در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    رازی برای انتخاب محل ساختن بیمارستان چه پیشنهادی داشت

    1 بازدید

    رازی برای انتخاب محل ساختن بیمارستان چه پیشنهادی داشت را از سایت نکس درجه دریافت کنید.

    دانشمندی که برای بنای بیمارستان از تکه‌ گوشت استفاده کرد

    دانشمندی که برای بنای بیمارستان از تکه‌ گوشت استفاده کرد

    رازی که کشورهای غربی او را به‌نام (Rhazes) می‌شناسند نیز متاسفانه همانند پورسینا بدلیل سهل‌انگاری ما، توسط کشورهای عربی به ‌عنوان دانشمند عرب به جهان شناسانده می‌شود.

    در 5 شهریور 209 هجری خورشیدی در شهرری کودکی به دنیا آمد که درآینده به «جالینوس ایران و جهان اسلام» شهرت یافت. از هنگامه جوانی رازی آگاهی چندانی در دست نداریم. آنچه مسلم است او تحصیل پزشکی را در سال‌های بالای زندگی در همان شهر خود آغاز کرد و مدتی نیز رییس بیمارستان این شهر بود.

    سپس به بغداد رفت و ریاست بیمارستان بزرگ بغداد (عضدی) را برعهده گرفت. این بیمارستان به‌ دستور عضدالدوله دیلمی پادشاه ایرانی و دانش‌دوست خاندان بویه ساخته شده بود. رازی برای انتخاب جایگاه ساخت بیمارستان از روشی نوین بهره برد، به این ترتیب که در چهار نقطه در نظر گرفته شده از شهر برای بنای بیمارستان تکه‌ای گوشت قرار دارد و جایی را که در آن گوشت دیرتر فاسد شده، برای ساخت بیمارستان پیشنهاد کرد. رازی با بیماران خود بسیار مهربان بود و به دانشجویان خود اندرز می‌داد که نسبت به تهیدستان مهربان باشند.

    رازی در دانش پزشکی کتابهای بسیار باارزشی نوشته است. مشهورترین کتاب او «حاوی» در سی‌جلد می‌باشد که در حقیقت یک دایره‌المعارف پزشکی است که در آن بیماریهای گوناگون و درمان آنها  مورد بحث قرار گرفته است. البته او خود در دوران زندگی موفق به تکمیل این اثر نشد و پس از مرگش ابن عمید وزیر دانشمند رکن‌الدوله پادشاه دیلمی با کمک شاگردان رازی به جمع‌آوری و تکمیل آن دست زد. این کتاب در دوازده بخش تدوین شده است که عبارتند از: درمان بیماران، بیماریها، بهداشت،‌ شکسته‌بندی، زخم‌ها، داروها، خوراکی‌ها، داروهای ترکیبی، پیشه پزشکی ، داروسازی ، بدن و کالبدشکافی، و از کارافتادگی اندام‌.

    از دیگر آثار رازی کتاب  «جدری و حصبه» که در آن به روش علمی به شناسایی بیماری آبله و سرخک از یکدیگر پرداخته است. رازی نخستین پزشکی است که به روش علمی این دو بیماری را از یکدیگر افتراق داده است یکی از آثار مهم رازی «رساله شمیه» است که به نام دیگرش « چرا ابوزید بلخی در وقت بهار هنگام بوییدن گل سرخ دچار زکام می‌شود؟» هم شهرت دارد. ( ابوزید استاد فلسفه رازی بوده است.)این رساله از نخستین کتابهای ایمنی‌شناسی جهان به شمار می‌رود.

    «منصوری در تشریح» کتاب دیگر رازی است که در آن درباره آناتومی (اندام شناسی)، کالبدشکافی و تشریح اندام، اثر خوراکی‌ها و دارو، بهداشت و زهرشناسی بحث می‌کند.

    رازی از نخستین افرادی است که از دانش شیمی در علم پزشکی استفاده کرد، به همین دلیل او را پدر داروسازی و شیمی کاربردی نیز لقب داده‌اند. تهیه اسیدسولفوریک به وسیله تقطیر زاج سبز و تولید الکل از طریق نقطیر مواد نشاسته‌ای و قندی تخمیر شده و استفاده از الکل در داروسازی و مصارف پزشکی از جمله کارهای رازی در حوزه این دانش به شمار می‌رود. او را مکتشف این دو ماده شیمیایی در گیتی می‌دانند.

     «مفیدالخواص»، «من لا یحضره الطبیب»، «اقراباذین»، «شک بر جالینوس» ، ‌«برء الساعه»(درباره فوریتهای پزشکی و اورژانس )، «الحصی المتولد  فی‌الکلی و المثانی»(درباره سنگ کلیه و مثانه) از دیگر کتابهای ارزشمند رازی هستند.

    رازی در میان پژوهشگران تاریخ علوم به وارستگی و امانتداری علمی معروف است، زیرا آنچه را که از منابع و مراجع دیگر گفته، به گوینده و منبع اصلی نسبت و ارجاع داده است. تعداد رساله‌ها و کتابهای رازی در منابع مختلف از 123 تا 235 ذکر شده که بسیاری از آنها امروز در دسترس نیست. رازی در پنجم شعبان 313 هـ ق زندگی را بدرود گفت.

    انتهای پیام/پ

    منبع مطلب : www.dana.ir

    مدیر محترم سایت www.dana.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب درک مطلب درس سوم رازی و ساخت بیمارستان صفحه 30 فارسی پنجم

    منبع مطلب : nexload.ir

    مدیر محترم سایت nexload.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب سوالات درس سوم فارسی پنجم ابتدایی

    جواب سوالات درس سوم فارسی پنجم ابتدایی

    درس رازی و ساخت بیمارستان فارسی پنجم

    در ابتدا متن درس رازی و ساخت بیمارستان فارسی پنجم که درس سوم کتاب فارسی پنجم دبستان در صفحه های 26 تا 29 می باشد را با هم می‌خوانیم. این متن از مجموعه‌ی کتاب‌های فرزانگان تلفیق با کتاب زکریای رازی می‌باشد.

    در روزگاران کهن، قرار بود بیمارستانی در شهری، ساخته شود. همه در این اندیشه بودند که بیمارستان را در کدام بخش شهر بسازند. هرکس می‌خواست بیمارستان، نزدیک خانه‌ی او باشد.

    یکی می‌گفت: «بهتراست نزدیک بازار شهر باشد». دیگری می‌گفت: «بهتر است نزدیک گرمابه‌ی شهر باشد». خلاصه، هرکس، مکانی را پیشنهاد می‌کرد. بزرگان شهر، پس از پرس‌وجو و گفت‌وگو، تصمیم گرفتند نظر طبیب بزرگ شهر را نیز بپرسند. نزد وی رفتند و مسئله را به او گفتند. طبیب، خوش حال شد و گفت:

    «بروید و چند تکّه گوشت تازه بیاورید».
    بزرگان شهر با تعجّب به هم نگاه کردند و گفتند: «گوشت تازه برای ساختن بیمارستان؟!»

    بعضی در دل، خندیدند و با خود گفتند: «نکند طبیب بزرگ ما، هوس خوردن کباب کرده است؟!»

    به هر حال، با رسیدن گوشت‌ها، طبیب بزرگ شهر دستور داد تا آنها را در چند نقطه‌ی شهر از شاخه‌ی درخت آویزان کنند. همه از این فرمان طبیب شگفت زده شدند، اما طبیب ادامه داد: «اکنون همه به خانه‌هایتان برگردید. چند روز دیگر به شما خواهم گفت بهترین محل برای ساختن بیمارستان کجاست».

    پس از چند روز، طبیب بزرگان شهر را نزد خود فراخواند و به آنها گفت: «بگویید تکه‌های گوشت را بیاورند».
    چند نفر رفتند و گوشت‌ها را آوردند. بعضی از گوشت‌ها خشکیده و بعضی فاسد و بد بو شده بودند. طبیب با خونسردی به تکه‌های گوشت نگاهی کرد و آنها را یکی یکی بویید. سپس، تکه گوشتی را نشان داد و پرسید: «این گوشت در کدام قسمت شهر بوده است؟»
    یک نفر از میان جمع پرسید: «مگر فرقی هم می‌کند؟»
    طبیب نگاهی به او کرد و گفت: «بله، خیلی فرق می‌کند. فقط این تکه گوشت، سالم مانده است. پس معلوم می‌شود آن نقطه‌ی شهر که این گوشت در آن آویزان بوده است، هوای پاکیزه‌تری دارد و بیمارستان هم باید در همان محل ساخته شود.»

    طبیب و دانشمند بزرگ شهر، این را گفت و به سخن خود پایان داد، و این گونه، در تعیین جای مناسب برای ساخت بیمارستان، به آنان کمک بزرگی کرد.

    آیا می‌دانید آن طبیب بزرگ که بود؟
    او محّمدبن زکریای رازی، پزشک و دانشمند بلند آوازه‌ی ایران بود.

    محمد پسر زکریا، که در ابتدای جوانی پدرش را از دست داده بود. ناچار در کارگاه زرگری کار می‌کرد؛ اما شوق خواندن و یادگیری، همواره او را به سمت کتاب می‌کشاند. هروقت اسم کتاب تازه‌ای را می‌شنید یا چشمش به کتاب تازه‌ای می‌افتاد، تا آن را نمی‌خواند. دست بردار نبود. او با خواندن همین کتاب‌ها می‌خواست جهان خود را بهتر و بیشتر بشناسد. رازی در کنار کار در کارگاه، در کلاس درس استادان هم حاضر می‌شد. با دقت به حرف‌هایشان گوش می‌کرد و تا چیزی را نمی‌فهمید، به سادگی از آن نمی‌گذشت.

    💉 ساینس هاب 💉

    امروزه همه‌ی ما تلاش می‌کنیم، کارهای خوبی انجام دهیم. یکی از شرطه های موفقیت در کارها، بهره‌گیری از دانایی و هوشیاری است. از خدای بزرگ می‌خواهیم به ما یاری رساند تا در این راه، موفّق شویم. پروردگار مهربان، به ما نعمت‌های فراوانی داده است. دانایی و هوشیاری، یکی از این نعمت‌هاست.

    دوستان عزیز، اکنون من و شما برای موفقیت خود و سربلندی میهن عزیزمان، ایران، چه کارهایی را باید انجام دهیم؟

    </ معنی درس رازی و ساخت بیمارستان />

    معنی کلمات درس رازی و ساخت بیمارستان کلاس پنجم

    معنی واژه های درس سوم کلاس پنجم

    در این بخش معنی لغات و کلمه های شعر بخش بخوان و حفظ کن را می‌بینید. البته در ادامه معنی کامل شعر را هم تقدیم شما می‌کنم.

    💛💚💙

    </ جواب سوالات درس سوم فارسی پنجم />

    درست و نادرست درس سوم فارسی پنجم با جواب

    در این بخش جواب بخش درست و نادرست درس سوم فارسی پنجم که در صفحه ی 30 کتاب آمده است را مشاهده می‌کنید.

    درک مطلب درس سوم فارسی پنجم با جواب

    جواب بخش درک مطلب درس سوم فارسی پنجم (صفحه 30):

    جملات به ترتیب رویدادها اینگونه است:

    💛 Sci-Hub.iR 💙

    واژه آموزی درس سوم فارسی پنجم با جواب

    جمله‌های زیر را بخوانید و به کلمه‌های مشخص شده و معنای آنها، توجه کنید.

    ✅ برای خرید، نزد زرگر رفتم.
    زرگر: کسی است که با زر یا طلا، چیزهایی مثل انگشتر، گردن‌بند و … می‌سازد.

    ✅ صبح که به مدرسه می‌آمدم به رفتگر، سلام کردم.
    رُفتگر: کسی است که کوچه و خیابان را تمیز می‌کند.

    ✅ پروردگار مهربان، به ما نعمت‌های فراوانی داده است.
    پروردگار: آفریننده ی جهان هستی.

    ✅ محمد زکریای رازی با رودکی هم روزگار بود.
    روزگار: به دوره‌ای از زمان می‌گویند.

    واژه + گر

    واژه + گار

    به کارگر سر ساختمان سلام کردم.
    کار + گر: به کسی که کار می‌کند، کارگر می‌گویند.

    آقای احمدی آموزگار خوب و مهربانی است.
    آموز+ گار: به کسی که آموزش می‌دهد، آموزگار گفته می‌شود.

    ظروف را نزد مسگر بردم.
    مس+ گر: به کسی که ظروف و ابزار مسی می‌سازد، مسگر گفته می‌شود.

    او آدم شخصی صالح و پرهیزگار بود.
    پرهیز+ گار: به شخص پاکدامن و پارسا که از انجام کارهای بد پرهیز می‌کند، پرهیزگار گفته می‌شود.

    💛💚💙

    بخوان و حفظ کن خرد رهنمای و خرد دلگشای

    برای مشاهده‌ی معنای شعر خرد رهنمای و خرد دلگشای بر روی لینک زیر کلیک کنید:

    معنی شعر خرد رهنمای و خرد دلگشای

    💛💚💙

    خوانش و فهم درس سوم فارسی پنجم با جواب

    </ سوال اول />

    در بیت سوم، منظور شاعر از بلند شدن به وسیله‌ دانش چیست؟

    منظور فردوسی این است که به کمک دانش انسان می‌تواند پیشرفت زیادی داشته باشد و به جایگاه مهمی دست پیدا کرده و بلندمرتبه شود.

    💛💚💙

    </ سوال دوم />

    چرا در مصراع خرد، دست گیرد به هر دو سرای بعد از واژه‌ خرد، نشانه‌ی ، گذاشته شده است؟

    چون پس از واژه‌ی خرد با توجه به مفهوم شعر باید مکث و درنگ کنیم. به همین دلیل بعد از خرد یک ویرگول (درنگ نما) قرار می‌دهیم.

    امیدوارم جواب سوالات درس سوم فارسی پنجم ابتدایی (رازی و ساخت بیمارستان) برای شما مفید واقع شده باشد همچنین برای مشاهده:  جواب سوالات درس چهارم (بازرگان و پسران) فارسی پنجم دبستان کلیک کنید.

    منبع مطلب : sci-hub.ir

    مدیر محترم سایت sci-hub.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مادلین 4 ماه قبل
    -1

    این پیشنهاد خیلی زیاد هستش 😑😑🙀

    برای ارسال نظر کلیک کنید