در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    در کدام واقعه حضرت علی بر دوش پیامبر رفتند و بت ها را از بالای کعبه پایین انداختند

    1 بازدید

    در کدام واقعه حضرت علی بر دوش پیامبر رفتند و بت ها را از بالای کعبه پایین انداختند را از سایت نکس درجه دریافت کنید.

    پیامبر اکرم و پاکسازی کعبه از بت ها پس از فتح مکه

    منابع:

    مراجعه شود به:

    منبع مطلب : daneshnameh.roshd.ir

    مدیر محترم سایت daneshnameh.roshd.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    بت شکنی امام علی علیه السلام در روز فتح مکه

    منابع:

    منبع مطلب : daneshnameh.roshd.ir

    مدیر محترم سایت daneshnameh.roshd.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    بالا رفتن از شانه های پیامبر برای شکستن بت ها - امامت پژوهی

    بالا رفتن از شانه های پیامبر برای شکستن بت ها - امامت پژوهی

    کعبه در هماره تاریخ، جلوه یکتا پرستی بوده است. بدان روزگاران که پیامبر خدا فرمان بعثت یافت و برای هدایت امّت برانگیخته شد، جاهلیان از سرِ جهل و کژاندیشی این خانه توحید را از بت های گوناگون آکنده بودند و بدین سان، مرکز توحید را با این عمل نابخردانه، به شرک، آلوده بودند.

    پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم به زدودن این همه زشتی و ناهنجاری همّت ورزید و علی علیه السلام را برای زدودن جلوه های شرک از خانه توحید، همراه برد. مولا بر دوش پیامبر خدا برآمد و بُت بزرگِ قریشیان - و به نقلی بت خزاعه - را از فراز خانه توحید به زمین افکند.
    این فضیلت عظیم (بت شکنی بر دوش پیامبر خدا) را در گستره تاریخ، فقط علی علیه السلام دارد؛ موهبتی که هیچ کس با آن بزرگوار در آن، شریک نیست.
    113.امام علی علیه السلام: همان شبی که پیامبر خدا به من فرمان داد که در بسترش بخوابم و از مکّه هجرت کرد، مرا با خود، نزد بت ها برد و فرمود: «بنشین!». پس من کنار کعبه نشستم. سپس پیامبر خدا از شانه های من بالا رفت و فرمود: «برخیز!». من او را بلند کردم و چون ضعفم را در زیر خود دید، فرمود: «بنشین!». پس نشستم و او را پایین آوردم .
    پیامبر خدا برای من نشست و به من فرمود: «ای علی! تو از شانه های من بالا برو» و من هم بالا رفتم. سپس پیامبر خدا مرا بلند کرد و چنان پنداشتم که اگر بخواهم، به آسمان دست می یابم.
    روی کعبه رفتم و پیامبر خدا کنار رفت تا من، بت بزرگ آنان (قریش) را که از مس بود و با میخ های آهنین به سقف کعبه محکم شده بود، بیندازم. پس پیامبر خدا به من فرمود: «چاره ای برایش بیندیش» و من دست به کار شدم و در کارِ آن بودم و پیامبر خدا می فرمود: «دوباره! دوباره!».
    پس من پیوسته در کار آن بودم تا موفّق شدم. پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: «آن را در هم بکوب» و من آن را درهم کوبیده، شکستم و پایین آمدم. (1)
    114.المستدرک علی الصحیحین - به نقل از ابومریم از امام علی علیه السلام - : پیامبر خدا، مرا با خود برد تا به کعبه رساند و به من فرمود: «بنشین!». پس من کنار کعبه نشستم و پیامبر خدا از شانه های من بالا رفت و به من فرمود: «برخیز!». پس برخاستم و چون ضعفم را در زیر خود دید فرمود: «بنشین!». پس پایین آمدم و نشستم.
    سپس به من فرمود: «ای علی! از شانه های من بالا برو». پس من از شانه های ایشان بالا رفتم و پیامبر خدا مرا بلند کرد. چون مرا بالا برد، چنان پنداشتم که اگر بخواهم، به کرانه آسمان دست می یابم.
    پس بر بالای کعبه رفتم و پیامبر خدا کنار رفت و به من فرمود: «بت بزرگ آنان (بت قریش) را بینداز» و بت از مس بود و با میخ های آهنین به سقف کعبه محکم شده بود. پس پیامبر خدا به من فرمود: «چاره ای برایش بیندیش» و پیوسته به من می گفت: «زود باش! زود باش! "جَآءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا ؛(2)حق آمد و باطل رفت که باطل، رفتنی است"».
    پس من پیوسته در کارِ آن بودم تا موفّق شدم . پس فرمود: «پَرتابش کن!». من پرتابش کردم و شکست و از بالای کعبه به پایین پریدم و با پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم به سرعت بازگشتیم و بیم آن داشتیم که کسی از قریش یا غیر آنان، ما را ببیند.
    و [آن بت]، دیگر بالای کعبه نرفت. (3)
    115.امام علی علیه السلام - خطاب به ابوبکر - : «به خدا سوگندت می دهم، آن که پیامبر خدا او را برای انداختن و شکستن بت کعبه بر دوشش گرفت تا آن جا که اگر می خواست به کرانه آسمان دست یابد، دست می یافت، تو بودی یا من؟». ابوبکر گفت: بلکه تو بودی. (4)
    تحقیق و بررسی
    نقل های این حادثه بس فراوان است. به گفته علّامه عالی قدر، عبد الحسین امینی، (5) پیشوایان حدیث و تاریخ، آن را گزارش کرده اند، بی آن که در سندهای آن خدشه کنند و در نقل آن، تردید روا دارند. آنچه اندکی کاوش می خواهد و نیازمند تحقیق و تفحّص و روشن سازی است، زمان وقوع حادثه است.
    گردآوری و دسته بندی انبوه نقل ها و گزارش های بسیار فراوان در این زمینه، نشان دهنده آن است که نقل ها چهار گونه اند :
    1. برخی گزارش ها - که بسیار فراوان اند -، بدون تصریح بر زمان وقوع حادثه، در پایان نقل آورده اند که مولا فرمود:
    یکی از بت ها را پرتاب کردم که مانند شیشه خُرد شد. سپس فرود آمدم و من و پیامبر خدا از یکدیگر سبقت می جستیم تا در خانه ها پنهان شویم، مبادا کسی ما را ببیند. (6)
    2. گزارش دیگر، گویای این است که حادثه در شب خروج پیامبر خدا از مکّه انجام گرفته است. (7)
    3. در گزارشی دیگر تصریح شده است که پیامبر خدا، همراه امام علی علیه السلام از خانه خدیجه علیها السلام به راه افتاده اند و پس از شکستن بت ها بازگشته اند. (8)
    4. نقل آخر تصریح دارد که این حادثه در جریان فتح مکّه بوده است. (9)
    سه دسته اوّل گزارش ها نشان می دهد که حادثه باید قبل از هجرت و در اوج خفقان و اختناق مشرکان اتّفاق افتاده باشد و گمان قوی نیز همین را تأیید می کند، اگر چه بعید نمی نماید که حادثه دو بار اتّفاق افتاده باشد؛ یعنی پیامبر خدا در آن هنگامه هول و هراس و در فضای تاریک قبل از هجرت، این حرکت بزرگ وشرک زدا را همراه علی علیه السلام انجام دادند و طبیعی می نماید که مشرکان - که مکّه، مسجد الحرام و کعبه را در اختیار داشتند -، دگربار، بت ها را بر جای نهاده و کعبه را آلوده باشند و آن گاه در فتح مکّه، برای آخرین بار، این حرکت عظیمْ تکرار شده باشد.
    برخی از محدّثان و عالمان، این تعدّد را احتمال داده اند. علّامه مجلسی که در جایی از بحار الأنوار، گزارش های مربوط به فتح مکّه را آورده، در جایی دیگر، به نقل های دیگر اشاره کرده و نوشته است:
    اما این که شکستن بت ها در فتح مکّه بوده باشد، از این حدیث و نیز بیشتر احادیث وارد شده در این موضوع، استفاده نمی شود؛ بلکه صراحت برخی احادیث و ظهور برخی دیگر، گواه وقوع آن پیش از هجرت است. پس می توان با قول به تعدّد واقعه، میان اخبار، جمع کرد. (10)
    احمد بن محمّد بن علیّ بن احمد عاصمی (م 378 ق) از ادیبان و عالمان قرن چهارم خراسان، در کتاب ارجمند زین الفتی فی شرح سورة «هل أتی» نیز این احتمال را داده است. (11)

    پی نوشت :

    1. المستدرک علی الصحیحین: 3/6/4265، تاریخ بغداد: 13/302/7282 .
    2. اسراء، آیه 81.
    3. المستدرک علی الصحیحین: 2/398/3387، مسند ابن حنبل: 1/183/644 .
    4. الخصال: 552/30، الاحتجاج: 1/311/53.
    5. الغدیر: 7/10.
    6. مسند ابن حنبل: 1/183/644، المستدرک علی الصحیحین: 2/398/3387.
    7. المستدرک علی الصحیحین: 3/6/4265.
    8. الفضائل: 83، بحارالأنوار: 38/84/4.
    9. مناقب علی بن أبی طالب: 202/2400، العمدة: 364/710.
    10. بحارالأنوار: 59/138.
    11. زین الفتی: 1/159.

    برگرفته از: کتاب دانشنامه امیرالمؤمنین علیه السلام

     منبع: حدیث نت

    منبع مطلب : emamat.ir

    مدیر محترم سایت emamat.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    در کدام واقعه 5 ماه قبل
    0

    در کدام واقعه حضرت علی ع بر روی دوش پیامبر بالا رفت و بت ها را از بالا ی کعبه به پایین انداخت

    ناشناس 5 ماه قبل
    1

    کدام واقعه بود

    زهرا 5 ماه قبل
    1

    صلام اشکالی نداره

    سارد 8 ماه قبل
    0

    من کلاس پنجم دبستان هستم و یه سوال گفته جاهای خالی را پر کنید گفته در روز فتح مکه بر دوش پیامبر رفت و بت ها را از کعبه پایین انداخت:........

    -1
    ناشناس 5 ماه قبل

    کدام واقعه بود

    مهدی 10 ماه قبل
    1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید