در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    شما اگر به جای معلم بودید در چنین شرایطی چه میکردید

    1 بازدید

    شما اگر به جای معلم بودید در چنین شرایطی چه میکردید را از سایت نکس درجه دریافت کنید.

    طرح فعّالیّت یادگیری تفکّر و پژوهش (عنوان فعالیت: آقکند)

    مضمون: منطق، در جستجوی معنا

    صلاحیت ها: مشاهده، استدلال، حلّ مسئله، قضاوت

    زمان: ۴۵ دقیقه

    در زندگی شخصی هر یک از ما احتمالاً فراوان اتّفاق افتاده است که به اجباربین دو موقعیت یکی را بر دیگری ترجیح بدهیم. یا این که به دلیل پاره ای مشکلات تصمیم بگیریم راه خود را از دیگران جدا کنیم و مسیر دیگری برای خود انتخاب کنیم. در این فعّالیّت دانش آموزان با مشاهدهٔ تصمیمات متفاوت دو نفر در یک موقعیت واحد انتخاب آن دو نفر و دلایل تصمیم هر یک از دو معلّم را نقد و قضاوت می کنند.

    انتظارات عملکردی خاص

    - شناسایی تفاوت ها، شباهت ها و رابطه ها

    - کار بر روی اطّلاعات و اندوخته ها برای تبدیل مجهول به معلوم

    - پیش بینی نتایج و پیامدها و بروز رفتار خردمندانه

    - استنباط و نتیجه گیری از یافته ها

    - استفاده از زبان صحیح و دقیق برای توضیح ایده ها و تصمیم های خود

    - به چالش کشیدن ایده های خود و دیگران

    انتظارات عملکردی مشترک

    -بررسی پدیده ها و روابط بین آنها

    -بروز عمل اخلاقی در مراودات روزانه خود

    - استخراج معنا و مفهوم از تجارب خود

    - جانب داری از ارزش های دینی

    مواد و وسایل آموزشی:

    کتاب کار، فیلم آقکند از تولیدات دفتر تکنولوژی و رسانه های آموزشی

    فرایند اجرای فعّالیّت :

    فیلم آقکند را برای دانش آموزان به نمایش بگذارید وقتی فیلم به صحنه ای رسید که معلّم به مرد صاحب خانه می گوید « از همه بدتر فارسی صحبت کردنشونه » فیلم را ثابت نگه دارید و سؤالات زیر را از دانش آموزان بپرسید؛

    - معلّم به چگونه جایی منتقل شده بود؟

    -مشکل معلّم در مدرسه چه بود؟

    - مشکل کلاس اوّلی ها چه بود؟

    - اصولاً این مشکل معلّم بود یا کلاس اوّلی ها؟

    - شما اگر به جای معلّم بودید در چنین شرایطی چه می کردید؟

    از دانش آموزان بخواهید پاسخ این سؤال را در کتاب کار بنویسند.

    از دانش آموزان بخواهید دلایل خود را برای دیگران شرح دهند و آنها هم در این مورد نظر دهند. سپس فیلم را تا آخر پخش کنید و تصمیم معلّم را در کلاس به مباحثه بگذارید.

    سؤالات زیر می تواند مورد مباحثه قرار گیرد:

    - شرایط معلّم قبلی با معلّم فعلی چه تفاوت ها و چه شباهت هایی داشت؟

    - چگونه این موضوع را متوجّه شدید؟ (دانش آموزان باید با اشاره به محتوای فیلم به مقایسهٔ دو شخصیّت و دو موقعیت بپردازند)

    -چرا مرد صاحب خانه فکر می کرد معلّم جدید بدون خداحافظی رفته است؟

    - پیش داوری در قضاوت های ما چه نقشی دارد؟

    -چرا معلّم از بچّه ها و اهالی روستا زبان آذری یاد می گرفت؟

    - آیا هم زبان بودن برای کمک به دانش آموزان کافی بود؟ (توجّه دانش آموزان را به این نکته جلب کنید که معلّم اوّل هم زبان بود ولی همدل دانش آموزان نبود در مقابل معلّم دوم هم زبان نبود ولی همدل دانش آموزان بود لذا زبان را هم یاد گرفت)

    - شما در مورد عملکرد معلّم قبلی و فعلی روستای آقکند چه قضاوتی می کنید؟ چرا؟

    -آیا در انتخاب ها باید خود را بردیگران ترجیح داد یا دیگران را برخود؟

    - آیا در این باره یک قانون کلّی وجود دارد؟

    توصیه های اجرایی

    موضوع زبان ملّی و محلی نیز می تواند یکی از مضامینی باشد که با استفاده از این فیلم و مقایسهٔ آن با فیلم« مَم مَمَ شو » در یک جلسهٔ مستقل مورد بررسی قرار گیرد.

    منبع مطلب : schoolmaster6.blogfa.com

    مدیر محترم سایت schoolmaster6.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    فصل اول کتاب تفکّر و پژوهش پایه ششم ابتدایی

    تفکر و پژوهش : آقکند

    مضمون : منطق - درجستجوی معنا

    صلاحیت ها : مشاهده - استدلال - حل مسئله - قضاوت

    زمان : ۱ جلسه

    پیوست : دارد

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------

    دانلود برگه ثبت مشاهدات درس                                                      ۲۴۷کیلو بایت

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------

    دانلود فیلم  آقکند                                                                    ۶۷.۰۶ مگابایت   

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------

    فعالیت شماره ۱۳ عنوان فعالیت: آقکند

    مضمون: منطق/در جستجوی معنا

    صلاحیت‏ها: مشاهده، استدلال، حل مسئله، قضاوت

    زمان: ۴۵دقیقه

    در زندگی شخصی هر یک از ما احتمالا فراوان اتفاق افتاده است که به اجبار بین دو موقعیت یکی را بر دیگری ترجیح بدهیم. یا این که به دلیل پاره‌ای مشکلات تصمیم بگیریم راه خود را از دیگران جدا کنیم و مسیر دیگری برای خود انتخاب کنیم. در این فعالیت دانش‌آموزان با مشاهده تصمیمات متفاوت دو نفر در یک موقعیت واحد انتخاب آن دونفر و دلایل تصمیم هر یک از دو معلم را نقد و قضاوت می‌کنند.

    ·        شناسایی تفاوت‌ها، شباهت‌ها و رابطه‌ها

    ·         کار بر روی اطلاعات و اندوخته‌ها برای تبدیل مجهول به معلوم

    ·        برنامه‌ریزی برای دستیابی به پاسخ سؤالات خود

    ·        پیش‌بینی نتایج و پیامدها و بروز رفتار خردمندانه‌

    ·        استنباط و نتیجه‌گیری از یافته‌ها

    ·        استفاده از زبان صحیح و دقیق برای توضیح ایده‌ها و تصمیم‌های خود

    انتظارات عملکردی مشترک

    ·        بررسی پدیده‌ها و روابط بین آن‌ها

    ·        بررسی قوانین حاکم بر روابط بین پدیده‌ها

    ·        بروز عمل اخلاقی در مراودات روزانه خود

    ·        استخراج معنا و مفهوم از تجارب خود

    ·        جانبداری از ارزش‏های دینی

    مواد و وسایل آموزشی:فیلم آقکند

    فرایند اجرای فعالیت: فیلم آقکند را برای دانش‌آموزان به نمایش بگذارید وقتی فیلم به صحنه‌ای رسید که معلم به مرد صاحب‌خانه می‌گوید «از همه بدتر فارسی صحبت کردنشونه» فیلم را ثابت نگه دارید و سؤالات زیر را از بچه‌ها بپرسید.

    ·        معلم به چگونه جایی منتقل شده بود؟

    ·        مشکل معلم در مدرسه چه بود؟ مشکل کلاس اولی‌ها چه بود؟ اصولا این مشکل معلم بود یا کلاس اولی‌ها؟

    ·        شما اگر به جای معلم بودید در چنین شرایطی چه می‌کردید؟

    از دانش‌آموزان بخواهید دلایل خود را برای دیگران شرح دهند و آن‏ها هم در این مورد نظر دهند. سپس فیلم را تا آخر پخش کنید و تصمیم معلم را در کلاس به مباحثه بگذارید.  سؤالات زیر می‌تواند مورد مباحثه قرار گیرد:

    ·   شرایط معلم قبلی با معلم فعلی چه تفاوت‌ها و چه شباهت‏هایی داشت؟ چگونه این موضوع را متوجه شدید؟ (دانش‏آموزان باید با اشاره به محتوای فیلم به مقایسه دو شخصیت و دو موقعیت بپردازند. )

    ·        چرا مرد صاحب‌خانه فکر می‌کرد معلم جدید بدون خداحافظی رفته است؟

    ·        پیش‌داوری در قضاوت‌های ما چه نقشی دارد؟

    ·        چرا معلم از بچه‌ها و اهالی روستا زبان آذری یاد می‌گرفت؟

    ·   آیا هم زبان بودن برای کمک به دانش‏آموزان کافی بود؟ (توجه دانش‏آموزان را به این نکته جلب کنید که معلم اول هم زبان بود ولی همدل دانش‏آموزان نبود در مقابل معلم دوم هم زبان نبود ولی همدل دانش‏آموزان بود لذا زبان را هم یاد گرفت. )

    ·        شما در مورد عملکرد معلم قبلی و فعلی روستای آقکند چه قضاوتی می‏کنید؟ چرا؟

    ·        آیا در انتخاب‏ها باید خود را بردیگران ترجیح داد یا دیگران را برخود؟

    توصیه‌های اجرایی:---------

    فعالیت تکمیلی: ----------

    منبع مطلب : 6shom-iran.blogfa.com

    مدیر محترم سایت 6shom-iran.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 4 ماه قبل
    0

    من چیزی نمیدونم

    مهدی 5 ماه قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید