در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    ذکر سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر در کدام نماز خوانده میشود

    1 بازدید

    ذکر سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر در کدام نماز خوانده میشود را از سایت نکس درجه دریافت کنید.

    خواص ذکر تسبیحات اربعه در نماز

    خواص ذکر تسبیحات اربعه در نماز

    تهران-الکوثر: تسبیحات اربعه، چهار ذکری است که در نمازهای روزانه سه یا چهار رکعتی و در برخی اذکار خوانده می‌شود. این چهار ذکر عبارتند از: « سُبْحانَ اللهِ، وَ الْحَمْدُ لِلهِ، وَ لا إلهَ إلاّ اللهُ، وَ اللهُ أکْبَرُ» (ترجمه: پاک و منزّه است خداوند، و ستایش مختصّ خداست، و معبودی جز خدا نیست، و خداوند بزرگتر است).

    چرا تسبیحات اربعه می گویند؟

    در حدیثی که در بیان راز چهار بخش بودن تسبیحات اربعه آمده گفته شده است چهار بخش بودن، واقعیتی خارجی است که عرش خداوند و آنچه پایین‌تر قرار دارد همه بدان انتظام یافته اند، زیرا در سبب چهارگوشه بودن کعبه و بنای آن بر چهار دیوار آمده است که: "بیتش المعمور" در آسمان دارای چهار گوشه است به علت این که عرش الهی چهار ضلع و چهار جهت دارد و چهار ضلعی بودن عرش بدان سبب است که تسبیح چهار تاست؛ یعنی "سبحان الله، والحمد لله، و لا اله الّا الله، و الله اکبر".
     

    آنچه از این تعلیل استفاده می‌شود این است که تسبیح جامعِ حمد، تهلیل و تکبیر درای وجودی خارجی و اثری عینی است و بر عرش الهی که- اوامر و نواهی از آنجا برخاسته – پیشی دارد و سبب شده که عرش همانند آن شکل بگیرد. برای هر یک از ضلع‌های عرش حکمی ویژه است گرچه همه اضلاع آن به عنوان عرش، وجود جمعی واحدی دارند که شکاف و گسستگی در بین آن نیست. "

    گفته شده که الحمدلله اشاره به توحید افعالی و لااله الا الله اشاره به توحید صفاتی و اسمائی و الله اکبر اشاره به توحید ذاتی دارد و سبحان الله ابتدای تسبیحات بیانگر تنزیه خداوند از تمامی این مراتب تصور شده می باشد . و چون سوره حمد نیز به نوعی مشتمل بر این توحیدات ثلاثه است این تسبیحات می توانند در رکعات سوم و چهارم ، جایگزین سوره حمد گردند. 

    تعداد واجب تسبیحات اربعه در نماز:

    بعضی از مراجع معتقدند که تسبیحات اربعه در هر رکعت باید سه بار تکرار شود و بعضی دیگر معتقدند که گفتن یک بار تسبیحات اربعه هم کافی است.

    خواص گفتن تسبیحات اربعه:

    1- تسبیحات اربعه موجب نزدیکی به خداوند

    2- تسبیحات اربعه باز دارندۀ از انواع حوادث ناگوار

    3- تسبیحات اربعه موجب استجابت دعا

    4- تسبیحات اربعه متمّم نماز شکسته

    5- تسبیحات اربعه زیر بنای اسلام
     

    سوال و جواب ها درباره تسبیحات اربعه:

    آیا یک بار گفتن تسبیحات اربعه در رکعت سوم و چهارم نماز کافی است؟

    کافی است، هرچند احتیاط این است که سه مرتبه گفته شود.

    تعداد تسبیحات اربعه در نماز سه مرتبه است، ولی فردی سهواً چهار بار گفته است، آیا نماز او در پیشگاه خداوند مقبول است؟

    اشکال ندارد.

    کسی که نمی‏داند تسبیحات اربعه را در رکعت سوم و چهارم نماز سه مرتبه گفته یا بیشتر و یا کمتر، چه حکمی دارد؟

    یک مرتبه نیز کفایت می‏کند و چیزی بر او واجب نیست، و تا به رکوع نرفته می‏تواند بنا را بر اقل گذاشته و تسبیحات را تکرار نماید تا یقین کند که آن را سه مرتبه گفته است.

    ادای یک بار ذکر رکعت سوم و چهارم نماز به جای سه بار در حالت عادی چگونه است این کار در مواقع اضطرار مثلاً سرعت بخشیدن به نماز فرادا برای رسیدن به نماز جماعت چه حالتی دارد؟

    ذکر یک بار تسبیحات اربعه در رکعت سوم و چهارم نمازها حتی در حال اختیار مجزی است اگر چه مستحب، تکرار سه بار است.

    اگر کسی به جای تسبیحات اربعه حمد و سوره را بخواند آیا نمازش باطل می‌شود؟

    اگر با قصد و اراده حمد را انتخاب کند و بخواند، اشکال ندارد ولی اگر فراموش کرد و بجای تسبیحات اربعه حمد را خواند، اگر در حال رکوع یا بعد آن یادش آمد، نمازش صحیح است و اگر قبل از رکوع یادش آمد باید مجدداً با اختیار و اراده یا حمد را بخواند و یا تسبیحات اربعه را بخواند؛ و در صورت انتخاب حمد بجای تسبیحات، نباید سوره را بخواند.

    دو بار گفتن تسبیحات اربعه در رکعات سوم و چهارم نماز چه حکمی دارد؟

    یک بار کافی است و دو بار موجب بطلان نیست البته بار دوم را به نیّت مطلق ذکر بگوید.

    چرا باید تسبیحات اربعه، چه در جماعت چه فردائی، آهسته خوانده شود؟ 

    نماز از مجموعه اذکار تشکیل شده است که نوعی عبودیت و معاشقه با ذات خداوند متعال است و اصل در آن این است که به صورت پنهانی باشد تا از شائبه ریا به دور باشد ضمن آنکه زمینه تفکر با ذکر آهسته فراهم تر خواهد بود.

    همین نکات به گونه لطیفی در آیه ۲۰۵ سوره مبارکه اعراف تذکر داده شده است:

    (وَ اذْکُرْ رَبَّکَ فی نَفْسکَ تَضَرُّعاً وَ خیفَةً وَ دُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ وَ لا تَکُنْ مِنَ الْغافِلینَ ؛

    پروردگارت را در دل خود، از روی تضرع و خوف، آهسته و آرام، صبحگاهان و شامگاهان، یاد کن و از غافلان مباش!) آیه شریفه ضمن دعوت به ذکر آرام و آهسته در آخر آیه متذکر می شود که این نحو ذکر باعث می شود که جز غافلین نباشیم .
     

    احادیث درباره تسبیحات اربعه: 

    امام باقر (ع): رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند به مردی: وقت صبح و شام بگو: سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر که به هر تسبیحی که بگویی ده درخت در بهشت از انواع میوه برای تو است. و این کلمات (باقیات صالحات) است.

    امام صادق (ع): پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم وقت معراج به بهشت وارد شدند، دیدند ملائکه مشغول بنایی می باشند، گاهی می ایستند. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: چرا توقف می کنید؟ عرض کردند: تا آنکه مخارج ما برسد. فرمود: مخارج شما چیست؟ عرض کرند: مخارج ما گفتار مؤ من است در دنیا سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر. چون بگوید، مشغول شویم. و چون نگوید، ما متوقف می شویم.

    امام صادق (ع): از امام صادق (علیه السلام ) از پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم که فرمود: سپری برای آتش جهنم تهیه کنید به گفتن سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر و این روایات را در کتاب وسائل نقل کرده است.

    امام باقر(ع): «رسول خدا(ص) از کنار مردی گذر می‌کرد که در باغش مشغول کاشتن درختی بود، حضرت ایستاد و به او فرمود: آیا درختی به تو معرّفی کنم که ریشه‌اش استوارتر باشد و زودتر برسد و میوه‌های پاک‌تر و بادوام‌تر بدهد؟ عرض کرد: مرا راهنمایی کن ای رسول خدا! فرمود: هر گاه وارد صبح و شام شدی، بگو: سبحان اللَّه و الحمد للَّه و لا اله الّا اللَّه و اللَّه اکبر، که اگر این را بگویی برای تو در برابر هر یک تسبیح، از هر میوه‌ای ده درخت در بهشت خواهد بود و این کلام یکی از مصادیق باقیات صالحات است.

