;
    در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    معنی دانایی ده که از راه نیفتیم بینایی ده که در چاه نیفتیم

    1 بازدید

    معنی دانایی ده که از راه نیفتیم بینایی ده که در چاه نیفتیم را از سایت نکس درجه دریافت کنید.

    معنی ستایش هفتم

    ستایش

    قالب شعر مثنوی است. این شعر تحمیدیه و در ستایش خداوند است.

    1- خدایا، نام تو بهترین آغاز است و بدون نام تو کتابی باز نمی‌شود.

    بیت سه جمله است. بعد از ای منادای محذوف وجود دارد. نام تو، نهاد و بهترین سرآغاز، مسند است. اشاره به حدیث پیامبر: هر کاری که با نام خدا آغاز نشود، ابتر (ناقص) است.

    2- خدایا، یاد تو همدم جان من است و فقط نام تو بر زبان من روان است.

    بیت سه جمله است. بعد از ای، منادای محذوف وجود دارد. بیت پنج ترکیب اضافی دارد. (یاد تو. مونس روان. روان من. نام تو. زبان من )

    3- ای خدایی که آسان‌کنندۀ کارها هستی. نام تو مانند کلیدی است که درهای بسته را می‌گشاید.

    نام خدا به کلید تشبیه شده است.

    4- ای به وجود آورندۀ جهان، ستم و تجاوز به درگاه تو راه ندارد.

    اساس از کلمات هم‌آوا است. درازدستی، نهاد و کوته نقش مسند دارد. فعل است از آخر جمله حذف شده است.

    5- قصه‌های گفته نشده را می‌دانی و از کتاب‌های نوشته نشده خبر داری.

    اشاره به آیه قرآن: خداوند آنچه آشکار می‌کنید و آنچه پنهان می‌کنید، می‌داند.

    6- خدایا با لطف خداوندی، مرا به آنجا که می‌خواهی برسان.

    بیت دو جمله است. رسان و خواهی فعل جمله‌ها هستند.

    7- از تاریکی وجودم مرا دور کن و با نور خودت مرا آشنا کن.

    ( ـَ م) در هر دو جمله نقش مفعولی دارد. رهایی‌ام و آشنایی‌ام، قافیه و ده ردیف است. نور و ظلمت متضاد هستند.

    به کلماتی که در پایان مصراع می‌آید و حروف آخر آنها مشترک است، قافیه می‌گویند. مانند: سرآغاز و باز در بیت1

    به کلماتی که بعد از قافیه می‌آیند و از نظر شکل و معنی، یکی هستند، ردیف می‌گویند. مانند: ده و ده در بیت آخر

    به شعری که مصراع اول و دوم هر بیت هم‌قافیه هستند و هر بیت قافیه جداگانه داشته باشد، مثنوی می‌گویند.

    نظامی گنجوی: شاعر معروف ایرانی در قرن ششم و اوایل هفتم است. او معروفترین داستان‌سرای ایران است. آثار او عبارتند از: 1- مخزن الاسرار 2- لیلی و مجنون 3- خسرو و شیرین 4- هفت پیکر 5- اسکندرنامه

    الهی دلی ده که در کار تو جان بازیم. (کنایه) خدایا شجاعتی بده تا جانامن را در راه تو فدا کنیم.

    جانی ده که کار آن جهان سازیم. (کنایه) خدایا توانی بده تا برای پس از مرگ آماده باشیم.

    دانایی ده که از راه نیفتیم. خدایا علمی بده تا گمراه نشویم.

    بینایی ده تا در چاه نیفتیم. بینش و آگاهی بده تا گمراه نشویم.

    دست گیر که دست‌آویز نداریم. (کنایه) کمک کن زیرا یاوری نداریم.

    توفیق ده تا در دین استوار شویم. موافقت کن تا در دین قوی باشیم.

    نگاه دار تا پریشان نشویم. ما را در راه راست محافظت کن تا آشفته و پریشان نشویم.

    نثر مسجع: اگر کلماتی مانند قافیه در نثر بیاید، به آن سجع می‌گویند. مانند: (سازیم و بازیم)، (راه و چاه)

    نثری که در آن سجع به کار رفته است، نثر مسجّع می‌گویند.

    خواجه عبدالله انصاری: معروف به پیر هرات و عارف قرن پنجم است. در جوانی علوم دینی و ادبی را فراگرفت و به فارسی و عربی شعر می‌سرود. بنیان‌گذار نثر مسجع است. آثار او عبارتند از: 1- مناجات‌نامه 2- الهی‌نامه

    جهان جمله فروغ روی حق دان  /  حق اندر وی ز پیدایی است پنهان

    همۀ جهان جلوه‌ای از روشنی نور خداوند است. خداوند از آشکاری زیاد دیده نمی‌شود.

    فروغ: روشنایی، نور / حق: خداوند / جمله: همه

     شیخ محمود شبستری: از عارفان مشهور قرن هشتم است. ن.شته‌ها و سروده‌هایی در زمینۀ عرفان اسلامی دارد. معروفترین اثر او گلشن راز است.

    منبع مطلب : tavanaelmi.blogfa.com

    مدیر محترم سایت tavanaelmi.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    ترنم - معنی درس ستایش هفتم

    خداوندا ! خودت با لطف و توجّهت ، مرا به جایی هدایت کن که می خواهی و خواست و اراده ی توست .

    از ظلمت خود ، رهایی ام ده                      با نور خود آشنایی ام ده

    خدایا ! مرا از تاریکی های جهل خودم رها کن و با نور معرفت و هدایت خودت آشنا ساز

    منبع مطلب : nasser91.mihanblog.com

    مدیر محترم سایت nasser91.mihanblog.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    درباره ی ستایش کتاب فارسی هفتم

    ستایش

    قالب شعر: مثنوی

    شاعر: نظامی گنجوی

    واژه نامه

    سرآغاز : اول هرچیزی ٬ آغاز

    نامه : در این جا به معنی کتاب

    مونس :همدم ٬ یار

    روان : جان ٬ روح

    کارگشا : حل کننده ی مشکلات ٬ آسان کننده ی کارها

    هست کن : به وجود آورنده ٬ پدید آورنده

    اساس : پایه ٬ بنیاد

    کوته : مخفف کوتاه

    درازدستی : ستمگری ٬ زورگویی

    نانموده : آشکارنشده ٬ پنهان

    نانوشته : نوشته نشده

    عنایت : بخشایش ٬ لطف ٬ توجه ٬ احسان

    ظلمت : تاریکی

     

    معنی بیت ها

    ای نام تو بهترین سرآغاز                                بی نام تو نامه کی کنم باز؟

    معنی : ای خدایی که اسم تو بهترین سرآغاز برای هر کاری است ٬ من بدون یاد نام تو این کتاب را آغاز نمی کنم .

    ای نام تو مونس روانم                                     جز نام تو نیست بر زبانم

    معنی : ای خدایی که یاد و ذکر تو همدم روح من است ٬ من فقط تو را ستایش می کنم و نام تو را بر زبان می آورم .

    ای کارگشای هرجه هستند                                    نام تو کلید هرچه بستند

    معنی : ای خدایی که برطرف کننده ی مشکلات موجودات هستی ٬ نام تو همانند کلیدی است که مشکلات و گرفتاری ها را حل می کند .

    ای هست کن اساس هستی                                   کوته ز درت درازدستی

    معنی : ای به وجود آورنده ی جهان هستی ٬ هیچ کس نمی تواند به تو ستم بکند و زور بگوید .

    هم قصه ی نانموده دانی                                  هم نامه ی نانوشته خوانی

    معنی : خداوندا! تو از همه ی قصه های آشکارنشده و نامه های نوشته نشده آگاهی .  ( از همه ی راز و رمزها باخبری )

    هم تو به عنایت الهی                                   آن جا قدمم رسان که خواهی

    معنی : خدایا ٬ توبا لطف و توجه خودت ٬ مرا به آن مقام و جایگاهی برسان کهمی پسندی و صلاح می دانی .

    از ظلمت خود رهایی ام ده                                  با نور خود آشنایی ام ده

    معنی : پروردگارا ٬ مرا از جهل و گمراهی ٬ نجات بده و با نور معنوی و معرفت خود ٬ آشنا کن .

     

    نوع نثر : مسجع

    برگرفته از : الهی نامه ی خواجه عبدالله انصاری

     

    واژه نامه ( به ترتیب سطر ها )

    دانایی : خردمندی ٬ آگاهی

    بینایی : توانایی درک حقایق ٬ بصیرت

    دست آویز : آن چه از آن کمک می گیرند یا به آن پناه می برند .

    توفیق : سازگاری ٬ موافقت

    استوار : محکم ٬ پابرجا

    نگاه دار : مراقب و پشتیبان باش

    پریشان : آشفته ٬ نگران

     

     

    معنی نثر های دشوار

     

      * الهی ٬ دلی ده که در کار تو جان بازیم ٬ جانی ده که در کار آن جهان سازیم .* 

    معنی : خدایا ٬ به ما شهامت بده تا خود را در راه تو فدا کنیم و جانی بده تا کارهایی انجام بدهیم که آخرت ما را بسازد .

    * دانایی ده که ازراه نیفتیم ٬ بینایی ده تا در چاه نیفتیم.*

    معنی : پروردگارا ٬ علم و آگاهی به ما بده تا از راه رسیدن به به تو منحرف نشویم و بصیرت بده تا گمراه نشویم .

    * دست گیر که دست آویز نداریم ٬ توفیق ده تا در دین استوار شویم .*

    معنی : کمک کن زیرا به جز تو کمک و پناهی نداریم ٬ موافقت و همراهی کن تا در دین ٬ محکم و پابرجا شویم .

    * نگاه دار تا پریشان نشویم.*

    معنی : مراقب و پشتیبان ما باش تا آشفته و پریشان نشویم .

     

     

    پیام درس

    این درس مانند تمام درس های آغازین کتاب فارسی ٬ مناجات و راز و نیاز با خداوند است . شاعر یا نویسنده از خداوند بزرگ می خواهد که او را مورد لطف خودش قرار بدهد . همچنین شاعر ( یا نویسنده ) خداوند را به بزرگی و عظمت می ستاید و در پایان از خداوند می خواهد که نیازش را برطرف کند .

    منبع مطلب : 3244.niloblog.com

    مدیر محترم سایت 3244.niloblog.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    سحر 1 ماه قبل
    1

    عالی بود

    سحر 1 ماه قبل
    1

    عالی بود ممنون♡

    ناشناس 2 ماه قبل
    1

    خیلی خوب بود

    ملیکا زمانی 7 ماه قبل
    0

    معنی

    الهی دانایی ده که در راه نیفتم بینایی ده که در چاه نیفتیم

    مهدی 1 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید