس شیعه خود را موظّف می‏داند که وقتی نام مبارک رسول‏ خدا صلی الله علیه وآله وسلم را به زبان آورد یا شنید صلوات بفرستد ولی اهل تسنن و حتی خود مؤذّن که نام مقدّس آن حضرت را به زبان جاری می‏کند شنیده نشده که صلوات بفرستند و به روایاتی که در کتابهای معتبر نزد خودشان، آمده عمل نمی‏کنند و خود را از ثواب صلوات محروم می‏سازند.

    [1] سوره احزاب / 56.

    [2] صحیح مسلم، کتاب الصلاة، ص 198، باب 7:استحباب القول مثل قول المؤذن لمن سمعه ثمّ یصلّی علی النبی.... قال النبی ‏صلی الله علیه وآله وسلم إذا سمعتم المؤذن فقولوا مثل ما یقول ثمّ صلّوا علیّ فانه من صلّی علیّ صلاةً صلّی اللَّه علیه عشراً.... و در کتاب صحیح ابن خزیمة، ج 1، ص 218 (58) باب فضل الصلاة علی النبی‏علیه السلام بعد فراغ سماع الاذان، ح 418: روایتی به همین مضمون آمده است.

    همچنین کتاب صلاة المؤمن، القحطانی، ص 157، همین مضمون را آورده است.

    منبع مطلب : movlayam-ali.blogfa.com

    مدیر محترم سایت movlayam-ali.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    چرا برای پیامبر و اهل بیت صلوات میفرستیم؟

    پرسش:

    هیئت حضرت علی اصغر(ع)میاندوآب:سلام همسنگر گرامی واقعا دستت درد نکنه بابت جواب به شبهه.امیدوارم در سایه پروردگار موفق باشی.

    لطفا به این سوال نیز که خیلی شبهه شده نیز جواب دهید:اگر پیامبر واهل بیت انسان های کامل در روی زمین هستند پس چرا به انها صلوات میفرستیم .

    لطفا در پست هاتون جواب بدین وهر وقت جوابو رو وبلاگ گذاشتید خبرم کنید

    یا علی  

    پاسخ:

    با سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز.سال نو رو خدمت شما و همه دوستان تبریک میگم و سوال خوب و خوشی رو برایتان آرزو دارم.

    جوابی که آیت الله جوادی آملی از استاد خویش علامه طباطبایی آورده است بسیار زیبا و خواندنی است. ببینید!

    مرحوم علامه طباطبایی در پاسخ به فردی که از ایشان چنین پرسیده بود، با بیان لطیفی فرمودند: نخست اینکه ما با صلوات چیزی از خود اهدا نمی‌کنیم، بلکه به خدا عرض می‌کنیم و از او می‌خواهیم که بر پیامبر و خاندانش رحمت ویژه بفرستد. دوم اینکه گرچه این خاندان به صلوات ما احتیاجی ندارند؛ ولی به خدای سبحان نیازمند هستند و فیض الهی باید به صورت دائم بر آنها نازل شود.

    ما با این صلوات، در واقع خود را به این خاندان نزدیک کرده‌ایم؛ برای مثال اگر باغبانی در باغی که همة گل‌ها و میوه‌هایش ملک صاحب باغ است، کار می‌کند و از صاحب باغ حقوق می‌گیرد، روز عید دسته‌ای از گل‌های باغ تهیه کند و به حضور صاحب باغ ببرد، آیا عمل او موجب نزدیکی به صاحب باغ نمی‌شود؟ این عمل نشانة ادب باغبان است. صلوات هم ادب ما را ثابت می‌کند، در غیر این صورت ما از خود چیزی نداریم، بلکه از خدای سبحان مسئلت می‌کنیم که بر مراتب و درجات این بزرگواران بیفزاید که همین عرض ادب موجب تقرب ما می‌شود.(1)

    صلوات  و درود بر پیامبر در حقیقت، تقدیر و تشکر از زحمات و تلاش های پیامبراکرم (ص) و اهل بیت او است که سال ها با راستی و درستی در بین جامعه زیسته و همه سختی ها و ناملایمات را در راه هدایت بشر تحمل کرده و  اسوه و نمونه انسان کامل شدند. بر این اساس آنان قطعاً مستحق تقدیر و تشکر می باشند که کمترین درجه این تشکر ذکر صلوات بر آن حضرت می باشد. که حتی اگر ایشان به این صلوات نیازی نداشته باشند ما به عنوان کسی که از زحمات آنان بهره مند هستیم وظیفه داریم که قدر شناس باشیم.

    منبع مطلب : www.t-pasokhgoo.ir

    مدیر محترم سایت www.t-pasokhgoo.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    چرا برای پیامبر صلوات میفرستیم؟

    پاسخ:

    کی از صفات خداوند در مکتب اسلام حکمت خداوند است، حکیم به کسی گفته می شود که کار بدون هدف و مصلحت انجام نمی دهد، از جمله آفرینش انسان است که بنا به حکمت خلق شده و در خلقت آن غایت و هدف متعالی فرض شده است.
    از طرفی خداوند غنی بالذات است لذا در خلقت و آفرینش به حکم عقل و نقل چیزی عاید او نخواهد شد که در غیر این صورت او کمال مطلق و غنی بالذات نخواهد بود. بنابراین در خلقت هر چه خیر است به مخلوقین برمی گردد که او فیاض علی الاخلاق است. انسان با دلایل کلامی و فلسفی و عقلی و نقلی بر ممکن الوجودی خود اذعان داد و به صراحت عقل می فهمد که خلقتش برای به کمال رسیدن و کامل شدن است. و این را نیز می فهمد که همه جهات سعادت و کمال را با نردبان عقل نمی تواند طی کند، که عقل بر او حکم می کند تا برای نیل به سعادت ابدی قوانین و مقرراتی را بفهمد و بداند تا با به کار گماردن آن روح کمال خواهی خود را سیراب کند.
    این قانون، قانون خداست که به وسیله وحی برای انسان ها از طرف خداوند ابلاغ می شود و واسطه آن به نام پیامبر بایستی دارای صفت عصمت باشد تا در گرفتن دستورات از خدا و در نگهداری آن و ابلاغش به مردم از خطا و لغزش مصون باشد.[1]
    به سبب نقل، در گذشته تاریخ پیغمبران بسیاری برای هدایت بشر آمده اند، و قرآن کریم کثرت ایشان را تأیید فرموده است و عده ای را با نام و نشان ذکر کرده است.[2]
    به نص قرآن کریم و کتب آسمانی گذشته، خاتم الانبیاء(صلی الله علیه وآله) وجود مبارک حضرت محمد بن عبدالله است که طبق روایات فریقین، علامات و معنویاتی از ایشان ظهور و بروز داشته که با توجه به آیات متعدد از جمله آیه شریفه (لقد کان فی رسول الله اسوةٌ حسنةٌ لمن کان یرجوا لله و الیوم الاخر و ذکر الله کثیراً);[3]از خداست و ویژگی خاص در نظام خلقت خدای حکیم برخوردار است.
    حتی در زمان کودکی ملک قلبش را شستشو داد.[4] و از زمانی که از شیر گرفته شد، خداوند بزرگترین فرشته را قرین و همدم او نمود،[5] آیات معراج، مباهله و...[6] خود دلیلی دیگر بر یگانگی و شخصیت ویژه و خاص آن حضرت دارد.
    پیش از مبعوث شدن به رسالت، نبوت داشته اند، و در بعضی روایات آمده که: "شش ماه قبل از رسالت، به نبوت مشرف شدند";[7] آیه شریفه 9 و 10 سوره علق، اشاره به نماز خواندن آن بزرگوار قبل از نبوت نموده است.[8]
    دلیل افضلیت حضرت(صلی الله علیه وآله) شریعت، وجود مبارک خودشان، مقاماتش و اینکه او رسول است تا آخر عالم و برای همه جهانیان و کتاب او به نام قرآن حجتی برای اهل عالم و بهترین دلیل برای افضلیت ایشان دعوت به معارف الهی و توحیدی و ـ مبارزه دلیلی قران ـ که پیامبران پیشین(علیهما السلام) مانند آن را نیاورده اند می باشد.[9]
    و آیه شریفه: (ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیماً);[10] علاقه خاص خداوند و فرشتگان نسبت به پیامبر(صلی الله علیه وآله) است که به مؤمنان دستور می دهد که شما هم صلوات و سلام بر او بفرستید.
    صلاة در آیه در اصل به معنای انعطاف بوده و صلات خدا بر پیغمبر به معنای انعطاف او به وی است، به وسیله رحمتش البته انعطافی مطلق، چون در آیه شریفه صلات را مقید به قیدی نکرده و همچنین صلاة ملائکه او بر آن جناب(صلی الله علیه وآله) انعطاف ایشان است بر وی، به این که او را تزکیه نموده و برایش استغفار کنند، و صلات مؤمنین بر او انعطاف ایشان است به وسیله درخواست رحمت برای او.
    و در اینکه خداوند قبل از امر به مؤمنین که بر او صلوات بفرستید، نخست صلات خود و ملائکه خود را ذکر کرده، دلالتی است بر اینکه صلوات مؤمنین بر آن جناب به پیروی خدای سبحان و متابعت ملائکه اوست.[11] و این خود دلیلی است بر عظمت آن بزرگوار(صلی الله علیه وآله).
    صفت حکیم بودن اقتضاء دارد که کارها با عنایت و هدف باشد، غنی ذاتی خداوند بی نیازی از هدف و غایت را می رساند، و امر به پیروی و اطاعت و صلوات بر بهترین مخلوقش به طور حتم برای خیر رساندن به دیگران است. از طرفی عقل هم حکم می کند حال که او بهترین مخلوقین است و مورد توجه ویژه و خاص خداوند، و از طرفی اطاعت از خدا و رسولش برای نیل به کمال مطلق واجب است، می یابیم در اطاعت به این امر مهم قطعاً هدف تکاملی پیروان لحاظ شده است. چون می گوییم: "خدایا رحمتت را بر پیامبر(صلی الله علیه وآله) نازل فرما وقتی رحمت بر حضرت نازل شد به دیگران هم می رسد چون او مجرای فیض است و اگر بخواهد خیری به
    دیگران برسد باید به عنوان رحمت خاصه نخست به حضرت(صلی الله علیه وآله) نازل شده و سپس به دیگران برسد".[12]
    لذا صلوات برای توضیح درجه ما ـ فرستنده صلوات ـ است، چرا که پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله) اشرف موجودات است، پس باید یک کمال وجودی ای را داشته باشد که "لا کمال فوقه" هیچ کمالی بالاتر از آن نباشد، بنابراین اعطای کمال جدیدی به ایشان که دارای آن نباشد، تصور نمی شود، پس صلوات ما یک نحوه تعظیم و تکریم است که در اثر آن به کمال و مرتبه آن بزرگوار هیچ اضافه نمی شود و عیناً مثل این است که یک سیب به باغ سیب ببرند و برای تعظیم و تکریم صاحب باغ به او بدهند، زیرا هر مزیت دینی و دنیایی از برکات رسول اکرم)است و آن حضرت صاحب همه خیرات و مبرات می باشد.[13]
    صلوات بر محمد و آل محمد(صلی الله علیه وآله) فعلی از افعال ما است و علم و عمل هر دو جوهرند، که گوهر انسان را می سازند و عین حقیقت و ذات انسان می شوند و انسان کامل مبرای از امکان استعدادی است که در کمال فعلیت رسیده است هر چند عبد شکور امت پس بداند که صلوات عاید ما می شود که از نقص به کمال و از قوه به فعلیت می رویم نه عاید آن که خود عاری از قوت است.[14]
    و صلوات، نیز مانند سایر اعمال شکل و روحی دارد، روح آن این است که مقام آنان را نزد خدا فهمیده و بفهمیم که آنها وسیله ها و شفیع هایی نزد خدا بوده و خداوند کسی را بدون توسل به آنان نمی پذیرد. و نیز آنان به انسان به خود او اُولی می باشند.
    و پایه این مطلب اندک شناخت واقعی است که باعث عمل به اولویت آنان می باشد، و آن گاه که این شناخت واقعی تحقق یافت و بنده با این شناخت یک بار صلوات فرستاد، رسول خدا(صلی الله علیه وآله) ده بار بیشتر و بی نهایت بر او صلوات می فرستد، و اگر این صلوات در دعا باشد، دعا مستجاب می گردد.[15]
    و گفته اند که فایده صلوات بر آن حضرت(صلی الله علیه وآله) برای فرستنده است که بر اثر این عمل پاداش می یابد، زیرا خدای تعالی درجه و مقامی به آن بزرگوار داده و نعمت هایی به او بخشیده که درود و دعا بر آن چیزی نمی افزاید، البته عده ای گفته اند فایده آن درخواست، بالا بردن درجه و افزوده شدن پاداش آن حضرت(صلی الله علیه وآله) هم هست، زیرا نعمت های خدا را اندازه نیست، و بر این گفتار اخبار رسیده از معصومین(علیهم السلام) است که دلالت به مطلب دارد.[16]
    از جمله آن روایات، اینکه صلوات بر پیامبر(صلی الله علیه وآله) موجب مغفرت و بخشش گناهان است.[17] از امام صادق(علیه السلام)است که فرمود: حضرت رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود: هر که بر من درود فرستد خدا و فرشتگان بر او درود فرستند، پس هر که خواهد کم و هر که خواهد بسیار درود بفرستد.[18] و همچنین پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمود: صداهاتان را به درود بر من بلند کنید که نفاق و دو رویی را از بین می برد.[19] در جایی دیگر در حالی که شاد بود فرمود: جبرییل به نزدم آمد و گفت: ای محمد! هر کسی بر تو یک بار درود فرستد خداوند برای او ده حسنه می نویسد و ده گناه او را محو م یکند و ده درجه بر درجات او می افزاید.[20] و فرمود هر کسی بر من درود بفرستد خداوند و فرشتگان بر او درود می فرستند.[21]
    صلوات بر پیامبر(صلی الله علیه وآله) آن قدر ارزش و عظمت در درگاه خداوند دارد که برای اجابت دعاها گفته اند: تا صلوات در آن نباشد به اجابت نخواهد رسید و در دعای مکارم الاخلاق و دعای به والدین در صحیفه سجادیه زیاد صلوات تکرار می شود، علت همین است.[22]
    هشام بن سالم از امام صادق(علیه السلام) نقل می کند که فرمود: همواره دعا از عروج به مرتبه اجابت ممنوع است تا آن که در او صلوات بر پیغمبر(صلی الله علیه وآله) و آل او فرستاده شود. سکونی نیز از حضرت امام صادق(علیه السلام) نقل کرده که فرمودند: اگر کسی دعا کند و نام مبارک رسول خدا(صلی الله علیه وآله) را با درود یاد نکند آن دعا بر بالای سرش پرپر می کند و توان عروج ندارد و چون نام مبارک رسول الله(صلی الله علیه وآله) را با درود یادآوری می کند دعایش به مرتبه اجابت عروج می نماید.[23]
    بنابراین اولاً قدردانی و سپاسگزاری از حضرت پیامبر(صلی الله علیه وآله) امر عقلایی است که او واسطه فیض و اسوه و مربی و راهنمای ماست و از طرفی بهترین مخلوق خداوند و عصاره خلقت و ثانیاً او و خاندانش راه و صراط اقوم برای نیل به سوی خداوند که حتی نماز بدون ذکر صلوات بر آنان قبول نیست و ثالثاً به دلیل نیاز بشر به کمال و ضعف مفرط او وفور نعمت های خداوند بر او عقل حکم می کند، شکر منعم و سپاسگزاری از او در گفتار و عمل، لذا خداوند فرمود من و ملائکه درود می فرستیم بر محمد(صلی الله علیه وآله) ای مؤمنین شما نیز چنین کنید لذا از این جهت هم واجب و لازم است، اگر چه بیان شد که نفس صلوات برا فرستنده است و خود راهی و صراطی برای هدایت و به کمال رسیدن بشر است.

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    1. قواعد العقائد، خواجه نصرالدین، تصحیح علی ربانی گلپایگانی، بحث عصمت، ص 90.
    2. شیعه در اسلام، علامه طباطبایی، ص 85.
    3. سوره احزاب، آیه 21.
    4. بحار، ج 15، ص 352، روایت 3.
    5. بحار، ج 14، ص 475 و ج 18، ص 271.
    6. سوره اسرا، آیات اول.
    7. بحار، ج 6، ص 155.
    8. در محضر علامه طباطبایی، محمد حسین رخشا، ج اول سال 1380، قم، ص 90.
    9. همان.
    10. سوره احزاب، آیه 56.
    11. ترجمه المیزان، ج 16، ص 508 ذیل آیه.
    12. حکمت عبادات، آیت الله جوادی، اسرا قم، ج 3، ص 242، 1279.
    13. در محضر علامه، ص 121.
    14. هزار و یک نکته، علامه حسن زاده، نکته 189.
    15. ترجمه الراقبات، ترجمه ابراهیم محدث *، ص 243.
    16. همان، ص 244.
    17. کنزالعمال، ج 1، ص 436.
    18. ترجمه المراقبات، ص 244.
    19. کنزالعمال، همان.
    20. همان.
    21. اصول کافی، ج 2، ص 402.
    22. شرح مناجات شعبانیه، ترجمه آیت الله محمد گیلانی، ج 1، ص 43، 1313.
    23. شرح مناجات شعبانیه.
    __________________________________

    منبع مطلب : 12-14.blogfa.com

    مدیر محترم سایت 12-14.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    آتنا طاطاری 1 ماه قبل
    1

    ممنون بخاطر کلی زحماتی که می‌کشید

    سپاس

    مهدی 1 سال قبل
    1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید