در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1400 چقدر است

    1 بازدید

    عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1400 چقدر است را از سایت نکس درجه دریافت کنید.

    زمان پرداخت عیدی سال 1400 بازنشستگان تامین اجتماعی

    زمان پرداخت عیدی سال 1400 بازنشستگان تامین اجتماعی

    زمان پرداخت عیدی سال 1400 بازنشستگان تامین اجتماعی : در این مطلب به زمان دقیق پرداخت عیدی ۱۴۰۰ بازنشستگان تامین اجتماعی می پردازیم ، با سایت مشاورگروپ همراه باشید.

    زمان پرداخت عیدی سال 1400 بازنشستگان تامین اجتماعی ، رئیس کانون بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی از پرداخت عیدی ۱۴۰۰ بازنشستگان تامین اجتماعی از نیمه بهمن ماه و براساس حروف الفبا خبر داد و گفت: اعتبار لازم تامین شده است.

    زمان دقیق پرداخت عیدی ۱۴۰۰ بازنشستگان تامین اجتماعی

    زمان پرداخت عیدی سال 1400 بازنشستگان تامین اجتماعی ، علی دهقان کیا در گفتگو با مهر در خصوص پرداخت عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: پرداخت عیدی بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی طی چند روز آینده بعد از نیمه بهمن ماه پرداخت می‌شود.

    وی افزود: دستورالعمل پرداخت عیدی بازنشستگان ابلاغ شده و عیدی براساس حروف الفبا پرداخت می‌شود.

    رئیس کانون بازنشستگان و کارگران تأمین اجتماعی در مورد تأمین اعتبار برای پرداخت عیدی تاکید کرد: اعتبار لازم برای پرداخت عیدی بازنشستگان تأمین شده است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

    دهقان کیا گفت: سال گذشته ۵ هزار میلیارد تومان بابت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شده است که ۳ هزار میلیارد تومان آن به وزارت بهداشت بابت معوقات بیمه‌ای داده شده و مابقی نیز برای پرداخت عیدی بازنشستگان هزینه شد.

    آخرین خبرها از افزایش حقوق و عیدی کارگران و کارمندان در سال ۱۴۰۰

    دولت برای عیدی کارکنان در سال آینده رقم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را پیش‌بینی کرده است. قرار است که میزان عیدی سال ۱۳۹۹ با رشد ۳/ ۱۱ درصدی نسبت به سال قبل از آن به رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برسد. این رقم متناسب با افزایش حقوق سال ۱۳۹۹ (افزایش حدود ۱۰ درصد) در سال ۱۴۰۰ تعیین خواهد شد.

    در جریان تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بخشنامه مربوط به بودجه اخیرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده که براساس آن بودجه سال آینده را پیش‌بینی کند.

    بخشنامه بودجه برای اولین بار در قالب دوسالانه ابلاغ شد تا علاوه‌بر ترسیم چارچوب مالی سال آینده، برنامه مالی برای سال ۱۴۰۰ نیز مشخص باشد. یکی از نکات بخشنامه دامنه میزان افزایش دستمزد و عیدی کارمندان دولت در دو سال پیش‌رو است. براساس بخشنامه، میزان افزایش حقوق در سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۵ درصد و این رقم برای سال ۱۴۰۰ در سطح ۱۰ درصد پیش‌بینی شده که البته باید به تایید هیات وزیران برسد.

    با توجه به اینکه در برنامه ششم توسعه، افزایش دستمزد متناسب با تورم تنظیم می‌شود، به نوعی این ارقام می‌تواند هدف‌گذاری تورمی سیاست‌گذار نیز محسوب شود. میزان عیدی کارمندان دولتی در سال ۱۳۹۹ نیز در سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پیشنهاد شده که این رقم نیز نسبت به سال‌جاری افزایش ۳/ ۱۱ درصدی را ثبت کرده است. در بخشنامه بودجه پیش‌بینی شده است میزان عیدی برای سال ۱۴۰۰ نیز افزایش ۱۰ درصدی (متناسب با رشد دستمزد) داشته باشد. رویکرد کلی بخشنامه سال آینده، بر چهار محور «درآمدزایی پایدار»، «هزینه‌کرد کارآ»، «ثبات در اقتصاد، توسعه و عدالت» و «اصلاحات نهادی نظام بودجه‌ریزی» استوار است. به نظر می‌رسد برای سال آینده ردیف‌های بودجه ذیل عنوان دستگاه‌های سیاست‌گذار و اجرایی تنظیم شود.

    در جریان تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بخشنامه مربوط به بودجه اخیرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده که براساس آن بودجه سال آینده را پیش‌بینی کند.

    طبق ضوابط مالی ناظر بر تهیه و تنظیم بودجه سال ۱۴۰۰، مبلغ پاداش پایان سال کارکنان (عیدی) یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیش‌بینی شده است.

    البته مبلغ قطعی عیدی باید در نهایت به تصویب هیات وزیران برسد.

    اما رقم عیدی کارکنان در سال ۱۳۹۸ یک میلیون و ۷۸ هزار تومان پیش‌بینی شده بود که در نهایت در زمان تصویب و پرداخت ۱۲۰ هزار تومان اضافه شد که دلیل آن افزایش حقوق کارکنان بود و باید میزان عیدی متناسب با آن پرداخت می‌شد.

    عیدی برای کارکنان در سال جاری نیز در بودجه نیز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پیش‌بینی شده است که می‌تواند در نهایت با مصوبه هیات وزیران با تغییر همراه باشد.

    در بخشنامه بودجه سال ۱۳۹۹، دامنه حقوق و دستمزد دو سال آینده معرفی شده است. بر این اساس قرار است که میزان حقوق در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن، به میزان ۱۵ درصد افزایش یابد. این رقم پیش‌بینی می‌شود که در سال ۱۴۰۰ به رقم ۱۰ درصد کاهش یابد. همچنین قرار است که میزان عیدی سال ۱۳۹۹ با رشد ۳/ ۱۱ درصدی نسبت به سال قبل از آن به رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برسد. این رقم متناسب با افزایش حقوق سال ۱۳۹۹ (افزایش حدود ۱۰ درصد) در سال ۱۴۰۰ تعیین خواهد شد. براساس قانون ششم توسعه، افزایش دستمزد براساس نرخ تورم تنظیم می‌شود و این میزان می‌تواند به‌عنوان یک نوع هدفگذاری تورمی برای سیاست‌گذار نیز تعریف شود. در این بخشنامه علاوه‌بر این موارد، رویکرد کلی و اصلاحات بودجه‌ای نیز مشخص شده است.

    افزایش ۱۵ درصدی دستمزد کارکنان دولت

    سازمان برنامه و بودجه، در پیوست مالی بخشنامه بودجه، ضوابط مالی ناظر بر تنظیم لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ و پیش‌بینی ۱۴۰۰ را منتشر کرده است. این پیوست مالی، در هر سال به انضمام بخشنامه بودجه، اعلام می‌شود که حاوی نکات جالبی است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این گزارش بودجه هزینه‌ای است که مربوط به افزایش حقوق دستگاه‌های سیاست‌گذار عنوان شده است. در بند دوم، خطاب به دستگاه‌های سیاست‌گذار و مجری، عنوان شده که افزایش ضریب ریالی حقوق به‌طور متوسط پانزده (۱۵) درصد لحاظ شده است. رقم قطعی ضریب به تصویب هیات‌وزیران خواهد رسید.

    همچنین در این بند، افزایش حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار نیز ۱۵ درصد تعیین شده است و رقم قطعی افزایش به تصویب شورای‌عالی کار خواهد رسید. نکته قابل‌توجه این است که در این بند، افزایش حقوق و دستمزد کارکنان قانون کار نیز ۱۵ درصد تعیین شده است. کارشناسان عنوان کردند این موضوع به این دلیل است که دستگاه‌های اجرایی دولتی در برخی موارد رابطه حجمی و شرکتی با دیگر شرکت‌ها دارند. این شرکت‌ها باید براساس قوانین کار دستمزدهای خود را پرداخت می‌کنند و دولت باید در این زمینه برآوردی از هزینه‌های خود داشته باشند. نکته قابل‌توجه این موضوع است که میزان افزایش حقوق در بخشنامه بودجه سال ۱۳۹۸ به طور متوسط ۲۰ درصد لحاظ شده بود؛ بنابراین این رقم نسبت به بخشنامه سال قبل به میزان ۵ واحد درصد کاهش یافته و نشان می‌دهد که دولت در این زمینه انقباضی رفتار کرده است. به بیان دیگر، شاید دولت در این زمینه سیاستی اتخاذ کرده که در مارپیچ تورم و دستمزد، حرکت بیشتر به سمت کنترل تورم و کاهش دستمزدها باشد. اما دولت یک گام جلوتر نیز برداشته و رقم حدودی افزایش دستمزد برای سال آینده را نیز به میزان ۱۰ درصد تعیین کرده است. براساس بند ۴۵ بخشنامه ضوابط مالی، افزایش ضریب ریالی حقوق برای سال ۱۴۰۰ معادل با ۱۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ لحاظ شده است.

    رشد ۳/ ۱۱ درصدی رقم عیدی سال ۱۳۹۹

    در بند بعدی، سقف اعتبار مربوط به سرانه اضافه کار کارکنان را در بودجه سال ۱۳۹۹ حداکثر معادل اعتبار سرانه اضافه کار ۱۳۹۸ پیش‌بینی شده است. مبلغ عیدی نیز در بودجه سال ۱۳۹۹ معادل با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پیش‌بینی شده که البته مبلغ قطعی پاداش پایان سال به تصویب هیات وزیران خواهد رسید. این رقم در سال ۱۳۹۸ به میزان یک میلیون و ۷۸ هزار تومان لحاظ شده بود. بنابراین رشد عیدی‌ها نسبت به بودجه سال قبل به میزان ۳/ ۱۱ درصد بوده است؛ بنابراین رشد عیدی‌ها در سال آینده کمتر از رشد دستمزدها لحاظ شده است. از سوی دیگر، عنوان شده که عیدی سال ۱۴۰۰ نیز متناسب با افزایش حقوق سال ۱۴۰۰ و فروض سال ۱۳۹۹، برای پیشنهاد بودجه سال ۱۴۰۰ تسری خواهد یافت.

    حق ماموریت و حقوق و مزایا

     همچنین در این بخشنامه، اعتبار ماموریت داخلی و خارجی، کارکنان را حداکثر معادل پیش‌بینی عملکرد سرانه اعتبار سال ۱۳۹۸، پیش‌بینی کرده است. مشابه این موضوع اعتبار سرانه کمک‌های رفاهی را حداکثر معادل اعتبار سرانه سال ۱۳۹۸ و پاداش یک ماهه معادل یک ماه حقوق و مزایای کارکنان را از محل صرفه‌جویی اعتبارات پیش‌بینی کرده است. اینها مواردی است که نشان می‌دهد میزان حق‌ماموریت و کمک‌های رفاهی مشابه بخشنامه سال‌جاری تنظیم شده و تغییری در این خصوص وجود نداشته است.

    در بند دهم بودجه‌ هزینه‌ای عنوان شده که تمامی دستگاه‌های مجری به منظور پیش‌بینی اعتبارات خود موظفند بر مبنای بودجه‌ریزی مبتنی‌بر عملکرد ضمن تعیین اهداف و وظایف قانونی خود نسبت به محاسبه قیمت تمام شده، خروجی‌هایی که از سامانه هزینه‌یابی استخراج می‌شود، اقدام کرده و براساس ضوابط و دستور العمل‌های صادرشده نتایج خود را براساس برنامه زمان‌بندی تدوین لایحه و پس از تایید دستگاه سیاست‌گذار برای سازمان برنامه و بودجه ارسال کند.

    افزایش حقوق و عیدی کارگران در سال ۱۴۰۰

    زمان پرداخت عیدی سال 1400 بازنشستگان تامین اجتماعی ، طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در لایحه بودجه سال آینده مبلغ عیدی کارکنان حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و افزایش حقوق آن‌ها به طور متوسط ۳/ ۱۱ درصد خواهد بود.

    به گزارش ایسنا، دولت لایحه بودجه سال آینده را نیمه آذرماه به مجلس می‌برد و بر این اساس چندی پیش بخشنامه مربوط به پیش‌بینی بودجه را به دستگاه‌ها ابلاغ کرد. به تازگی نیز ضوابط مالی تنظیم لایحه بودجه اعلام شده است.

    بر این اساس مبلغ پاداش پایان سال (عیدی) در بودجه سال آینده حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیش‌بینی شده است. البته باید این مبلغ در نهایت به تصویب هیأت وزیران برسد.

    مبلغ عیدی کارکنان در سال 98 حدود ۹۳۲ هزارتومان و برای 99 حدود یک میلیون و ۷۸ هزار تومان پیش‌بینی شده که باید در نهایت با تصویب هیأت دولت پرداخت شد.

    افزایش حقوق کارکنان در سال ۱۴۰۰ نیز به طور متوسط ۱۵ درصد است که البته این رقم نیز باید در مجلس مصوب شود.

    افزایش حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار نیز ۱۵ درصد تعیین شده که رقم قطعی آن به تصویب شورای عالی کار می‌رسد.

    همچنین اعتبار مأموریت داخلی و خارجی کارکنان حداکثر معادل پیش‌بینی عملکرد سرانه اعتبار سال جاری باید در دستگاه‌ها پیش‌بینی و به سازمان برنامه و بودجه اعلام شود.

    اعداد و ارقام اعلام شده در ضوابط بودجه مبنایی است که تا دستگاه‌ها بتوانند بودجه خود را براساس آن تخمین زده و به سازمان برنامه و بودجه اعلام کنند تا بتواند بر مبنای آن اعداد و ارقام لایحه بودجه سال آینده را تعیین تکلیف کند.

    منبع مطلب : moshavergroup.com

    مدیر محترم سایت moshavergroup.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    مبلغ عیدی سال 1400 چقدر است؟

    نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۰

    طبق قوانین کار، هر کارفرما باید حداقل دو برابر پایه حقوق و حداکثر سه برابر پایه حقوق به کارمندان عیدی دهد. در واقع این دو مدل محاسبه میزان حداقل و حداکثر عیدی را مشخص می‌کند.

    همچنین در قوانین نیز آماده است که فردی با حداقل یک سال کار، مستحق دریافت عیدی است و این مبلغ باید در پایان سال به او پرداخت شود.

    در ادامه نحوه محاسبه عیدی را برای شما عنوان می‌کنیم تا بتوانید قبل از اعلام شورای عالی کار آن را حساب کنید و از حداقل و حداکثر آن باخبر باشید.

    حداقل عیدی سال ۱۴۰۰ یا کف عیدی سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

    خب، اگر از قبل با فرمول محاسبه عیدی آشنایی داشته باشید این کار برای شما آسان خواهد بود و به راحتی می‌توانید عیدی سال ۱۴۰۰ را نیز محاسبه کنید. چندین سال است که نحوه محاسبه عیدی و فرمول آن به یک صورت در شرکت‌ها استفاده می‌شود و تغییری نکرده است و برای همین در این مقاله آن را با شما به اشتراک می‌گذاریم و بر اساس حقوق ۹۹ آن را محاسبه می‌کنیم تا به حداقل و حداکثر عیدی سال ۱۴۰۰ برسیم.

    برای آنکه بتوانید مبلغ عیدی سال ۱۴۰۰ را محاسبه کنید، ابتدا باید حداقل و حداکثر آن را به دست آورید. طبق تصمیم شورای عالی کار، همه شرکت‌های مشمول قانون کار باید به کارمندان خود به ازای یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین دستمزد به عنوان حداقل عیدی و ۹۰ روز آخرین دستمزد به عنوان حداکثر، عیدی پرداخت کنند. به این معنا که عیدی کارکنان نباید از ۶۰ روز دستمزد کمتر باشد و از ۹۰ روز دستمزد نیز نباید بیشتر شود.

    فرمول محاسبه حداقل عیدی سال ۱۴۰۰ به این صورت است که باید میزان دستمزد روزانه را در عدد ۶۰ ضرب کنید:

    حداقل عیدی سال ۱۴۰۰ = ۶۰ x حداقل دستمزد روزانه

    بعد از بررسی قوانین مربوط به عیدی و پاداش و مبنای محاسبه آن‌ها، به سراغ محاسبه عیدی، پاداش و همچنین نحوه محاسبه مالیات عیدی خواهیم رفت.

    اطلاعات خود را بیشتر کنید:

    حداقل حقوق سال ۱۴۰۰ – جدول حداقل حقوق دستمزد وزارت کار ۱۴۰۰

    فرمول محاسبه عیدی کارگران و کارمندان دولت

    طریقه محاسبه عیدی کارگران به این صورت است که طبق فرمول محاسبه عیدی حداقل و حداکثر پیش می رویم.

    میزان حداقل عیدی سال ۱۴۰۰ کارگران: حداقل دستمزد روزانه آن‌ها * عدد ۶۰

    میزان حداکثر عیدی سال ۱۴۰۰ کارگران: حداقل دستمزد روزانه * عدد ۹۰

    دستمزد روزانه کارگران در سال ۱۴۰۰ هم عدد ۶۳۶ هزار و ۸۰۹ تومان می‌باشد. همانطور که قبل‌تر گفتیم، میزان عیدی که شما دریافت خواهید کرد نه از حداقل ذکر شده پایین‌تر خواهد نبود و نه از حداکثر یاد شده بیشتر خواهد بود.

    بنابراین، حداقل عیدی سال ۱۴۰۰ طبق فرمول‌های ارائه شده، ۳ میلیون و ۸۲۰ هزار و ۸۵۴ تومان است. ضمن اینکه حداکثر عیدی سال ۱۴۰۰ این افراد ۵ میلیون ۷۳۱ هزار و ۲۸۱ تومان خواهد بود.

    جدول محاسبه عیدی

    عنوان                مبلغ عیدی

    حداقل عیدی ۳ میلیون و ۸۲۰ هزار و ۸۵۴ تومان

    حداکثر عیدی   ۵ میلیون و ۷۳۱ هزار و ۲۸۱ تومان

    عیدی یک ماه کارکرد ۳۲۳ هزار و  ۶۲۴ تومان

    عیدی دو ماه کارکرد ۶۴۷ هزار و ۲۴۸ تومان

    عیدی سه ماه کارکرد ۹۷۰ هزار و ۸۷۲ تومان

    عیدی چهار ماه کارکرد ۱میلیون و ۲۹۴ هزار و ۴۹۶ تومان

    عیدی پنج ماه کارکرد ۱ میلیون و ۶۱۸ هزار و ۱۲۱ تومان

    عیدی شش ماه کارکرد ۱ میلیون و ۹۴۱ هزار و  ۷۴۵ تومان

    عیدی هفت ماه کارکرد ۲ میلیون و۲۵۴ هزار و ۹۳۰ تومان

    عیدی هشت ماه کارکرد ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار و ۱۱۴ تومان

    عیدی نه ماه کارکرد ۲ میلیون و ۸۸۱ هزار و ۲۹۹ تومان

    عیدی ده ماه کارکرد ۳ میلیون و ۱۹۴ هزار و ۴۸۴ تومان

    عیدی یازده ماه کارکرد ۳ میلیون و ۵۰۷ هزار و ۶۶۹ تومان

    نکته مهم

    طبق جدول محاسبه عیدی (ماه های ۳۰ روزه)، می‌توانید متوجه شوید که برای ۱ ماه تا ۱۱ ماه کار چقدر عیدی دریافت خواهید کرد. اما برای ۱۲ ماه کار، میزان عیدی‌ بستگی به قراردادتان دارد که حداقل عیدی در آن قید شده است یا حداکثر عیدی!

    در واقع، فرمول محاسبه عیدی برای کسانی که کمتر از یک سال کار کرده اند:

    حقوق ماهیانه آن‌ها را در عدد ۲ ضرب می کنیم حاصل را بر ۱۲ تقسیم نموده و به عیدی هر ماه می‌رسیم. حال اگر مثلا ۶ ماه کار کرده، جمع آن فرمول را در عدد ۶ ضرب می‌کنیم.

    محاسبه عیدی و پاداش آخر سال کارگران فصلی و روزمزدی

    در این بخش، برای اینکه به صورت دقیق با روش محاسبه عیدی آشنا شوید، باید به فرمول محاسبه عیدی کارگران فصلی و روزمزد هم اشاره نماییم.

    کارگران فصلی یا روزمزد، عیدی شان بر ماخذ ۶۰ روز و به نسبت روزهایی که کار کرده اند محاسبه می شود. همچنین، نحوه محاسبه دستمزد آن‌ها برای تعیین میزان عیدی و پاداش در واقع میانگین و متوسط کارمزدی است که در طول روزهای کاری سال دریافت نموده اند.

    محاسبه عیدی کارگران تامین اجتماعی

    در قوانین تامین اجتماعی کارگر را این گونه تعریف می کنند: کارگر کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت مزد، حقوق، حق السهم و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند.

    محاسبه عیدی سال ۱۴۰۰ تامین اجتماعی نیز همانند فرمول های ذکر شده برای پرداخت عیدی سایر کارگران (حداقل دو برابر و حداکثر سه برابر حقوق پایه) انجام می شود.

    عیدی و پاداش کارگران پاره وقت

    طبق ماده ۳۹ قانون کار، کارگرانی که به صورت پاره وقت کار می کنند، حقوق و دستمزد و میزان عیدی و پاداش آن‌ها بر اساس ساعات کاری که انجام داده اند محاسبه و پرداخت می گردد.

    محاسبه عیدی و سنوات کارگران ساعتی

    برای کارگران ساعتی که حقوق ماهانه ثابتی ندارند، میانگین حقوق ۳ ماه آخر را مبنای محاسبه عیدی و پاداش قرار می دهند. آن‌ها چون دستمزدشان در هر ماه متغیر است، میانگین حقوق ۳ ماه آخر برایشان مبنا قرار می گیرد.

    مالیات بر عیدی و سنوات

    برای بسیاری از افراد این سوال به وجود می آید که آیا عیدی مالیات دارد؟ طبق قوانین مرتبط با پرداخت عیدی و سنوات، افرادی که در پایان سال این مبالغ را دریافت می کنند موظف به پرداخت بخشی از آن به عنوان مالیات هستند.

    طبق قانون معافیت مالیات عیدی سال ۱۴۰۰، کارگران و کارمندانی که میزان عیدی آن ها کمتر از ۳ میلیون تومان باشد، مشمول معافیت مالیات عیدی می‌شوند.

    بنابراین کسانی که بیش از۳  میلیون تومان عیدی دریافت می کنند، مشمول مالیات عیدی خواهند بود.

    منبع مطلب : shenasname.ir

    مدیر محترم سایت shenasname.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    چالش‌های معیشتی بازنشستگان تامین اجتماعی در ۱۴۰۰

    چالش‌های معیشتی بازنشستگان تامین اجتماعی در ۱۴۰۰

    خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه: روزهای بودجه‌ای کشور از راه رسید و دغدغه‌های بازنشستگان تأمین اجتماعی دوباره خودنمایی کرد، زیرا وقتی صحبت از مشکلات معیشتی بازنشستگان می‌شود، این موضوع مطرح است که کشور با تنگناهای بودجه‌ای مواجه است و باید مدارا کرد. این در حالی است که بازنشستگان تأمین اجتماعی بر این باورند که اگر دولت، بدهی‌های خودش به سازمان تأمین اجتماعی را به موقع پرداخت می‌کرد، حالا بازنشستگان تأمین اجتماعی دغدغه روزهای بودجه‌ای نداشتند و می‌توانستند توقع کنند که افزایش مستمری آنها نیز مطابق با تورم و مشکلات اقتصادی صورت بگیرد.

    متأسفانه انباشت بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی و رشد نرخ تورم و مشکلات اقتصادی، دست به دست هم داده تا بازنشستگان تأمین اجتماعی، در حسرت یک مستمری معقول باشند.

    همسان سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش این سازمان با وجود اینکه بعد از سال‌ها انتظار اقدام مثبتی بود اما افزایش ناچیز به مبلغ مستمری آنها نتوانست مشکلات معیشتی بازنشستگان را کاهش دهد بر همین اساس انتظار داشتند در بودجه سال آینده دولت اعتبار خوبی را برای همسان سازی و رفع مشکلاتشان اختصاص دهد.

    علی اصغر بیات در گفتگو باخبرنگار مهر در مورد بودجه ۱۴۰۰ کشور افزود: بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین جمعیت بازنشستگی کشور به نحو بسیار معناداری متأثر از اسناد و قوانین کلان و بالادستی هستند. بنابراین باید در فرآیندهای مختلف تدوین و تصویب بودجه‌های پیشنهادی و نحوه تأمین و هزینه اعتبارات مرتبط مورد توجه باشند.

    وی به مشکلات متعددی که بازنشستگان بویژه در حوزه معیشت با آن دست به گریبان هستند اشاره کرد و افزود: این قشر از جامعه بیشترین آسیب را از افزایش چندین باره تورم و هزینه‌های ضروری و اولیه زندگی متحمل می‌شوند، اگر در بودجه سال آینده فکری برای کاهش و کنترل سر منشأ این مشکلات نشود، سال سخت و طاقت فرسایی را پیش رو خواهیم داشت.

    رئیس کانون عالی بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی با تاکید بر اینکه متأسفانه بیش از ۶۰ درصد بازنشستگان و مستمری بگیران این سازمان حداقل حقوق را دریافت می‌کنند گفت: بازنشستگان مستحق وضعیت دشوار کنونی نیستند. ما انتظار داریم مسئولان نگاه عمیق‌تر و منطقی‌تری را منطبق با واقعیات موجود در تصمیم گیری ها داشته باشند. در بودجه ۱۴۰۰ نرخ تورم ۲۲ درصد پیش بینی شده که به فرض درست بودن آن، از آنجایی که تا به امروز هم رشد مستمری‌ها متناسب با نرخ تورم و هزینه‌های سرسام آور زندگی نبوده، بنابراین مثل همیشه بیشترین فشار و سختی متوجه بازنشستگان و مستمری بگیران خواهد بود.‌ در بودجه ۱۴۰۰ نرخ تورم ۲۲ درصد پیش بینی شده که به فرض درست بودن آن، از آنجایی که تا به امروز هم رشد مستمری‌ها متناسب با نرخ تورم و هزینه‌های سرسام آور زندگی نبوده، بنابراین مثل همیشه بیشترین فشار و سختی متوجه بازنشستگان و مستمری بگیران خواهد بود

    نگرانی از عدم شفافیت بودجه ۱۴۰۰ در حوزه تأمین اجتماعی

    به گفته وی، در روزهای اخیر به طور کلی ایرادات مختلفی از سوی نمایندگان مجلس به کلیات بودجه ۱۴۰۰ وارد شده است که تورم زایی، کسری بودجه، وابستگی به فروش نفت و … از جمله آنهاست و به نظر می‌رسد مورد تأیید قاطبه نمایندگان نباشد. این سبک از بودجه نویسی قطعاً و فی نفسه در آینده مشکلات را تشدید خواهد کرد. اما نکته قابل توجه رویکرد کلیات بودجه ۱۴۰۰ در حوزه تأمین اجتماعی است که ابهامات و عدم شفافیت موجود، نگرانی‌های ما را بیشتر کرده است.

    بیات ادامه داد: علیرغم اینکه زحمات بسیار زیادی برای تحقق موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان در سال ۹۹ کشیده شد، اما کلی گویی و عدم تصریح در بودجه متناسب سازی بیشتر به چشم می‌آید. طبق پیش بینی کارشناسان فقط اعتباری که برای متناسب سازی حقوق مستمری بگیران تأمین اجتماعی برای سال ۱۴۰۰ مورد نیاز خواهد بود، عددی بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد تومان است این در حالی است که در بند (و) تبصره ۲ لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجموعاً ۹۰ هزار میلیارد تومان برای تحقق چند موضوع از جمله متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی، پرداخت بخشی از بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی، تأمین بخشی از پاداش پایان خدمت کارکنان دستگاه‌های اجرایی، رتبه‌بندی معلمان، تأمین بخشی از مطالبات ایثارگران و بیمه‌های تکمیلی، تأمین پاداش پایان خدمت و ذخیره مرخصی شهدا و ایثارگران بازنشسته مشمول حالت اشتغال، در نظر گرفته شده است که این ابهامات و درهم ریختگی، دست متولیان را برای اجرای ناقص، بهانه تراشی و حتی عدم اجرای مطالبات ما فراهم می‌کند. این ادبیات مبهم نه تنها کمکی به رفع مشکلات نخواهد کرد بلکه نارضایتی‌ها را نیز افزایش خواهد داد. ما بارها این موضوع را گوشزد کرده‌ایم.

    تأمین اجتماعی در انتهای صف پرداخت بدهی دولت

    رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیر تأمین اجتماعی تاکید کرد: در زمینه پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی نیز دلگرمی خاصی مشاهده نمی‌شود و در واقع در انتهای صف پرداخت بدهی دولت به طلبکاران قرار داریم. آن هم با عددی بسیار کمتر از کل بدهی‌ها. سازمان تأمین اجتماعی بزرگترین طلبکار دولت است و وصول عادلانه و واقعی این طلب‌ها آن‌هم بر اساس ارزش روز از نان شب هم برای این سازمان و جمعیت بازنشستگان مهم‌تر است.

    وی با اشاره به اینکه ما انتظار داشتیم حداقل بخش قابل قبول و منطقی از پرداخت بدهی ۳۵۰۰ میلیارد تومانی دولت به سازمان تأمین اجتماعی در بودجه ۱۴۰۰ دیده شود تا سازمان بتواند تعهدات خود را در قبال بازنشستگان و مستمری بگیران به خوبی انجام دهد گفت: با این روند امید به بهبود شرایط کم رنگ خواهد شد.

    بیات خاطر نشان کرد: این موارد تنها بخشی از دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی است که داریم و درصدد هستیم با رایزنی‌ها و انجام مذاکرات با نمایندگان مجلس شورای اسلامی نگذاریم حق بازنشستگان و مستمری بگیران در یکی از مهمترین اسناد و قوانین کشور تضییع شود. ما به دقت هر گونه تحولات و اموری که مربوط به جامعه بزرگ بازنشستگان و مستمری بگیران است رصد و پیگیری می‌کنیم و در خصوص کلیات بودجه ۱۴۰۰ کشور هم اقدامات لازم را هم به لحاظ انعکاس دیدگاه‌ها و نظرات خود به نمایندگان مجلس و کمیسیون‌های مربوط و هم اطلاع رسانی و ایجاد حساسیت‌های لازم انجام خواهیم داد. از همه ظرفیت‌های در اختیار استفاده خواهیم کرد تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دقت نظر کافی به این ابهامات و کاستی‌ها ورود کنند و اصلاحات لازم را انجام دهند. این انتظار به حق و اولیه ای است که بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی از مجلس و دولت دارند.

