معنی گر هزاران دام باشد در قدم چون تو با مایی نباشد هیچ غم
معنی گر هزاران دام باشد در قدم چون تو با مایی نباشد هیچ غم را از سایت نکس درجه دریافت کنید.
معلم دانش
معنی درس سوم فارسی هفتم
فرمت PDF + لینک دانلود مستقیم قرار گرفت
نام درس : فارسی | موضوع : معنی شعر | نویسنده : نمره برتر
منتشر شده در نمره برتر | پایه و رشته : پایه هفتم
معنی شعر توفیق ادب هفتم
✅ شعر خوانی: توفیق ادب
🔴قالب شعر : مثنوی
مولانا جلال الدین محمد بلخی معروف به مولوی یا مولانا، عارف و شاعر بزرگ قرن ھفتم.
آثار : مثنوی معنوی، دیوان شمس
1⃣ ای خدا ای فضل تو حاجت روا
با تو یاد هیچ کس نبود روا
در این بیت روا در مصراع اول به معنای بر آورده کردن است و در مصراع دوم به معنای شایسته.
معنای بیت: ای خدایی که لطف و احسان تو نیاز های ما را برآورده می کند. با وجود تو، یاد کردن از هیچ کس شایسته نیست.
2⃣ قطره ی دانش که بخشیدی ز پیش
متصل گردان به دریاهای خویش
قطره نماد کمی و دریا نماد بسیاری است. معنای بیت: علم اندکی که از نزد خودت به ما بخشیدی به دریای علم خودت متصل کن. مفهوم بیت: خدایا علم ما را زیاد کن.
3⃣ صد هزاران دام و دانه است ای خدا
ما چو مرغان حریصی بینوا
دام ودانه: نماد مشکلات و گرفتاری های دنیوی است.
معنای بیت: ای خدا در مسیر زندگی ما هزاران گرفتاری وجود دارد در حالی که ما همچون پرندگانی طمع کار و بیچاره ایم.
( در این بیت ما انسان ها به پرندگان حریص و بیچاره تشبیه شده ایم. ما: مشبه – مرغان: مشبه به)
4⃣ گر هزاران دام باشد هر قدم
چون تو با مایی نباشد هیچ غم
اگر هزاران گرفتاری هم جلو راه ما باشد، وقتی تو با ما باشی هیچ غمی نداریم.
5⃣ از خدا جوییم توفیق ادب
بی ادب محروم شد از لطف رب
از خدا می خواهیم که در فراگیری ادب و فرهنگ درست ما را یاری دهد. زیرا انسان بی ادب از رحمت خدا بی نصیب است.
6⃣ بی ادب تنها نه خود را داشت بد
بلکه آتش در همه آفاق زد
آدم بی ادب نه فقط به خودش بدی میکند. بلکه بدی او همه جهان را در برمی گیرد.
منبع مطلب : avaliha.blog.ir
مدیر محترم سایت avaliha.blog.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.
گنجور » مولوی » مثنوی معنوی » دفتر اول » بخش ۱۶ - متابعت نصاری وزیر را
مهدی کاظمی نوشته:
نه غم و اندیشهی سود و زیان
نه خیال این فلان و آن فلان
مردمان در خواب به یاد سود و زیان دنیایی و یا به یاد این و آن نمیافتند.
البته باید توجه داشت که این انقطاع کامل از مسایل دنیوی در همهی خوابها صورت نمیگیرد بلکه فقط زمانی رخ میدهد که روح کاملا از قفس تن رها شده و از حواس ظاهری منقطع شود.
حال عارف این بود بیخواب هم
گفت ایزد: “هم رقود” زین مرم
خفته از احوال دنیا روز و شب
چون قلم در پنجهی تقلیب ربّ
عارف در بیداری نیز چنین حالی دارد. یعنی، شخص عارف در حالت بیداری نیز از دنیا و آنچه به آن مربوط است، گسسته و وارد عالم دیگری شده است. خداوند نیز فرموده است که ” آنان خفتگاناند” از این تعجب نکن و نگریز، چون آنها از این دنیا صرف نظر کردهاند، مانند این است که خوابیدهاند و مانند قلمی هستند که در دست پروردگار قرار گرفتهاند و او هر آنگونه که بخواهد آنها را میچرخاند.
در این دو بیت اشاره یی به آیهی ۱۸ سوره کهف است: و تحسبهم ایقاظا و هم رقود و نقلبهم ذاتالیمین و ذاتالشمال. یعنی : و تو میپنداشتی که آنها بیدارند، در حالی که آنها خفتهاند و ما آنان را به راست و چپ میگردانیم.
👆☹
منبع مطلب : ganjoor.net
مدیر محترم سایت ganjoor.net لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.
منبع مطلب : www.masnavi.net
مدیر محترم سایت www.masnavi.net لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.
مرورگر شما از این ویدیو پشتیبانی نمیکنید.جواب کاربران در نظرات پایین سایت
مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
ا
خ
نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
دستتون درد نکنه و ممنون