    آن مرد گفت: ای رسول خدا! من تو را شاهد می‌گیرم و این باغم را تحویل تو می‌دهم تا برای مسلمانان صدقه باشد- آنانی که اهل صدقه‌اند- در این‌جا خداوند تبارک و تعالی آیاتی از قرآن را نازل فرمود: امّا آن کس که (در راه خدا) انفاق کند و پرهیزگاری پیش گیرد، و جزای نیک (الهی) را تصدیق کند، ما او را در مسیر آسانی قرار می‌دهیم!»

    منبع مطلب : fa.alkawthartv.com

    مدیر محترم سایت fa.alkawthartv.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر

    درباره تسبیحات اربعه

    در نمازهای روزانه ذکر تسبیحات اربعه در رکعت‌های سوم و چهارم به جای حمد و سوره خوانده می‌شود. به فتوای برخی مراجع تقلید در رکعت سوم و چهارم تسبیحات اربعه باید سه مرتبه خوانده شود و بعضی دیگر می‌گویند خواندن یک مرتبه آن کفایت می‌کند.

    علاوه بر نمازهای روزانه، ذکر تسبیحات اربعه در نماز جعفر طیار پس از خواندن سوره، (سیصد مرتبه)، در نماز مشترک شب‌های ماه رمضان (هفت مرتبه) و در اعمال ماه جمادی‌الآخر بعد از اتمام نماز مشترک (هفتاد مرتبه) خوانده می‌شود.

    علامه مجلسی در جلد ۹۰ بحار الانوار، فصلی را به معنا و فضیلت‌های تسبیحات اربعه اختصاص داده است.همچنین برای نزدیکی به خداوند و دفع بلاهای دنیوی[یادداشت ۱] و استجابت دعاها[یادداشت ۲] خواندن تسبیحات اربعه سفارش شده است.


    در رکعات سوم و چهارم نماز می توان به جای حمد تسبیحات اربعه را خواند که سرّ چهارگانه بودن این تکبیرات چهار ضلعی بودن کعبه و بیت المعمور و عرش الهی است ؛ 2 به عبارت دیگر حقیقت عینی و خارجی که این تسبیحات به آن اشاره دارند ، یک موجود واقعی و عینی در عالم برتر به نام بیت المعمور است که چهار وجه دارد و هر قسمت از این تسبیحات به یکی از آن وجوه اشاره می کنند . در ابتدای تسبیحات نمازگزار سبحان الله گفته و خداوند را از نسبتهایی که مخلوقین به او می دهند پاک و منزه می شمرد و اقرار می کند که عبادت ما شایسته مقام قدس او نیست، اما چون خود خدا اذن داده و بلکه امر فرموده که همین عبادتهای ناقص را انجام دهیم ادامه داده و از این بابت از خداوند قدردانی نموده و حمد و ثنای الهی را بر زبان جاری می کند و سپس لا اله الا الله گفته و اعلام می کند که هر گونه ستایش و پرستش فقط مخصوص خداست و لیس فی الدار غیره دیار، و در پایان الله اکبر گفته و مجدداً تاکید می نماید که اینها که ما می فهمیم و بر زبان جاری می نماییم هرگز لایق مقام ربوبی نبوده و خداوند متعال بزرگتر از آن است که به وصف در آید. همچنین گفته شده که الحمدلله اشاره به توحید افعالی و لااله الا الله اشاره به توحید صفاتی و اسمائی و الله اکبر اشاره به توحید ذاتی دارد و سبحان الله ابتدای تسبیحات بیانگر تنزیه خداوند از تمامی این مراتب تصور شده می باشد . و چون سوره حمد نیز به نوعی مشتمل بر این توحیدات ثلاثه است این تسبیحات می توانند در رکعات سوم و چهارم ، جایگزین سوره حمد گردند .


    روایات فضیلت تسبیحات اربعه

    شیخ طوسی و ابن بابویه و حمیری به سندهای صحیح از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده اند: روزی حضرت رسالت پناه به اصحاب خود فرمود اگر آنچه از جامه ها و ظرفها دارید جمع کنید، و بر روی هم گذارید، آیا به آسمان می رسد؟ گفتند: نه یا رسول اللّه، فرمود: می خواهید به شما چیزی بیاموزم که ریش اش در زمین، و شاخه هایش در آسمان است؟ گفتند: آری یا رسول اللّه، حضرت فرمود: پس از هر نماز سی بار بگویید: سبحان اللّه و الحمد للّه و لا اله الاّ اللّه و اللّه اکبر که پایه های اینها در زمین، و شاخه هایشان در آسمان است، و از آدمی دور می سازد: زیر آوارماندن، غرق شدن، سوختن، در چاه افتادن، دریدن درندگان، مردن به مرگهای دردناک، و هربلایی را که در آن روز از آسمان فرود می آید، و اینهایند باقیات صالحات که حق تعالی در قران فرموده است. و به سندهای صحیح دیگر، از حضرت صادق علیه السّلام روایت شده: هرکه این تسبیحات را پس از هر نماز واجب، چهل مرتبه بخواند، پیش از آن که از جای نماز برخیزد هر حاجتی که از خدا بخواهد روا می گردد. و به سند صحیح از حضرت صادق علیه السّلام روایت شده: هرکه پس از نماز واجب سی مرتبه سبحان اللّه بگوید، بر بدنش گناهی نماند جز آن که بریزد. و در حدیث صحیح دیگری از آن حضرت روایت شده: ذکر کثیر، که حق تعالی در کلام مجید مدح کرده، این است که پس از هر نماز واجب سی مرتبه سبحان اللّه بگوید. و قطب راوندی روایت کرده: حضرت امیر مؤمنان علیه السّلام به براء بن عازب فرمود: می خواهی تو را به امری دلالت کنم، که چون بجا آری، به حقّ و راستی دوست خدا باشی؟ عرضه داشت آری، فرمود: پس از هر نماز هر یک از تسبیحات اربعه را ده مرتبه بگو، چون انجام دهی، هزار بلا در دنیا از تو دور شود، که یکی از آنها ارتداد در دین می باشد، و هزار درجه در آخرت برای تو ذخیره می کنند، که یکی از آنها قرار گرفتن در جوار حضرت رسول صلی اللّه علیه و آله است.


    امام صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: زیاد بگویید (سبحان الله ، و الحمدالله و لا اله الا الله و الله اکبر) زیرا این ذکرها در روز قیامت در حالی می آیند که عده ای (از فرشتگان ) در جلو و عده ای دیگر در پشت سر آنها و عده ای در پشت سر این گروه (با شکوه و عظمت خاصی ) حرکت می کنند و اینها باقیات صالحات می باشند.

    امام صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله به اصحاب رو کرده و فرمودند: سپرهای خود را بردارید. گفتند: ای رسول خدا! برای دشمنی که به ما نزدیک شده است ؟ حضرت فرمود: نه . برای مقابله با آتش . بگویید. ( سبحان الله و الحمدالله و لا اله الا الله و الله اکبر. )


    امام صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: زیاد بگویید ( سبحان الله و الحمدالله و لا اله الا الله و الله اکبر ) زیرا این ذکرها در روز قیامت (با شکوه و عظمت خاصی ) می ایند، بدین گونه که عده ای (از فرشتگان ) در جلو و عده ای در پشت سر آنها و عده ای دیگر در پشت سر این گروه حرکت می کنند واینها باقیات صالحات هستند.

    امام باقر علیه السلام فرمود: روسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که سبحان الله بگوید، خداوند بخاطر آن درختی در بهشت برای آن می کارد.و کسی که (الحمدالله ) بگوید، خداوند بخاطر آن درختی در بهشت برای او می کارد. و کسی که (لا اله الا الله ) بگوید، خداوند بخاطر آن درختی در بهشت برای او می کارد. در این جا مردی از قریش عرض کرد: پس در این صورت ما در بهشت درختان فراوانی داریم . حضرت فرمودند: بله ولی مواظب باشید آتش نفرستید که همه آنها رابسوزاند. زیرا خداوند عزوجل می فرماید: (ای کسانی که ایمان اورده اید! از خدا اطاعت کنید. از رسول او نیز اطاعت کند و اعمال خود را باطل نکنید.

    منبع:سوره محمد صلی الله علیه و آله (۴۷): آیه ۳۳.

    امام صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله روزی به یارآن خود فرمودند: آیا اگر لباسها و ظرفهایتان را جمع کرده و آنها را روی هم بگذارید به آسمان خواهد رسید؟ گفتند: ای رسول خدا! حضرت فرمودند: نمی خواهید چیزی به شما بگویم که ریشه اش در زمین و شاخه اش در آسمان باشد؟ عرض کردند: چرا ای رسول خدا.! حضرت فرمودند: هر کدام از شما بعد از نماز واجبش می تواند سی بار بگوید: ( سبحان الله و الحمدالله و لا اله الا الله و الله اکبر ) زیرا ریشه این ذکرها در زمین و شاخه اش در آسمان است . این ذکرها از زیرا آوار ماندن ، با آتش سوختن ، غرق شدن ، افتادن در چاه ، طعمه درندگان شدن ، مرگ بد و حادثه ناگواری که در آن روز از آسمان فرود می آید، جلوگیری می کند و این ذکرها باقیات صالحات است .

    اثار ان

    چنانچه ۴ عنصر اصلی اتش و هوا و اب و خاک و چهار مزاج اصلی صفرا و دم و بلغم و سودا داریم جهار باد اصلی( باد جنوب که گرم و مرطوب و دموی است باد شمال که سرد و خشک است و سوداوی صبا که شرقی و گرم است گویا به صفرا نزدیک است دبور که غربی و مرطوب گویا به بلغم می ماند ) و چهار فصل و چهار فرشته ی مقرب و چهار جهت اصلی و چهار گوشه کعبه و بیت المعمور و عرش داریم چرا که کلماتی که اسلام بر ان بنا شده چهار تا هستند سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر

    ایا میتوان گفت سبحان که تنزیه است به سودا و الحمدلله که رویت جمال است به بلغم و لا اله الا الله که توحید جلالیست به صفرا و الله اکبر به دم نزدیک است ؟ به قول شیخ احمد احسایی در شرح الاسماء چهار کار اصلی در عالم داریم خلق و رزق و حیات و مرگ که چهار فرشته اصلی جبرئیل و اسرافیل و میکائل و عزرائیل متصدی ان هستند و چهار رنگ اصلی در عرش هست که بقیه رنگ ها از انهاست مثل جهار عنصر اصلی ، قرمز و زرد و سبز و سفید اینگونه تطبیق کرده اند که که سبحان الله تنزیه است صرف ذات است بگوییم رنگ سفید متعلق انست و الحمدلله جمال است تجلی ذات در خلق رنگ زرد متعلق انست و لا اله الا الله سبزی و مبدا حیات و نعمت و الله اکبر توحید اعظم غلبه وحدت سرخی مناسب غلبه وحدت ووفناء

    رابطه تسبیحات اربعه

    گویا این تسبیحات همه جلالی اند بجزو الحمدلله .سبحان الله تنزیه خداست دررحکمت نظری و عملی هم او منزه از عیب است در هستی خودش و هم در نسبت به خلقش هم او بالذات منزه است و هم برای من کم نگذاشته عیبی اگر هست از قد ناموزون بی اندام ماست ماظلمونا ولکن کانوا انفسهم یظلمون .حتی در رفتارهای اجتماعی اخلاقی مومن نفسش پیشش ضنین و متهم است و سائرالناس منه فی الراحه .عیب از من است جرا من طوری نبودم که دیگران درست شوند من باید خود را تنبیه کنم


    اگر جلال پدری با جمال مادری جمع شود میشود یا ذالجلال و الاکرام میشود علی و فاطمه و مرج البحرین یلتقیان که لولو و مرجان از ان براید الحمدلله رب العالمین

    منبع مطلب : wikitanzil.ir

    مدیر محترم سایت wikitanzil.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 4 ماه قبل
    0

    ۲

    برای ارسال نظر کلیک کنید