سوره زلزال مربوط به کدام مورد زیر است این دنیا قیامت پیری نه ماهگی
سوره زلزال مربوط به کدام مورد زیر است این دنیا قیامت پیری نه ماهگی را از سایت نکس درجه دریافت کنید.
آیه 8 سوره زلزال
إِذا زُلْزلَتِ الْأَرْضُ زلْزالَها «1» وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها «2» وَ قالَ الْإِنْسانُ ما لَها «3» یَوْمَئِذٍ تُحَدّثُ أَخْبارَها «4» بأَنَّ رَبَّکَ أَوْحی لَها «5» یَوْمَئِذٍ یَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتاتاً لِیُرَوْا أَعْمالَهُمْ «6» فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ «7» وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ «8»
آن گاه که زمین به لرزش شدید خود لرزانده شود. و زمین بارهای سنگین خود را بیرون افکند. و انسان بگوید: زمین را چه شده است؟ (که اینگونه سخت میلرزد). در آن روز زمین خبرهای خود را بازگو کند. چرا که پروردگارت به آن وحی کرده است. در آن روز مردم به طور پراکنده (از قبرها) بیرون آیند تا کارهایشان به آنان نشان داده شود. پس هر کس به مقدار ذرّهای کار نیک کرده باشد همان را ببیند. و هرکس هم وزن ذرهای کار بد کرده باشد آن را ببیند.
نکته ها
مراد از «أَثْقالَها»، مردگان هستند که در قیامت، زمین آنها را بیرون میافکند. چنانکه در آیهای دیگر میفرماید: «وَ أَلْقَتْ ما فِیها وَ تَخَلَّتْ» «1»
«1». انشقاق، 4.
جلد 10 - صفحه 563
حضور مردم در قیامت بطور پراکنده است. چنانکه در آیات دیگر میفرماید: «أَشْتاتاً»، «کَأَنَّهُمْ جَرادٌ مُنْتَشرٌ» «1»، «کَالْفَراش الْمَبْثُوثِ» «2» حضور متفرق مردم در قیامت یا به خاطر آن است که هر کس همراه رهبری که در دنیا انتخاب کرده، میباشد یا آنکه خوبان و بدان از یکدیگر جدا میشوند.
با اراده خدا در قیامت، جمادات نیز به سخن میآیند، نه فقط زمین، بلکه اعضای بدن انسان علیه او گواهی میدهند. «وَ قالُوا لِجُلُودهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَیْنا قالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذی أَنْطَقَ کُلَّ شَیْءٍ» «3»
در روایات آمده است که در مکانهای مختلف نماز بخوانید، زیرا آن مکان در قیامت برای شما شهادت میدهد. «4»
در روایت دیگری آمده است که در بیابانها نیز اذان بگویید، زیرا به هر سنگ و کلوخی که صدای شما برسد، گواه قیامت شماست.
حضرت علی علیه السلام پس از آنکه بیت المال را تقسیم میکرد، دو رکعت نماز میخواند و به زمین خطاب میکرد: «اشهدی انی ملئتک بحق و فرغتک بحق» «5» ای زمین گواهی بده که من تو را از بیت المال بر اساس حق پر کردم و سپس بر اساس حق خالی کردم.
در روایات است که نحوه خبر دادن زمین این گونه است که میگوید: فلانی در فلان زمان فلان عمل را روی من انجام داد. «6»
«مِثْقالَ» از «ثقیل» به معنای میزان سنگینی است و کلمه «ذَرَّةٍ» یا به معنای کوچکترین مورچه است و یا به معنای ذرات سبک پراکنده در هوا. البته امروز به اتم نیز ذرّه میگویند.
«1». قمر، 7.
«2». قارعه، 4.
«3». فصّلت، 21.
«4». تفسیر مجمعالبیان.
«5». لئالی الاخبار، ج 5، ص 79.
«6». تفسیر نورالثقلین.
جلد 10 - صفحه 564
ولی به هر حال مراد از آن کوچکترین واحد وزن است.
در روایات میخوانیم: مرد عربی وارد مسجد پیامبر اکرم شد و گفت: «علمنی بما علمک الله» از آنچه خدا به تو یاد داده مرا یاد بده! حضرت شخصی را مأمور آموزش قرآن به او کردند.
معلم برای او سوره إِذا زُلْزلَتِ ... را خواند، همین که به آیه فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ... رسید، مرد عرب گفت: «کفانی» مرا بس است و سپس رفت. پیامبر فرمود: «رجع فقیها» «1»
در سوره لقمان نیز، لقمان به فرزندش میفرماید: اگر به اندازه وزن خردلی عمل نیک یا بد داشته باشی، در دل سنگ یا در اوج آسمان یا در زمین باشد، خداوند در قیامت برای حساب میآورد. «یا بُنَیَّ إِنَّها إِنْ تَکُ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَکُنْ فِی صَخْرَةٍ أَوْ فِی السَّماواتِ أَوْ فِی الْأَرْضِ یَأْتِ بهَا اللَّهُ» «2»
گواهی و شهادت زمین در قیامت، بیانگر آن است که در همین حال، زمین آگاهانه کارهای ما را درک میکند و در آن روز با فرمان و وحی الهی بازگو میکند.
جناب آقای حسان در دیوان خود، آیات سوره زلزال را این گونه به نظم در آورده است:
این زمین در آن زمان پر بلا
ناگهان چون زلزلت زلزالها
از درونش اخرجت اثقالها
با تعجب قال الانسان مالها
مردگان خیزند بر پا کلّهم
تا همه مردم یروا اعمالهم
هر که آرد ذرّةً خیراً یره
یا که آرد ذرّةً شرّاً یره
آن زمان خورشید تابان کوّرت
کوههای سخت و سنگین سُیّرت
آبها در کام دریا سجّرت
آتش دوزخ به شدت سعّرت
چون در آن هنگام جنّت ازلفت
خود بداند هرکسی ما احضرت
اضافه شدن زلزله به زمین «زلزالها» هم رمز عظمت زلزله است و هم رمز گستردگی آن در تمام زمین. در اولین آیه سوره حج نیز عظمت این زلزله مطرح شده است: «إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْءٌ عَظِیمٌ» در خطبه 157 نهجالبلاغه نیز میخوانیم: «عباد الله احذروا یوما تفحص فیه الاعمال و یکثر فیه الزلزال و تشیب فیه الاطفال» بندگان خدا! بترسید از روزی که در آن، تمام اعمال بررسی شود، زلزلهها زیاد میشود و کودکان (به خاطر طولانی بودن یا سختی آن روز) پیر میشوند.
«1». تفاسیر نمونه و نورالثقلین.
«2». لقمان، 16.
جلد 10 - صفحه 565
پیام ها
1- زلزله بزرگ زمین در آستانه قیامت، امری قطعی و حتمی است. «إِذا زُلْزلَتِ الْأَرْضُ زلْزالَها» (کلمه اذا در موردی بکار میرود که امر قطعی باشد)
2- معاد جسمانی است. (جسم انسانها در زمین دفن شده که در قیامت خارج میشود، نه روح آنها) «أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها»
3- قیامت روز تحیّر انسان است. «قالَ الْإِنْسانُ ما لَها»
4- هستی شعور دارد. «یَوْمَئِذٍ تُحَدّثُ أَخْبارَها»
5- زمین از گواهان قیامت است. «یَوْمَئِذٍ تُحَدّثُ أَخْبارَها»
6- در قیامت راه هرگونه انکار بسته است. «لِیُرَوْا أَعْمالَهُمْ»
7- همه مردم در دادگاه عدل الهی یکساناند. فَمَنْ یَعْمَلْ ... فَمَنْ یَعْمَلْ ...
8- کیفر و پاداش الهی، بر اساس عمل است. فَمَنْ یَعْمَلْ ... فَمَنْ یَعْمَلْ ...
9- عمل هر چه هم کوچک باشد، حساب و کتاب دارد. لذا نه گناهان را کوچک شمرید و نه عبادات را. «مِثْقالَ ذَرَّةٍ»
10- تجسم و دیدن عمل در آن روز خود عذاب یا لذت است. «یَرَهُ»
«والحمدللّه ربّ العالمین»
جلد 10 - صفحه 568
منبع مطلب : wiki.ahlolbait.com
مدیر محترم سایت wiki.ahlolbait.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
تفسیر نمونه - سوره زلزله
بسم الله الرحمن الرحیم
إ ذا زلزلت الا رض زلزالها (1)
و اءخرجت الا رض اءثقالها (2)
و قال الانسن ما لها (3)
یومئذ تحدث اءخبارها (4)
بأ ن ربک اءوحی لها (5)
یومئذ یصدر الناس اءشتاتا لیروا اءعملهم (6)
فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره (7)
و من یعمل مثقال ذرة شر (8)
منبع مطلب : quran.anhar.ir
مدیر محترم سایت quran.anhar.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
جواب کاربران در نظرات پایین سایت
مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
قیامت
سوره زلزال مربوط به کدام است
درباره قیامت است و اینکهچه اتفاقی تو قایمت میوفته
قیامت
قیامت
ریدم توت عنننن مننن جوابببب میخواممممممم
ببین من اگ خواستم سایتتون تکمیل کنم دیگ اینجا نمیومدم🙄😐عزیزم
جوااااب
گوه
ببین من جواب رو میخام
من خودم نمیدونم
نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
روز قیامت