در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    معنی نار خندان باغ را خندان کند صحبت مردانت از مردان کند فارسی هفتم

    1 بازدید

    معنی نار خندان باغ را خندان کند صحبت مردانت از مردان کند فارسی هفتم را از سایت نکس درجه دریافت کنید.

    نمونه سوال ادبیات فارسی هفتم- نوبت اول ( سری 1)

    Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

    بسم الله الرحمن الرحیم

    سوالات فارسی هفتم                                             

    1- معنی کدام گزینه ، نادرست است ؟

       1 ) چشم دوختن به چیزی : چشم به راه بودن                        2) از پای افتادن : ناتوانی و عجز

       3- گره از کار کسی گشودن : مشکل کسی را بر طرف کردن        4) دل سوختن : ناراحتی و اندوه بسیار  

    2- در جزءِ پایانی کدام کلمه ، پسوند « ـَـ ک » وجود دارد ؟

        1) پیامک              2) کودک                      3) کوچک                          4) زیرک

    3- مفهوم کدام بیت ، غلط آمده است ؟

         1) این زندگی حلالِ کسانی که همچون سرو   آزاد زیست کرده و آزاد می روند. ( وابسته نبودن به دنیا ؛ وارستگی )

         2) تو را پرواز بس زود است و دشوار   ز نوکاران که خواهد کار بسیار ( بی تجربگی و تازه کار بودن )

        3) هجوم فتنه های آسمانی   مرا آموخت علم زندگانی ( حمله کردن )

        4) نار خندان باغ را خندان کند   صحبت مردانت از مردان کند ( هم نشینی با انسان های خوب و بزرگ ) 

    4- معنی « غرور » در عبارت زیر چیست ؟

        « نیما با غرور ادامه می دهد : « قبلاً آن را خودم ترجمه کرده ام .»

         1) فریفتگی                     2) تکبّر               3) اعتبار                4) احساس سربلندی و شادی

    5-  معنی و مفهوم همه ی گزینه ها درست است به غیر از ...

        1) مَندیش که دام هست یا نه     بر مردم چشم ، دیدن آموز ( به این فکر نکن که آیا دامی سر راهت هست یا نه ، خوب دیدن را به مردمک چشمت یاد بده )

       2) نمودش بس که دور آن راه نزدیک      شدش گیتی به پیش چشم تاریک ( آن راه دور آن قدر نزدیک به نظر رسید که دنیای تاریک در پیش چشمش روشن شد )

         3) دانش ، فرمان گذار است و مال ، فرمان بردار ( دانش حاکم و فرمانده است و مال و ثروت تحت فرمانِ صاحب ثروت)

        4) آن ها می خواستند « نمی توانم » های خود را دفن کنند ( دانش آموزان قصد داشتند احساس ناتوانی خود را از بین ببرند )

    6- کدام کنایه ، درست معنی نشده است ؟

        1) فرزندان ما پاره ی جگر ما هستند : عزیز بودن

        2) آشنایم با زبان سادگی / عاشقم من ، عاشق افتادگی : فروتنی

        3) دلم می خواهد سرت را بالا بگیری و با صدای بلند برایم شعر بخوانی : احساس افتخار کردن

        4) آدم آهنی ، با شجاعت بادی در گلو انداخت : بیان کردن

    7- کدام آرایه ی ادبی در رباعی زیر وجود ندارد ؟

           « هنگام سپیده دم خروس سحری      دانی که چرا همی کند نوحه گری

             یعنی نمودند در آیینه ی صبح         کز عمر شبی گذشت و تو بی خبری »

        1) سجع               2) تضاد              3) تشبیه             4) تشخیص

    8- در کدام گزینه ، هر دو کلمه با هم ، هم خانواده اند ؟

         1) فروغ ، فارغ               2) قُوا ، تقویت           3) همّت ، تهمت                 4) متعبّد ، بعید

    9- شعر « برگ درختان سبز در نظر هوشیار / آینه ی رازهاست / جلوه ی روی خداست » بر چه مفهومی تأکید دارد ؟

           1- زیبایی آفرینش و طبیعت         2- دقت نظر عارفان و خردمندان  

            3- شناخت خدا از روی طبیعت     4- آشکار شدن راز طبیعت

    10- « به تفاریق خوردن » دراین  عبارت چیست ؟    « یا دزد به یک بار ببرد یا خواجه به تفاریق بخورد »

              1- کلاه برداری کردن      2- کم کم خوردن       3- به تنهایی خوردن       4- دزدی کردن

    11- بیت « گر برکنم دل از تو و بردارم از تو مهر    آن مهر بر که افکنم آن دل کجا برم ؟ » بر چه مفهومی تأکید دارد ؟

           1- عهد و وفا       2- ایثار و از خود گذشتگی      3- عشق و علاقه        4- تسلیم و سر سپردگی

    12- منظور از مصراع دوم این بیت چیست ؟  « با خودش زیر لب چنین گفت :    آرزوهایتان چه رنگین است !

    13- در بیت « به گفتار پیغمبرت راه جوی / دل از تیرگی ها بدین آب شوی » منظور از « آب » چیست ؟

          1- خداوند          2- سخنان پیامبر              3- قرآن              4- کارهای شایسته

    14- جمله ی « آینده با حرف ساخته نمی شود » معادل کدام ضرب المثل است ؟

          1- نابرده رنج گنج میسر نمی شود                          2- کار نیکو کردن از پر کردن است

          3- به عمل کار بر آید به سخندانی نیست                   4- مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد

    15-  « آسمان ، مثل یک تبسم شد » یعنی :

          1- آسمان از دست روزگار می خندید                2- آسمان صاف و زیبا شد و ابرهای تیره کنار رفت

          3- روزگار هم با مهر و محبت با مردم رو به رو شد                 4- آسمان همانند لبخندی زیبا شد

    16- این بیت در وصف چیست ؟    هر چه سرما و هر چه دل سردی       پر زد آهسته از نظر گم شد

          1- امید و آرزو                2- ناامیدی و یأس              3- روزگاران ناموافق            4- بهار زیبا

    17- بیت « این زندگی حلال کسانی که همچو سرو / آزاد زیست کرده و آزاد می روند » به چه مفهومی تکیه دارد ؟

          1- بخشندگی                  2- وارستگی                     3- بلند قامتی                   4- آزاد بودن

    18- پیام اصلی این بیت چیست ؟   نگردد شاخک بی بن برومند       ز تو سعی و عمل باید ، ز من پند

           1- پند گویی                 2- تجربه اندوختن         3- مال اندوزی               4- کار و کوشش

    19- در عبارت زیر ، بر چه چیزی تأکید شده است ؟

          « عمر حقیقی را ، شناسنامه ی ما تعیین نمی کند . زیستن و زندگی زیبا ، تنها همان فرصت هایی است که با رفتار های زیبا و کارهای بزرگ می گذرد .»

          1- کار کردن             2- پاک زیستن           3- تندرست بودن       4- کار های بزرگ کردن

    20- منظور از « شناسنامه » در عبارت « عمر حقیقی را شناسنامه ی ما تعیین نمی کند » چیست ؟

          1- زمان مادی               2- سعی و تلاش              3- روزهای معنوی      4- امید و آرزو

    21- در عبارت « حرم ، دل او را آرام می کرد و مدرسه ، اندیشه اش را » منظور از واژه های مشخص شده ، به ترتیب چیست ؟   

      1- معنویت ، علم      2- دانش ، علم             3- مقدسات ، معلومات        4- نور الهی ، سعی و تلاش

    22- منظور از « برق » در عبارت « برقی در عمق چشم های این نوجوان شهرستانی وجود دارد » چیست

            1- تلاش و کوشش                  2- امید و آرزو             3- دقت و اندیشه   4- صبر و استقامت

    23- مفهوم مقابل کدام گزینه ، نادرست است ؟

          1- تا کی حرکات کودکانه    در باغ و چمن ، چمیدن آموز ( اقدام به کار های بزرگ )

          2- رام تو نمی شود زمانه     رام از چه شدی ؟ رمیدن آموز ( تداوم سعی و تلاش )

          3- مندیش که دام هست یا نه      بر مردم چشم ، دیدن آموز ( سعی در دفع خطر)

          4- شو روز به فکر آب و دانه        هنگام شب آرمیدن آموز ( اقدام به تلاش شبانه )

    24- « باد در گلو انداختن » کنایه از :

           1- چاق شدن                2- مغرور شدن                  3- بی تفاوت بودن             4- درگیر شدن

    25- این بیت « خدا آن ملتی را سروری داد / که تقدیرش به دست خویش بنوشت » بر چه مفهومی تأکید دارد ؟

         1- استقلال طلبی      2- ریاست طلبی    3- تقدیر گرایی      4- همکاری

    26- مفهوم عبارت « یک عقل ، خوب است و دو عقل ، بهتر » چیست ؟

    1- فکرکردن               2- مشورت کردن               3- اتحاد و یک پارچگی               4- عقل گرایی

          27- با توجه به مصراع « سرو نباشد به اعتدال محمد » به کدام ویژگی سرو اشاره شده است ؟

              1- میانه رو بودن             2- سرسبزی              3- راست قامتی        4- آزادگی

      28- در مصراع « ماه فروماند از جمال محمد ) ص ) » « فروماند » در کدام معنی نیامده است ؟

          1- شگفت زده می شود                2- حسادت می کند        3- باز می ماند       4- حیرت می کند

    29- معنی واژه ی « کوره راه » .................. است . 

       1- راه خاکی     2- راه میان بر     3- راه ناشناخته    4- راه طولانی

     30- در مصراع « روشن و گرم و زندگی پرداز » اشاره به .................... شده است ؟

            1- گرما و روشنایی            2- طلوع خورشید        3- فرارسیدن بهار       4- آغاز زندگی

    31- « پوست بر تن کژال خراشید » یعنی ........... 1- زخمی شد    2- ترساند     3- ترسید    4- حمله کرد

    32- در مصراع « هر چه سرما و هر چه دل سردی » واژه ی « دل سردی » به کدام معنی نیامده است ؟

          1- قهر                   2- کینه                   3- دشمنی      4- سرما

    33-  منظور از عبارت « قلب مهمان خانه » نیست ؟

         1- قلب نباید مثل مهمان خانه خالی بماند               2- قلب نباید مکان ناپایداری برای دوستی ها باشد

         3- قلب نباید مانند مهمان خانه چندین اتاق داشته باشد      4- قلب نباید مانند مهمان خانه کوچک باشد

    34- در کدام گزینه کنایه وجود دارد ؟

           1- پایت را از گلیمت درازتر نکن                           2- با همین حرف هایت بود که شیرش کردی

           3- از صحنه ای که دیدم چیزی نمانده بود غش کنم       4- جگرم را خون کردی

    35- با توجه به درس آدم آهنی و شاپرک « خفاش » و « شاپرک » نماد چگونه انسان هایی هستند ؟

            1- ترسو – ساده لوح         2- ظالم – ساده لوح       3- ترسو – مهربان       4- ظالم – مهربان

    36- در این بیت « بهتر از هر چه  هست در دنیا   با خدا راز گفتنت امروز » بر چه مفهومی تأکید شده است ؟

          1- عبادت خدا          2- زیبایی بهار            3- راز و نیاز کردن انسان ها        4- زیبا بودن طبیعت

    37-  در این بیت « نار خندان ، باغ را خندان کند      صحبت مردانت از مردان کند»

    منظور از « نار خندان » چیست ؟

          1- چهره ی خندان        2- میوه ی انار               3- گل های باغ           4- قلب انسان های پرهیزگار

    منبع مطلب : adabnameha.blogfa.com

    مدیر محترم سایت adabnameha.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    ادبیات مدرسه

    ستایش 

    ستایش ( تحمیدیه) : شاعران و نویسندگان از دیرباز آغاز کتابشان را با ذکر و یاد خدا و شکر و سپاس الهی شروع می کردند و به بر شمردن صفات باری تعالی می پرداختند که به آن تحمیدیه می گویند.

    ای نام نکوی تو ، سر دفتر عنوان ها             وی طلعت روی تو ، زینت ده دیوان ها

    ای خدایی که نام خوبت ، سرآغاز هر گفتار و نوشتاری است ؛ و ای خدایی که دیدار جمالت ، زینت بخش هر کتاب شعری است .

    ای : حرف ندا

    نام نکو : ترکیب وصفی

    صفت : کلمه ای است که یکی از ویژگی های اسم را بیان می کند.

    موصوف : اسمی است که صفت آن را توصیف می کند.

    ترکیب وصفی : موصوف و صفت را ترکیب وصفی گویند .

    تو : ضمیر شخصی منفصل ( جدا ) دوم شخص مفرد . مرجع آن « خداوند » است .

    وی : مخفف « و ، ای »

    طلعت : دیدن ، دیدار

    زینت ده : زیبا کننده

    مستوره کردستانی : « ماه شرف خانم » فرزند ابوالحسن مستوره کردستانی ، متولّد 1220قمری در شهر سنندج ، شاعری است که به دو زبان فارسی و کُردی شعر سروده است . او را نخستین زن تاریخ نویس کُرد در ایران ، شمرده اند . « دیوان شعر » و « تاریخ اردلان » از آثار اوست .( کتاب درسی )

    بهترین سرآغاز

    این شعر در قالب مثنوی است و از کتاب « لیلی و مجنون نظامی گنجوی » انتخاب شده است .

    مثنوی : در لغت به معنی « دو تایی » ، « دوگانی » و در اصطلاح به شعری می گویند که هر بیت آن قافیه ای جداگانه دارد . یا به شعری که مصراع های آن دو به دو با هم هم قافیه اند گفته می شود.

    این قالب شعری برای سرودن منظومه های بلند مناسب است . زیرا امکان نو کردن قافیه در هربیت وجود دارد .

    ای نام تو بهترین سرآغاز               بی نام تو نامه کی کنم باز ؟

    ای خدایی که نام تو بهترین شروع هر کاری است ، بدون بر زبان آوردن نام تو کتابم را باز نمی کنم .

    مصراع دوم « استفهام انکاری است » یا « سوال تأکیدی » در این نوع پرسش هدف نویسنده رسیدن به پاسخ نیست بلکه برای تأکید و تکیه روی مطلبی آورده می شود .

    ای : حرف ندا

    نام تو : ترکیب اضافی  ( مضاف و مضافٌ الیه )

    برای شناختن مضاف و مضافٌ الیه از موصوف و صفت « کسره » یا « ی » اضافه را حذف می کنیم و به آخر آن است اضاف می کنیم اگر معنی داد ترکیب وصفی است .

    راه دیگر این که به آخر آن « تر » اضافه می کنیم اگر معنی داد ترکیب وصفی است .

    راه دیگر به وسط آن « ی » اضافه می کنیم اگر معنی داد وصفی است .

    بهترین : صفت عالی است .

    صفت عالی : به مقایسه ی چند چیز می پردازد.

    نامه : به معنی کتاب است .

    باز کنم : فعل مضارع مرکّب . اوّل شخص مفرد

    ای یاد تو مونس روانم                      جز نام تو نیست بر زبانم

    ای : حرف ندا ، منادا خداوند که محذوف است .

    یاد : ذکر

    مونس : همدم ، همراه

    روان : روح ، جان

    جز : حرف استثنا

    نام تو : ترکیب اضافی ( اسم + ضمیر )

    ای خداوندی که یاد و ذکر تو همدم جان و روح من است هنگام انجام کار به غیر از نام تو نام دیگری برزبانم جاری نیست .

    ای کارگشای هر چه هستند             نام تو کلید هر چه بستند

    ای : حرف ندا

    کارگشا : منادا ، به معنی آسان کننده ی کارها ، برطرف کننده ی مشکلات

    در مصراع دوم تشبیه وجود دارد ، نام خدا رابه کلیدی تشبیه کرده است که درهای بسته را باز می کند و مشکلات را بر طرف می کند .

    ای مشکل گشای هر چه که وجود دارد نام تو مانند کلیدی است که مشکلات را برطرف می کند و درهای بسته را باز می کند .

    هستند و بستند : کلمات قافیه

    ای هست کن اساس هستی             کوته ز درت دراز دستی

    هست کن : آفریننده از هیچ

    اساس : بنیان ، پایه

    هستی : جهان

    کوته : مخفف کوتاه

    مخفف : کلماتی که فشرده شده باشند و حرفی از کلمه کم شده باشد .

    ز: مخفف « از »

    درت : درگاه تو ، « ت » ضمیر پیوسته شخصی دوم شخص مفرد .

    دراز دستی : تجاوز

    ای خدایی که تمامی اجزای جهان را آفریده ای  در درگاه تو تجاوزی وجود ندارد ، یعنی هیچ کس همانند قدرت خداوند را ندارد.

    هم قصّه ی نانموده دانی             هم نامه ی نانوشته خوانی

    قصّه : شکایت

    نانموده : آشکار نشده ، پنهانی

    نانوشته : نوشته نشده

    دانی و خوانی : کلمات قافیه

    قافیه : کلماتی که آهنگ و حروف آخرشان یکسان است و در آخر مصراع ها و بیت ها می آیند .

    هم شکایتی که نشان داده نشده است را می دانی و هم از نامه ای که نوشته نشده است اطّلاع داری .

    قصّه برداشتن : یعنی شکایت را به فرمانروا نشان دادن .

    هم تو به عنایت الهی                 آن جا قدمم رسان که خواهی

    عنایت : لطف ، توجّه

    الهی : خدایی

    قدمم : « م » آخر ضمیر پیوسته ی شخصی اول شخص مفرد ، مرجع آن انسان است .

    باز تو ای خدا با لطف و توجّه خودت مرا به آن جایی برسان که دوست داری و شایسته است .

    از ظلمت خود رهایی ام ده           با نور خود آشنایی ام ده

    ظلمت : تاریکی

    خود : در مصراع اوّل انسان و در مصراع دوم خداوند .

    ظلمت و نور : متضاد هستند ، پس در بیت آرایه ی تضاد وجود دارد

    آرایه ی تضاد : هرگاه در مصراع یا بیتی دو کلمه ی متضاد بیاید آرایه ی تضاد خواهد داشت .

    خدایا مرا از تاریکی های درونم نجات بده و با نور خود آشنایم کن .

    کلمات قافیه : آشنایی ام  و  رهایی ام

    ردیف : ده

    ردیف : کلماتی که عیناً بعد از قافیه می آیند .

    ردیف باید از لحاظ معنی و شکل کلمه در هر دو مصراع یکسان باشد .

    نظامی گنجوی : شاعر نامدار ایرانی معروف به نظامی در شهر گنجه ، از شهرهای امروزی جمهوری آذربایجان به دنیا آمد . در جوانی به تحصیل علوم اسلامی و فرهنگ و ادب ،قصص و تاریخ همّت گماشت . داستان پردازی در منظومه های او به اوج رسید . آثار نظامی عبارت است از : مخزن الاسرار ، خسرو و شیرین ، لیلی و مجنون ، هفت پیکر ، اسکندرنامه .

    اوّل دفتر به نام ایزد دانا                    صانع و پروردگار حیّ توانا

    دفتر : کتاب

    ایزد : یزدان ، خدا

    صانع : آفریننده

    حی : زنده

    دانا و توانا : کلمات قافیه ، صفت فاعلی

    سعدی : از بزرگ ترین شاعران ونویسندگان ایران است . آموزش های مقدماتی را در زادگاه خود شیراز فراگرفت . برای اتمام تحصیلات به بغداد رفت . پس از سی و پنج سال به شیراز برگشت . بوستان به شعر و گلستان به نثر همراه با شعر و دیوان اشعار از او بر جای مانده است . مجموعه ی این آثار « کلّیات سعدی » نامیده می شود .

    سزا: لایق ، شایسته

    به واسطه : به وسیله ، توسّط

    ارسال : فرستادن

    رسل : جمع مکسّر رسول ، پیامبر

    ابلاغ : رساندن

    کتب : جمع مکسّر کتاب

    جمع مکسّر : جمعی که شکل مفرد آن شکسته شده باشد . جمع مکسّر عربی است .

    رمیده : ناآرام ، گریزان ، آشفته

    آرمیده : آرام

    رمیده و آرمیده : جناس

    ارسال و رسل : هم خانواده

    سزاست : مخفف « سزا است »

    را : نشانه ی مفعول نیست بلکه حرف اضافه است .

    خداوندی را ستایش کنیم و نیایش نماییم که عفوش خطاپوش است .

    خداوند : مفعول

    را : نشانه ی مفعول

    ستایش کنیم : فعل مرکب

    نیایش : دعا و راز و نیاز همراه با تمنّا و درخواست از خدا.

    عفوش : بخشش او

    خطاپوش : ستّار العیوب ( از القاب ) خداوند .

    پاکا ! ملکا ! مُلک جان ها از آن توست و جمله دل ها به فرمان تو .

    پاکا : ای پاک ،مناداست ودر حکم یک جمله

    ملکا : ای ملک ، ای فرمانروا ، منادا در حکم یک جمله است .

    مُلک : سرزمین                 مَلَک : فرشته               مَلِک : فرمانروا            مِلک : خانه و زمین ، دارایی

    از آن ِ : مال ، متعلّق

    جمله دل ها : همه ی دل ها ، تمام دل ها

    به فرمان بودن : مطیع ، فرمانبردار

    فعل جمله ی آخر این عبارت حذف شده است .