    تکلیف پرداخت بدهی‌ها در بودجه سال آینده مشخص نیست

    علی دهقان‌کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی شهر تهران نیز در خصوص اعتباراتی که برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۰ دیده شده است، بهخبرنگار مهر گفت: در بودجه سال آینده دولت ۹۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی و همسان سازی حقوق در صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشگری و سایر صندوق‌ها در نظر گرفته است که مشخص نیست سهم بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی چقدر است.‌ در بودجه سال آینده دولت ۹۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی و همسان سازی حقوق در صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشگری و سایر صندوق‌ها در نظر گرفته است که مشخص نیست سهم بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی چقدر است

    وی افزود: طبیعی است که با توجه به همسان‌سازی که امسال برای بازنشستگان لشگری و کشوری انجام شد، ۵۰ هزار میلیارد تومان این بودجه در سال آینده برای این صندوق‌ها تخصیص پیدا می‌کند و مابقی به صندوق تأمین اجتماعی می‌رسد.

    رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران با اشاره به اینکه تکلیف پرداخت بدهی‌ها در بودجه ۱۴۰۰ مشخص نیست، ادامه داد: علاوه بر همسان‌سازی در این بند از قانون آمده که ۹۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی تأمین اجتماعی در نظر گرفته شده که در این شرایط نسبت به این بند قانون به شدت معترض هستیم و دولت باید بدهی خود را به سازمان تأمین اجتماعی تسویه کند اما با مواردی که در بودجه ۱۴۰۰ دیده شده، به هیچ وجه دولت نمی‌تواند حتی بخشی از بدهی خود را تسویه کند. همچنین یکی دیگر از مواردی که در بند ۹ تبصره ۵ لایحه ۱۴۰۰ آمده در خصوص سود بدهی تأمین اجتماعی است که عنوان شده با سود ساده این بدهی پرداخت می‌شود درحالی‌که پیش از این در سه قانون عنوان شده بود که سود بدهی دولت به تأمین اجتماعی باید بر اساس به‌روزرسانی و با نرخ اوراق مشارکت محاسبه شود.

    دولت اصرار به قانون گریزی دارد

    دهقان‌کیا بیان کرد: در سال ۹۷ دولت مصوبه‌ای داشت که در آن، بدهی تأمین اجتماعی را با سود ساده محاسبه می‌کرد اما دیوان عدالت اداری این مصوبه را باطل کرد و نظر دیوان این بود که باید بدهی‌سازمان به‌روزرسانی شود. همچنین در بودجه سال ۹۹ در تبصره ۵ مجلس همین تأکید را داشت که پرداخت بدهی‌ها، به‌روزرسانی و با نرخ اوراق مشارکت حساب شود همچنین در قانون اصلاح ساختار رفاه و تأمین اجتماعی نیز به به‌روزرسانی تأکید شده است.

    وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۳ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند، گفت: بر اساس سه قانونی که عنوان شد، باید بدهی تأمین اجتماعی براساس نرخ روز محاسبه شود و ما نمی‌دانیم که چرا دولت اصرار به قانون‌گریزی دارد و می‌خواهد بدهی‌ها را با سود ساده محاسبه کند.

    به گفته رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران، بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان سال‌های سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند و انتظار دارند پس از بازنشستگی، زندگی خوبی داشته و از حداقل‌ها برخوردار شوند این در حالی است که اگر دولت بدهی خود را پرداخت نکند یا آن را با سود ساده بدهد، این افراد با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد و گرفتاری‌های آنها در سال آینده بیش از امسال خواهد بود.

    به نظر می‌رسد در شرایطی که همگان از شفافیت لایحه بودجه ۱۴۰۰ صحبت می‌کنند، می‌بایست نیم نگاهی نیز به وضعیت بازنشستگان تأمین اجتماعی داشت که همواره برای داشتن یک زندگی حداقلی چشم انتظار عنایت دولت و توجه مجلس شورای اسلامی هستند تا شاید دغدغه کمتری برای سال آینده داشته باشند. دشواری‌ها و مشکلات اقتصادی برای تأمین هزینه‌های زندگی از یک طرف و عدم افزایش مستمری متناسب با تورم و…، بازنشستگان را دچار مشکل ساخته است.

    منبع مطلب : www.mehrnews.com

    مدیر محترم سایت www.mehrnews.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 10 ماه قبل
    1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید