در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    روز هوای پاک چه روزی است و چه وظایفی را به ما یاد آوری میکند

    1 بازدید

    روز هوای پاک چه روزی است و چه وظایفی را به ما یاد آوری میکند را از سایت نکس درجه دریافت کنید.

    29 دی؛ روز ملی هوای پاک

    29 دی؛ روز ملی هوای پاک

    هوای پاک, روز هوای پاک, 29 دی روز هوای پاک

    ۲۹ دی ماه به عنوان روز هوای پاک نام‌گذاری شده است

    29 دی؛ روز ملی هوای پاک

    نامگذاری روز هوای پاک

    به طور کلی در دنیا به منظور جلب توجه مردم به موضوعات مربوط به حفظ محیط زیست و تامین زندگی سالم در راستای نیل به اهداف توسعه پایدار، روزهای نمادین خاصی مرتبط با حفظ محیط زیست تعیین می گردد که از جمله آنها روز جهانی محیط زیست، روز زمین پاک، روز هوای پاک و غیره می باشد. روز هوای پاک در دنیا تحت عناوین مختلف از جمله روز بدون خودرو، روز بدون دود و ... در کشورهای مختلف نامگذاری شده و اقدامات خاصی در این روز جهت تنویر افکار عمومی صورت گرفته است.

    در ایران نیز بحران آلودگی هوا در تهران و شش شهر آلوده آن شامل تبریز، مشهد، اراک، اصفهان، شیراز و اهواز، مسئولین ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا را بر این داشت تا به منظور ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه، از سال ۱۳۷۴ روز ۲۹ دی ماه را به عنوان روز ملی هوای پاک اعلام نمایند.

    گفتنی است قدمت روز هوای پاک در ایران از کشورهای فرانسه و ایتالیا بیشتر است. هدف از اعلام روز ملی هوای پاک ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه بوده است و از آنجا که کلید اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین بخشی است این روز می تواند عامل مهمی در ایجاد این مشارکت و هماهنگی بین بخشی باشد.

    آلودگی هوا
    آلودگی هوا یعنی حضور یک، چند و یا مخلوطی از آلوده کننده های مختلف در هوای آزاد، به اندازه ای است که برای انسان مضر بوده و یا موجب زیان رساندن به حیوانات، گیاهان و اموال شود. اما پدیده آلودگی هوا در مناطق شهری، یکی از ره آوردهای انقلاب صنعتی است که از سیصد سال قبل شروع و با توسعه صنعتی و زیاد شدن شهرها بر میزان و شدت آن روز به روز افزوده می شود. تکیه اساسی بر منابع انرژی فسیلی از قبیل زغال، نفت، گاز و در نهایت آزاد شدن مواد ناشی از احتراق این مواد، فرآورده های مضر و زیان بخشی را به همراه می آورد که حیات موجودات زنده به ویژه انسانها را تهدید می نماید.

    از نخستین دهه های قرن بیستم، به دنبال مشاهده ارتباط میان آلودگی هوا و تخریب محیط زیست، بسیاری از کشورهای صنعتی پیشرفته، تحقیقات و برنامه های علمی برای کنترل آلاینده های بسیار مضر را آغاز نمودند، اما متاسفانه در اکثر قریب به اتفاق کشورهای در حال رشد این مسئله آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته و وضعیت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ رو به وخامت گذاشته است.

    هوای پاک, روز هوای پاک, 29 دی روز هوای پاک

    کلید اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین‌بخشی است

    منابع آلودگی هوا:
    منابع آلوده کننده هوا به دو قسمت طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می شود.
    ۱- منابع طبیعی
    – فعالیت های آتشفشانها و آتش سوزی جنگل ها
    – گرد و غبار طبیعی
    – دود و منوکسید کربن ناشی از آتش سوزی ها
    – گاز رادون ناشی از کانی های زمین
    – درختان کاج که ترکیبات آلی را از خود متصاعد می کنند.

    ۲- منابع مصنوعی:
    وسایل نقلیه موتوری مشکلی اساسی هستند که دی اکسید نیتروژن که مهمترین آلوده کننده هوا است را تولید می کنند. سایر منابع مصنوعی آلوده کننده هوا عبارتند از زغال سنگ، صنایع مختلف آلودگیهای ناشی از سوزاندن بقایای کشاورزی و … .

    آلودگی هوا و مسمومیت گیاهان
    گیاهان، قربانیان ناخواسته آلودگی هوا هستند و بر اثر آلودگی هوا مسموم می شوند. بر این اساس، با این که گیاهان از عوامل مهم کاهش آلودگی هوا بـه شمـار می آینـد، ولـی افزایـش مقـدار و غلظت آلوده کننده ها در 10 سال گذشته موجب شده تا گیاهان نیز آسیب ببینند. تحقیقات نشان می دهد یکی از این عوامل تاثیرگذار، دی اکسید گوگرد است، این گاز در فضا اکسید می شود و در بخار آب حل می گردد و به این ترتیب، اسیدسولفوریک تولید می کند. این اسید باعث افزایش اسیدیته باران می شود و مسمومیت موضعی در گیاهان به وجود می آورد. همچنین این گاز از طریق روزنه ها وارد گیاهان می شود و با آب موجود در گیاه، تولید اسید می کند که این اسید باعث مسمومیت گیاه، تخریب روزنه ها و مانع فتوسنتز می شود.

    آلودگی هوا و آثار آن بر بارداری
    تحقیقات نشان داده است طیف وسیعی از اختلالات و عوارض آلودگی هوا بر دستگاه تولید مثل، باردای، جنین و نوزاد اثر می گذارد. همچنیـن تحقیقاتـی در مـردان درخصـوص تغییـرات کیفـی و کمـی اسپـرم صتورت گرفته که نشان دهنده نقش منفی آلاینده هایی مثل سرب، دی اکسید گوگرد و ذرات معلق است.


    بررسی ها نشان می دهد؛ اثرات آلاینده ها بر جنین شامل عوارضی مانند وزن پایین زمان تولد، تاخیر رشد داخل رحمی و مرگ داخل رحمی است که آلاینده های منواکسید کربن، دی اکسید گوگرد و ذرات معلق، بیشترین تاثیر را در این میان دارند. میزان مواجهه مادر با گروهی از ذرات معلق یا هیدروکربـن در هشتمیـن مـاه بارداری بـر رشد جنین اثر مستقیم دارد. این اتفاق بیشتر در نواحی صنعتی و شهرهای بزرگ بویژه در زمستان رخ می دهد. از سوی دیگر، تحقیقات نشان می دهد زنان بیشترین گروه آسیب پذیر و در معرض خطر آلودگی هوا در منزل هستند.

    آلودگی هوا, روز هوای پاک, 29 دی روز هوای پاک

    در روزهای آلودگی هوا حتی الامکان از تردد در محدوده های مرکزی و پر ترافیک شهر اجتناب کنید

     ابتلا به بیماریها بر اثر تنفس هوای آلوده
    بر اساس تحقیقات، وسایل نقلیه موتوری در شهرهایی مانند تهران بیش از 95 درصد از منواکسید کربن موجود در هوا را تولید می کنند که تنفس آن، به سکته های قلبی و مغزی منجر می شود. غلظت منواکسید کربن در ساعات اولیه صبح و ساعات پایانی روز به بیشترین مقدار خود می رسد؛ در صورتی که در روزهای آخر هفته و تعطیل، غلظت این آلاینده ها در ساعات پایانی روز کاهش قابل توجهی می یابد. حتی مقدار بسیار کم کربوکسی هموگلوبین باعث آثار فیزیولوژیک مهمی در بدن می شود و با افزایش آن، درصد این اثرات افزایش می یابد.

    افراد مبتلا به بیماری های قلبی نسبت به افزایش کربوکسی هموگلوبین، بسیار حساس هستند زیرا با افزایش غلظت این ترکیب در خون، قلب باید برای جبران کمبود اکسیژن، سریع تر کار کند. مطالعات نشان می دهد حتی در مقادیر کمتر از 2 درصد نیز احتمال حمله قلبی در افراد وجود دارد. کاهش غلظت اکسیژن در خون، بر فعالیت مغز نیز تاثیر به سزایی دارد.

    حمل و نقل و آلودگی هوا
    در حال حاضر، بسیاری از شهرها حتی در کشورهای توسعه یافته دارای سطوح خطرناکی از آلودگی هوا هستند. این معضل بزرگ از طریق جریان باد یا حرکت وسایل نقلیه موتوری در شهرها منتشر می شوند. ورود خودروهای بیشتر در جاده ها و خیابان های یکسان به معنی ترافیک سنگین تر و هوای کثیف تر است. آلودگی های میکروبی حاصل از حمل و نقل در شهر نیز قابل توجه است.

    تحقیقات نشان می دهند زندگی در مجاورت بزرگراه های پر ترافیک با نرخ سرطان در کودکان ارتباط مستقیم دارد، به طوری که کودکان ساکن در منازل مجاور خیابان هایی که بالغ بر 20 هزار خودرو در آن به طور روزانه تردد می کنند، حدود 6 برابر بیشتر از دیگر کودکان در معرض آسیب هستند. دلیل اصلی سرطان خون در کودکان و بزرگسالان، تاثیر هیدروکربن های حلقوی از جمله بنزن است که منبع عمده انتشار آنها خودروها هستند.

    در مواقع آلودگی هوا چه باید کرد ؟
    * در روزهای بحرانی آلودگی هوا حتی الامکان از تردد در محدوده های مرکزی و پر ترافیک شهر اجتناب کنید.
    * استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در سفرهای روزانه درون شهری خود را جایگزین خودروهای شخصی نمائید.
    * فعالیت یا بازی کودکان در محیطهای باز را محدود نمائید.
    * افراد مسن یا افراد با بیماریهای قلبی، ریوی نظیر آسم، برونشیت مزمن و نارسائی قلبی از خروج از خانه اجتناب نمایند.

    گردآوری : بخش فرهنگ و هنر بیتوته

    منابع :

    isfahan.ir

    petpr.ir

    asemankafinet

    منبع مطلب : www.beytoote.com

    مدیر محترم سایت www.beytoote.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    29 دی ماه روز هوای پاک

    29 دی ماه روز هوای پاک

    امروز 15

    دیروز 37

    هفته 108

    ماه 271

    بازدیدها 2044928

    درحال حاضر 36 مهمان نفر هیچ عضوی آنلاین

    منبع مطلب : health.fums.ac.ir

    مدیر محترم سایت health.fums.ac.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    روز هوای پاک چه روزی است 29 دی ماه

    روز هوای پاک چه روزی است 29 دی ماه

    روز هوای پاک چه روزی است آلودگی هوا و تبعات آن برای مردم شهرهای بزرگ به یک بحران بزرگ تبدیل شده است در ایران در 29 دی سال 1377, برای مقابله با این روند آلودگی هوا و مقابله با آن به روش های گوناگون,تصمیم به نامگذاری آن روز با عنوان روز هوای پاک کردند

    روز هوای پاک چه روزی است؟

    اولین بار در سال ۱۳۷۶، جبهه سبز ایران روز ۲۶ بهمن را به عنوان روز بدون خودرو نامگذاری کرد. تا چند روز قبل از آن غباری تیره رنگ حتی نزدیک تر از مه به زمین، سراسر فضای شهر را پوشانده بود. سنگینی و غلظت هوا تنفس را حتی برای سالم ترین ریه ها دشوار می کرد. بسیج همگانی برای برگزاری روز «بدون خودرو» شکل گرفت. اما این کافی نبود تا اینکه محیط زیست استان تهران ۲۹ دی ماه را به عنوان روز هوای پاک نامگذاری کرد. بحران آلودگی هوا که سایر کلان شهرهای کشور را در نوردیده بود، ضرورت یک عزم ملی برای سالم نگه داشتن هوا را گوشزد می کرد.

    بحران آلودگی هوا یکی از مهمترین تبعات انقلاب صنعتی به شمار می رود و کاهش این آلودگی یکی از دغدغه های اصلی مسئولان و مردم کشورهای صنعتی محسوب می شود لذا استفاده از برنامه های نمادین برای جلب افکار عمومی و مسئولان طی دو دهه گذشته به صورت برگزاری مراسم هایی تحت عنوان «روز بدون دود» و «روز بدون خودرو» یا «روز هوای پاک» در بسیاری از کشورهای جهان اجرا می شود.

    ایران هم از ۲۹ دی ماه ۱۳۷۷ به صورت جدی ابتدا از پایتخت، برنامه روز هوای پاک را با هماهنگی اداره کل محیط زیست استان تهران و شرکت کنترل کیفیت هوا با تشکیل ستاد هوای پاک آغاز کرد.

    بحران آلودگی هوا یکی از مهمترین تبعات انقلاب صنعتی به شمار می رود و کاهش این آلودگی یکی از دغدغه های اصلی مسئولان و مردم کشورهای صنعتی محسوب می شود

    اهداف اولیه این ستاد، آموزش و تنویر افکار عمومی در زمینه آلودگی هوا، گسترش مشارکت های مردمی، فعال کردن محور هفتم برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در طول سال و برگزاری مراسم روز هوای پاک بود.

    این مراسم در سال های ۷۸-۷۷ فقط در تهران برگزار می شد اما به مرور تمام استان های کشور حتی مناطق آزاد تجاری و صنعتی نیز به این فعالیت پیوستند و با توجه به تفاهم نامه وزرای محیط زیست کشورهای عضو اکو در سال ۱۳۸۳ این برنامه در تمام کشورهای فوق به اجرا درآمد.

    آلودگی هوا چیست؟

    آلودگی هوا یعنی حضور یک، چند و یا مخلوطی از آلوده کننده های مختلف در هوای آزاد، به اندازه ای است که برای انسان مضر بوده و یا موجب زیان رساندن به حیوانات، گیاهان و اموال شود. اما پدیده آلودگی هوا در مناطق شهری، یکی از ره آوردهای انقلاب صنعتی است که از سیصد سال قبل شروع و با توسعه صنعتی و زیاد شدن شهرها بر میزان و شدت آن روز به روز افزوده می شود. تکیه اساسی بر منابع انرژی فسیلی از قبیل زغال، نفت، گاز و در نهایت آزاد شدن مواد ناشی از احتراق این مواد، فرآورده های مضر و زیان بخشی را به همراه می آورد که حیات موجودات زنده به ویژه انسانها را تهدید می نماید.

    از نخستین دهه های قرن بیستم، به دنبال مشاهده ارتباط میان آلودگی هوا و تخریب محیط زیست، بسیاری از کشورهای صنعتی پیشرفته، تحقیقات و برنامه های علمی برای کنترل آلاینده های بسیار مضر را آغاز نمودند، اما متاسفانه در اکثر قریب به اتفاق کشورهای در حال رشد این مسئله آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته و وضعیت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ رو به وخامت گذاشته است.

    برنامه های چند سال گذشته برای روز هوای پاک

    بیست و ششم بهمن ماه سال 1376

    از چند روز قبل صداوسیما با اعلام این روز به نام روز بدون خودرو شهروندان را به بیرون نیاوردن خودروها از خانه دعوت کرده بود. انصافا آن روز یکی از خلوت ترین روزهای ترافیکی شهر شده بود. اگر چه هوا کمی صاف تر از روزهای قبل به نظر می رسید اما سراسر سطح خیابان ها از تکه های بروشور و کاغذهای تبلیغاتی به مناسبت روز «بدون خودرو» پوشانده شده بود.

    صداوسیما با نشان دادن مصاحبه های کارشناسی و توصیه های جدی شاید بزرگترین نقش را در موفقیت این برنامه ایفا کرده بود. جراید و روزنامه ها نیز با چاپ مقالات تخصصی و گزارشهای توصیفی سنگ تمام گذاشته بودند. البته از فردا روز از نو و روزی از نو شده بود.

    بیست و نهم دی ماه سال 1377

    آن سال وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست نیز به کمک شرکت کنترل کیفیت هوا آمدند. شرکت کنترل کیفیت هوا از روزها قبل با اعلام میزان آلایندگی هوا بحران را جدی تر از سال های گذشته ارزیابی کرده بود. کار می بایست ریشه ای تر صورت می گرفت . پخش پوسترهای رنگی و ترتیب دادن مصاحبه های تلویزیونی و یا رادیویی به تنهایی کافی نبود. تازه نظافت شهر پس از پخش این همه پوستر کار پرهزینه ای است. اولین نمایشگاه کاریکاتور و پوستر همراه با کلاس های آموزشی و نمایش فیلم برگزار شد. این بار برگزاری مراسم روز هوای پاک از سامان یافتگی بیشتری برخوردار شده بود. البته با نگاهی مقایسه ای به تاثیر روز هوای پاک در سال ۷۶ نسبت به سال های قبل، چشم انداز روشن تری از کنترل بحران آلودگی هوا ترسیم شده بود.

    بیست و نهم دی ماه سال 1378

    همچون سال های گذشته، سیمای جمهوری اسلامی کارهای روتین خود، مربوط به روز هوای پاک را انجام می داد اما در این سال رادیو نیز با ارایه یک برنامه ۳ ساعته به صورت کاملا کارشناسی، مسایل مربوط به آلودگی هوا را مورد بررسی قرار داد. البته خلق شخصیت های دوست داشتنی مانند آلوده و پاکیزه در تلویزیون، نه تنها کودکان بلکه بزرگسالان را نیز نسبت به اهمیت این روز آگاه تر کرده بود.

    البته آموزش و پرورش نیز بیکار نماند و با برگزاری مسابقات روز هوای پاک و اهدای جوایز در مناطق ۵ و ۳، به حضور بی رنگ خود نقش فعال تری بخشید.نهادها و وزارتخانه های مختلف به مرور پا به عرصه فعالیت برای سالم تر نگاهداشتن هوا می گذاشتند اما آیا هنوز کافی بود؟

    بیست و نهم دی ماه سال 1379

    در این سال علاوه بر تهران، ۶ شهر آلوده دیگر در لیست اول برنامه های ستاد هوای پاک قرار گرفتند. اگر آن روزها سری به تقاطع خیابان های فاطمی و ولیعصر می زدید به جای آگهی های تبلیغاتی بر روی بیلبوردهای حاشیه خیابان، به شعارهای زیبای زیست محیطی متناسب با روز هوای پاک بر می خوردید. شعارهایی از قبیل «هوای تازه حق ماست» و یا نقاشی دختری که با ماسک بر صورت، معصومانه چشم بر چشم رانندگانی با خودروهای بنزین سوز دوخته است. دیگر مناطق آموزش و پرورش نیز یکی یکی پا به عرصه فعالیت گذاشتند . صبح اول وقت، زنگ هوای پاک در تمامی مدارس تهران نواخته شد و برنامه های ویژه ای با سخنرانی کارشناسان محیط زیست در این مدارس ترتیب داده شد. گویی فراموش شده که کودکان کمترین نقش را در آلودگی هوا بر عهده دارند. البته آمارها هنوز امیدوارکننده نیست. هوای پاک فقط یک روز است باید طرح جامع تری اندیشیده می شد و علت از ریشه مورد ارزیابی قرار می گرفت.

    بیست و نهم دی ماه سال 1380

    معاینه فنی خودرو از سال ۱۳۸۰ با لحاظ کردن محورهای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران انتخاب شده و فعالیت های آموزشی و ترویجی هوای پاک نیز حول این محور به اجرا درآمدند.

    همچنین برنامه ویژه ای جهت معاینه فنی خودرو ترتیب و تسهیلات خاصی به رانندگان ارایه شد. در ابتدای این روز زنگ هوای پاک نواخته شد و دانش آموزان سراسر کشور به اجرای برنامه های تبلیغاتی پرداختند. در ۱۰ استان کشور نیز مسابقه دوچرخه سواری برگزار شد که به برندگان جایزه ویژه ای با تجلیل از هوای پاک پرداخته شد. صداوسیما نیز فعالیت خود را با همکاری سایر ارگان های مربوط به محیط زیست بیشتر کرده و برنامه هایی را جهت ارتقای سطح آگاهی های عمومی به نمایش گذاشت.

    کارگاه های آموزش، گستره فعالیت خود را وسیع تر کرده و جمعیت شهرداران جوان را نیز شامل شد. ۱۵ هزار نسخه از نشریه دانستی های هوای پاک چاپ و تکثیر و میان شهروندان توزیع شد. حتی بخش هایی از موضوع خطبه های نماز جمعه به موضوعات زیست محیطی و هوای پاک اختصاص یافت. البته آن هنگام ریشه اصلی آلودگی هوای شهر که همان دود خودروها بود، رفع نشده بود.

    بیست و نهم دی ماه سال 1381

    گام های بلندتری در این سال برداشته شد. اولین ایستگاه توزیع گاز طبیعی فشرده با حضور مسوولان کشوری و لشکری افتتاح شد. موضوع گازسوز کردن وسایل نقلیه(CNG) یکی از محورهای برنامه ستاد هوای پاک است چون بخش عمده ای از آلودگی هوا ناشی از دود اگزوز خودروهای بنزین سوز است. همچنین ۱۰۰ دستگاه اتوبوس گاز سوز نیز در این سال به ناوگان حمل ونقل عمومی افزوده شد.

    اتوبوس های فرسوده که قسمت عمده ای از مسافران شهری را جابجا می کنند هنوز از سطح شهر تهران جمع آوری نشده است.

    البته باتوجه به تاکید کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا از پتانسیل دفتر مشارکت های مردمی در برنامه های تنویر افکار عمومی در ارایه برنامه های آموزشی استفاده شد که در این دفاتر کارشناسان محیط زیست نیز حضور پیدا کرده بودند.

    شهرداری در این سال در راستای اجرای برنامه های آموزنده، در خصوص هوای پاک به میدان آمده و به تکثیر پوستر، برگزاری کارگاه های آموزشی و مسابقات ورزشی با شعار روز هوای پاک پرداخت. حالا دیگر تمام نقاط شهر مملو از تابلوهای نمایشگر با موضوع آلودگی هوا است. رسانه های گروهی نیز به عنوان یک رسانه تاثیرگذار کار، بار اصلی فرهنگ سازی را بر دوش کشیدند.

    بیست و نهم دی ماه سال 1382

    محور فعالیت های امسال، حمل ونقل عمومی سبز است که به ستاد هوای پاک استانی ابلاغ شده است. تور ملی، دوچرخه سواری هوای پاک از مهمترین فعالیت های روز هوای پاک امسال است. در این تور ملی، دوچرخه سواران ۲۸ استان کشور با هدف آگاهی افکار عمومی و آموزش مباحث آلودگی هوا در یک برنامه زمانبندی شده به سمت تهران حرکت کرده تا روز ۲۹ دی ماه (امروز) در پایتخت باشند. باتوجه به حادثه تاسف بار زلزله بم، این تور مصمم است در طول مسیر کشوری هدایا و کمک های مردمی را جهت زلزله زدگان جمع آوری کند. در حقیقت این تور ورزشی و زیست محیطی رنگ و بوی یک حرکت انسان دوستانه را خواهد داشت.

    برای این تور حدودیکسال هماهنگی بین بخشی با سازمان تربیت بدنی ، فدراسیون دوچرخه سواری، جمعیت هلال احمر استانداری ها، ادارات کل محیط زیست استان ها، صدا و سیما وتشکل های زیست محیطی ، بانک کشاورزی و وزارت نفت صورت گرفته است.

    درحقیقت این پروژه بزرگترین پروژه ورزش زیست محیطی کشور بعد از انقلاب است.

    همچنین جشنواره بزرگ ورزش و هوای پاک از ۲۶ دی ماه تا امروز در پارک چیتگر با عناوین متعدد از مجله مراسم ویژه اهداء جایزه به خبرنگاران فعال محیط زیست، اهداء جایزه به زنان فعال در حوزه محیط زیست و اهدا ء جایزه به بسیجیان فعال در حوزه محیط زیست برگزار شده است، در روز ۲۹ دی ماه همزمان در مراکز ۲۸ استان کشور مسابقه بزرگ نقاشی، عکس و مقاله نویسی با همکاری سازمان دانش آموزی و دفتر آموزشی سازمان برگزار می شود.

    همچنین قرار است حداقل ۵ ایستگاه توزیع گاز طبیعی فشرده(CNG) در سراسر کشور افتتاح شود. و کاشت ۲۹۰۰ نهال در حاشیه جنوب البرز از جمله برنامه های ستاد هوای پاک است، که با زنگ هوای پاک در مدارس راهنمایی و ابتدایی کشور آغاز خواهد شد.

    منبع مطلب : vista.ir

    مدیر محترم سایت vista.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    محمد : من پاسخ کوتاه این سوال را میخواستم

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    |🚺:-) 3 ماه قبل
    -1

    خیلی طولانی بود من فقط یک جواب کوتاه میخواستم😳

    نازی 3 ماه قبل
    0

    اولین بار در سال ۱۳۷۶، جبهه سبز ایران روز ۲۶ بهمن را به عنوان روز بدون خودرو نامگذاری کرد. تا چند روز قبل از آن غباری تیره رنگ حتی نزدیک تر از مه به زمین، سراسر فضای شهر را پوشانده بود. سنگینی و غلظت هوا تنفس را حتی برای سالم ترین ریه ها دشوار می کرد. بسیج همگانی برای برگزاری روز «بدون خودرو» شکل گرفت. اما این کافی نبود تا اینکه محیط زیست استان تهران ۲۹ دی ماه را به عنوان روز هوای پاک نامگذاری کرد. بحران آلودگی هوا که سایر کلان شهرهای کشور را در نوردیده بود، ضرورت یک عزم ملی برای سالم نگه داشتن هوا را گوشزد می کرد.

    بحران آلودگی هوا یکی از مهمترین تبعات انقلاب صنعتی به شمار می رود و کاهش این آلودگی یکی از دغدغه های اصلی مسئولان و مردم کشورهای صنعتی محسوب می شود لذا استفاده از برنامه های نمادین برای جلب افکار عمومی و مسئولان طی دو دهه گذشته به صورت برگزاری مراسم هایی تحت عنوان «روز بدون دود» و «روز بدون خودرو» یا «روز هوای پاک» در بسیاری از کشورهای جهان اجرا می شود.

    ایران هم از ۲۹ دی ماه ۱۳۷۷ به صورت جدی ابتدا از پایتخت، برنامه روز هوای پاک را با هماهنگی اداره کل محیط زیست استان تهران و شرکت کنترل کیفیت هوا با تشکیل ستاد هوای پاک آغاز کرد.

    بحران آلودگی هوا یکی از مهمترین تبعات انقلاب صنعتی به شمار می رود و کاهش این آلودگی یکی از دغدغه های اصلی مسئولان و مردم کشورهای صنعتی محسوب می شود

    اهداف اولیه این ستاد، آموزش و تنویر افکار عمومی در زمینه آلودگی هوا، گسترش مشارکت های مردمی، فعال کردن محور هفتم برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در طول سال و برگزاری مراسم روز هوای پاک بود.

    این مراسم در سال های ۷۸-۷۷ فقط در تهران برگزار می شد اما به مرور تمام استان های کشور حتی مناطق آزاد تجاری و صنعتی نیز به این فعالیت پیوستند و با توجه به تفاهم نامه وزرای محیط زیست کشورهای عضو اکو در سال ۱۳۸۳ این برنامه در تمام کشورهای فوق به اجرا درآمد.

    دنیز 4 ماه قبل
    0

    روز هوای پاک 29دی است که یاداوری کارهایی مانند الوده نکردن محیط زیست است :از حمل و نقل با ماشین شخصی خودداری کنید و مثال هایی همانند این

    1
    |🚺:-) 3 ماه قبل

    مرسی 💚 پیام شما خیلی بیشتر به کار میومد🙏🌸😹

    2
    ♥Sana♥ 3 ماه قبل

    ممنونم.

    1
    نازی 3 ماه قبل

    خیلی ممنونم

    دستتون درد نکنه💝

    نازنین 4 ماه قبل
    -1

    بابا ما یه جواب کوتاه میخواستیم 😒

    پرنیا 4 ماه قبل
    -1

    خوب بود ولی زیاد بود لطفا متن های کوتاه تری بزارید و لطفا در مورد همون سوال باشه ممنونم 🙃

    ناشناس 4 ماه قبل
    -2

    ممون خوب بود

    هانیه 4 ماه قبل
    2

    به ما یاد اوری می کند که با هم دیگه همکاری لازم را داشته باشیم و و از وسیله ی نقلیه عمومی استفاده کنیم که هوا کمتر آلوده شود

    ناشناس 4 ماه قبل
    -2

    خیلی طولانی بود اما زیبا بود

    محمد 4 ماه قبل
    4

    من پاسخ کوتاه این سوال را میخواستم

    یسرا رنجبر 4 ماه قبل
    -2

    عالی بود

    برای ارسال نظر کلیک کنید