    سر پادشاهان گردن فراز                        به درگاه تو بر زمین نیاز

    گردن فراز : سرکش ، مغرور

    درگاه : آستان بزرگی

    نیاز : احتیاج

    پادشاهان سرکش و زورگو در مقابل تو هیچ هستند و نیرویی ندارند و ( اشاره به قدرت مطلق خداوند دارد) و محتاج تو هستند .

    ملکا ! ما را از دام هوا رهایی ده و به راه هدی راهنمایی کن .

    مَلِکا : منادا ، نشانه ی ندا « ا»

    هوا : هوس ، میل نفسانی

    راه هدی : راه راست

    یا الهی و ربّی وسیّدی ! همه را چشم امید به درگاه تو باز است و دست نیاز به رحمت تو دراز .

    یا الهی : ای خدای من ، مناداست .

    ربّی : پروردگار من

    سیّدی : آقای من

    الهی ، ربّی ، سیّدی : هر سه مناداست و با « واو عطف » به هم عطف شده اند .

    را : فکّ اضافه است ونشانه ی مفعول نیست .

    فکّ اضافه : بین مضاف و مضافٌ الیه فاصله می اندازد .

    ای خدا و ای پروردگار و ای آقای من ! امید همه به درگاه توست . و همه دست نیاز به رحمت تو دراز دارند و از تو نیاز هایشان را می خواهند .

    آخرین فعل عبارت حذف شده است . 

    منشآت : جمع منشأة به معنی نوشته شده ها و نامه هاست . مجموعه ی نوشته ها و انشاهای قائم مقام فراهانی است . قائم مقام در نوشتن این اثر  ،از شیوه ی گلستان سعدی پیروی کرده است .

    قائم مقام فراهانی : ادیب ، منشی و شاعر دوره ی قاجار ؛ وی در نظم و نثر فارسی تبحّر ( مهارت ) داشت و « ثنایی » تخلّص ( نام شعری شاعر ) می کرد . کوشش های بسیار وی برای اصلاح ایران موجب حسادت عدّ ه ای از جمله میرزا آقاسی شد و بدگویی بدخواهان شاه قاجار ( محمّد شاه ) را برانگیخت تا او را به باغ نگارستان تهران احضار کرد و وی را در آن جا خفه کرد ند.

    منبع مطلب : adabiyatemadrese.blogfa.com

    مدیر محترم سایت adabiyatemadrese.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    شهدادب - نار خندان باغ را خندان کند...

    مولانا می فرماید:

    نار خندان باغ را خندان کند                 صحبت مردانت از مردان کند

    تعبیر مولانا عجیب است که یک انار خندان باغی را خندان می کند . واقعا" آدمیان چقدر می توانند بر هم و روی هم تاثیر داشته باشند؟ چقدر می توانند در باورها و اندیشه های همدیگر تأثیر گذار باشند؟ به باور مولانا اگر می خواهید هم صحبتی داشته باشید با مردان همدم باشید تعبیر مردان در اینجا نه تخفیفی برای طایفه نسوان ، بلکه به معنی همنشینی با کسانی است که اخلاق مردانه دارند و تأثیر مثبت بر روح و روان آدمها دارند . حتی در روانشناسی هم داریم که با آدمهای مأیوس نشست و برخاست نکنید و دل به کسانی بدهید که به شما گرمی وجود بدهند.شما را در ایجاد تحول یاری دهند ، برای همگامی تان ارزش قایل شوند و شما را تشویق کنند که ادامه دهید تلاشتان ثمر می دهدبار می دهد میوه می دهد نترسید از تلاش باز نایستید به قول مولوی:

                 گفت پیغمبر که چون کوبی دری              عاقبت زان در برون آید سری   

    منبع مطلب : shahdeadab.mihanblog.com

    مدیر محترم سایت shahdeadab.mihanblog.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    مرورگر شما از این ویدیو پشتیبانی نمیکنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    دختری در انتظار امام زمان 4 ماه قبل
    0

    ممنونم ازتون بابت مطالب خوبی که در اختیار ما گذاشتید. اما کاش کمی کاملتر و همچنین مرتب تر میبود.

    با سپاس فراوان خدمت شما عزیزان.

    نازنین 1 سال قبل
    1

    معنی شعر

    ناشناس 1 سال قبل
    -2

    سلام

    0
    نازنین 1 سال قبل

    شما

    ناشناس 1 سال قبل
    0

    من که جواب رو پیدانکردم

    مهدی 1 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید