در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    در کدام قسمت سوره توحید به یکتایی خداوند اشاره شده است

    1 بازدید

    در کدام قسمت سوره توحید به یکتایی خداوند اشاره شده است را از سایت نکس درجه دریافت کنید.

    سوره توحید با معنی و تفسیر

    سوره توحید با معنی و تفسیر

    خواص سوره توحید,متن سوره توحید,قرائت سوره توحید

    سوره توحید یکصد و دوازدهمین سوره قرآن کریم است که مکی  و  4آیه دارد

    مشخصات "سوره توحید"
    - سوره ۱۱۲ قرآن مجید
    - در مکه نازل شده
    - دارای ۴ آیه
    - در جزء ۳۰ قرار دارد
    - از نظر ترتیب نزول سوره ۲۲ است که بعد از سوره ناس در اوایل بعثت در مکه نازل شد
    - یکی از سوره‌های چهارقل است

    سوره‌ی اخلاص (توحید) مکی است و چهار آیه دارد.

    بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
    قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾

    اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾

    لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿۳﴾

    وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾ 


    معنی سوره توحید

    به نام خداوند بخشنده مهربان
    1- بگو خداوند یکتاست
    2- خدا بی نیاز است
    3- نه زاییده و نه زاییده شده ( فرزند ندارد و فرزند کسی نیست)
    4- هیچ کس همتای او نیست

    تفسیر سوره توحید:
    1- بگو او الله یگانه است (احد): یعنی ذاتی که قابل تعدد و کثرت نباشد نه در خارج و نه در ذهن به همین دلیل هم به جز در مورد خداوند تعالی هرگز، در کلام ایجابی بکار نمی‌رود و از همین توحید روش کامل احیاء انسان‌ها و راه تحرک و عمل و رهایی ایشان نشأت می‌گیرد که بوسیله آن انسان می تواند همانطور که خداوند از او خواسته خلیفه او در زمین باشد و احکام وشرایع و ارزشها و موازین الهی را متحمل شده و در دین اخلاص بیابد.

    2- الله بی نیاز مطلق و مرجع و منتهای همه موجودات است (صمد): یعنی قصد کردن با اعتماد، و خدای تعالی سید و بزرگیست که از هر سو به جانبش قصد می کنند تا حوایجشان را برآورد و تمام موجودات عالم متوجه او هستند ونیاز به او دارند. و اصولا هر چیزی که نام (شیی‌ء) بر آن صادق باشد در ذات و صفات و آثارش محتاج به خداست و هر چیزی در نهایت به سوی او منتهی می‌شود.

    و الف و لامی که بر سر کلمه (صمد) آمده است، افاده حصر می کند، یعنی فقط خدای تعالی صمد مطلق است ، به خلاف (احد) که احتیاجی به الف و لام نداشت تاحصر را برساند، چون اصولا در باره احدی غیر خدا اطلاق نمی شود و تکرار نام (الله )در هر دو جمله به جهت این است که هر یک جمله ای مستقل هستند که در تعریف خدای تعالی کفایت می‌کنند و در عین حال هم به وسیله صفات ذاتی، خداوند را معرفی کرده اند و هم به وسیله صفات فعلی (احد صفت ذاتی و صمد صفت فعلی است )بعضی مفسرین گفته‌اند کلمه صمد، هر چیز تو پری است که درونش خالی نباشد و در نتیجه نه بخورد، نه بنوشد، نه بخوابد و به بزاید و نه زاییده شده باشد که اگر این تفسیر درست باشد آیه بعدی تفسیر کلمه (صمد) خواهد بود.

    خواص سوره توحید,متن سوره توحید,قرائت سوره توحید

    ترجمه سوره توحید

     
    3- نه زاده و نه زاییده شده است
    پس وقتی خداوند یکتا باشد دیگر فرزندی ندارد چون اگر فرزندی داشته باشد، پس او هم مثل خداوند است و در این صورت خداوند با فرزندش میشوند دو خدا.


    در صورتی که گفتیم خداوند یکتااست و شریکی ندارد.


    لمْ یُولَدْ، زاییده نشده.


    اولاً کسی که می‌خواهد به دنیا بیاید نیازمند به کسی است که او را به دنیا بیاورد و آن کس هم مادرش می‌شود.


    در صورتی که ما گفتیم خداوند بی‌نیاز است.

    پس مادر ندارد که به آن نیازمند باشد.


    ثانیاً کسی که مادر دارد مادرش از جنس خودش است.


    وخداوند اگر مادر داشته باشد پس مادرش هم از جنس خود خدا است.


    و خدا با مادرش دو تا خدا می‌شود.


    در صورتی که ما گفتیم خداوند یکتا است و شریکی ندارد.


    در این باره، در قرآن شریف، آیاتی وجود دارد که در زیر پیاده میکنیم:(قالُوا اتَّخَذَ اللهُ وَلَداً سُبْحانَ الله).
    «گروهی گفتند که خدا دارای فرزند است که پاک و منزه از آن است که فرزند داشته باشد».


    (وَخَرَقُوا لَهُ بَنِینَ وَبَنات بغَیْرِ عِلْم سُبْحانَهُ وَتَعالی عَمّا یَصِفُونَ).
    «گروهی پنداشتند که خداوند دختران و پسرانی دارد، در صورتی که خدا از همه این نسبتها که بر او وصف می‌کنند برتر و منزه است».


    (ما کانَ للهِ أنْ یَتَّخِذَ مِنْ وَلَد سُبْحانَهُ اِذا قَضی أمْراً فَاِنَّما یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ* وَقالُوا اتَّخَذ الرَّحْنُ وَلَداً* لَقَدْ جِئْتُمْ شَیْئاً اِدّاً* تَکادُ السَّمواتُ یَتَفَطَّرْنَ مِنهُ وَتَنْشَقّ الارَضُ وَتَخِرُّ الْجِبالُ هَدّاً* اَن دَعَو لِلرَّحْمنِ وَلَداً).


    «خدا هرگزفرزندی اتخاذ نکرده.

    وی منزه از آن است که فرزندی داشته باشد، چون بگوید چیزی موجود باش بیدرنگ آن چیز موجود می‌شود.


    و کافران گفتند که خدای رحمان فرزند برگرفته.


    ای کافران! همانا قولی بسیار زشت و منکر گفتید.


    نزدیک است ازاین گفته زشت شما آسمان ها ازهم فرو ریزد و زمین شکافته و کوه ها متلاشی گردد.


    چرا که برای خدای مهربان فرزندی دعوی کردید.

      خواص سوره توحید,متن سوره توحید,قرائت سوره توحید

    تفسیر سوره توحید

     
    4- و هیچکس همتای او نیست:
    ولادت نوعی تجزء و قسمت پذیری است و بدون ترکیب تصور نمی‌شود، و هر مرکبی به اجزاء خود نیاز دارد و حال آنکه خدای متعال صمد است و حاجت همه محتاجان به او منتهی می‌شود، و چنین کسی احتیاج در او متصور نیست، پس فرزند نداشتن خداوند فرع و نتیجه صمدیت اوست، همچنین خدای متعال مجانس و همسری ندارد تا بواسطه او فرزندی پدید بیاید. از طرف دیگر خداوند هرگز از کسی زاده نشده و این امر هم فرع صمدیت اوست، چون تولد چیزی از چیز دیگر مستلزم احتیاج مولود به والد است و خدای متعال صمد است، بنابراین احتیاج در او تصور نمی‌رود و نیز هر مولودی حادث و جسمانی است لکن این امر در مورد خداوند محال است .این آیه نفی قول نصاری است که مسیح را پسر خدا می‌دانند و نیز نفی قول مشرکین است که آلهه خود وملائکه را فرزندان خداوند می‌دانستند و اما کفو نداشتن خداوند، هیچ موجودی در ذات ، صفات یا افعال همتای خدای متعال نیست، و هیچ مماثل و نظیر و کفوی ندارد و این صفت او هم متفرع بر صمدیت اوست ، چون هر کفوی که برای خداوند فرض شود مستلزم آنست که آن کفو مستقل درذات خود و بی نیاز از خدای متعال باشد و حال آنکه خداوند صمد مطلق است و همه موجودات محتاج اویند.لذا حاصل مفاد این سوره، این مطلب است که ، خدای تعالی را به صفت احدیت وواحدیت توصیف می‌کند و در تفسیر الدر المنثور از رسول خدا ص نقل شده که سوره توحید معادل ثلث قرآن است‌ .

    خواص خواندن سوره توحید:

    رسول خدا صلی الله علیه و آله: «هر کس که قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ را هنگام خواب سه مرتبه بخواند، خداوند پنجاه هزار ملک را بر او موکّل می‏نماید تا در آن شب حراستش کنند».(الکافی، ج 2، ص 620)


    امام علی (ع): امیر المؤمنین علیه السّلام نقل می‏نماید که رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند: «کسی که به هنگام خواب صد بار سوره توحید را بخواند، خداوند گناهان پنجاه سال او را می‏بخشد.» (الکافی، ج 2، ص 539)

    امام علی (ع): «کسی که پس از نماز صبح، یازده بار «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» بخواند، در آن روز گناهی از او سر نمی‏زند؛ گرچه شیطان خوار شود(یعنی شیطان هر چه تلاش کند، نتواند انسان را به گناه بکشاند و بدین ترتیب خوار شود).»(ثواب‏الأعمال و عقاب الاعمال، ص 277)

    امام باقر(ع): هر کس سوره توحید را یک بار بخواند مایه ایجاد برکت او می‌شود و هر کس این سوره را دوبار بخواند بر او و خانواده‌اش برکت داده می‌شود و اگر آن را سه بار بخواند به او و خانواده و همسایگانش برکت داده می‌شود.

    پیامبر اکرم (ص): هر کس در شب یا روز جمعه ۲۰۰ مرتبه سوره توحید را در دو نماز دو رکعتی بخواند گناهانش بخشیده می‌شود حتی اگر به اندازه دریا باشد.

    ختم سوره توحید به روش های مختلف:

    1- نمازختم سوره توحید:
    ختم زیر از پیامبر (ص) توصیه شده است.
    در روز پنج شنبه ۴ رکعت نماز به صورت دو نماز دورکعتی به شکل زیر بخوانید:
    رکعت اول: بعد از حمد ۱۱ بار سوره توحید
    رکعت دوم: بعد از حمد ۲۱ بار سوره توحید
    رکعت اول از دو رکعت دوم: بعد از حمد ۲۱ بار سوره توحید
    رکعت دوم از دو رکعت دوم: بعد از حمد ۴۱ بار سوره توحید

    پس از سلام نماز ۵۱ بار سوره توحید را بخوانید. ۵۱ بار صلوات بفرستید. به سجده بروید و ۱۰۰ مرتبه ذکر «یا الله یا الله» را بگویید و حاجت خودتان را طلب کنید.

    پیامبر (ص) فرمود: کسی که این نماز را بخواند و از خدا بخواهد که کوه‌ها از هم پاشیده شود چنین خواهد شد یا این که از خدا طلب باران کند باریده واهد شد و این که حجابی بین او و پروردگارش نخواهد بود و خداوند بر کسی که این نماز را بخواند و حاجتی نخواهد غضب خواهد کرد.

    ۲. ختم ذکر سوره توحید
    در شب جمعه ۴۱ هزار بار ذکر «الله صمد» را بگویید.

    ۳. ختم سوره توحید برای وسعت روزی
    در ۳ شب جمعه هر شب ۲ رکعت نماز بخوانید و در هر رکعت ۱۰ بار سوره حمد و ۱۱ بار سوره توحید را تکرار کنید و بعد از سلام نماز ۱۰۰ بار صلوات بفرستید.

    گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

    منبع مطلب : www.beytoote.com

    مدیر محترم سایت www.beytoote.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    تفسیر سوره توحید

    تفسیر سوره توحید

    برخی از اهل کتاب و مشرکان، از پیامبر خواستند که خدایت را برای ما معرفی کن؛ این سوره که به منزله ی شناسنامه خداوند است، نازل شد و خداوند را از داشتن پدر و مادر یا فرزند و همسر و یا شبیه و شریک، پاک و منزه دانست. این سوره شامل خالص ترین عقاید توحیدی است؛ از این رو سوره ی توحید و اخلاص نام گرفته است.
    در فضیلت این سوره، روایات بسیاری وارد شده است که به برخی از آنها اشاره می شود: [1]
    در هر شبانه روز، لااقل یک بار این سوره را در نمازهای خود بخوانید و پس از آن بگویید:
    «کذلک اللّه ربی: پروردگار من چنین است. »
    به گفته ی روایات، این سوره در اهمیت، به منزله ی یک سوم قرآن است. یک بار تلاوت آن، برابر تلاوت یک سوم قرآن و دوبار تلاوت آن، معادل دو سوم و سه بار تلاوت آن، برابر تلاوت کل قرآن است.
    رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: سوره ی توحید مثل علی بن ابی طالب است که هرکس او را قلباً دوست بدارد یک سوم ایمان را داراست و هر کس با قلب و زبان دوست بدارد، دو سوم ایمان را دارد و هر کس با قلب و زبان و اطاعت در عمل، همراه او باشد ایمانش کامل است.
    تلاوت این سوره به عنوان یکی از تعقیبات نماز به شمار آمده و در روایات می خوانیم:
    هرکس تلاوت آن را بعد از هر نماز ترک نکند، خداوند خیر دنیا و آخرت را به او می دهد و او و والدین و فرزندانش را می آمرزد.
    امام سجاد علیه السلام فرمود: چون خداوند می دانست که در دوره ی آخرالزمان گروهی دقیق و عمیق خواهند آمد، سوره ی توحید و شش آیه ی اول سوره ی حدید را نازل فرمود.
    تلاوت این سوره به شش سمت، سبب حفظ انسان از خطرات و ایمن شدن از حوادث می گردد. [2]

    --------------------------------------
    [1] . مجموع روایات در تفسیر نور الثقلین، ج 5، ص 715- 699 آمده است.
    [2] . مصباح کفعمی، ص 246.

    یکتای بی نظیر

    بسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ به نام خداوند بخشنده مهربان
    قُلْ هُوَ اللّهُ أَحَدٌ «1» بگو: او خداوند یگانه است.
    نکته ها:
    کلمه «اللّه» از «وَلِهَ» به معنای تحیّر است، یعنی آفریده ها از درک حقیقت او عاجز و در شناخت ذات او واله و متحیّرند. چنان که امیرمؤمنان، علی علیه السلام می فرماید: معنای اللّه آن است که او معبودی است که آفریده ها در او حیران اند؛ زیرا او از درک دیدگان مستور و از دسترس افکار و عقول، محجوب است. [1]
    میان کلمه ی «واحد» و «اَحد» تفاوت است. «واحد» در جایی به کار می رود که ثانی و ثالث برای آن فرض شود، بر خلاف «احد» که در مورد یکتا و یگانه استعمال می شود. چنانکه اگر گفتی: یک نفر حریف او نیست، یعنی چند نفر حریف او می شوند؛ اما اگر گفتی: اَحدی حریف او نیست، یعنی هیچ حریفی ندارد.
    توحید، مرز میان ایمان و کفر است و ورود به قلعه ی ایمان بدون اقرار به توحید ممکن نیست. نخستین سخن پیامبر صلی الله علیه و آله کلمه ی توحید بود: «قولوا لا اله الا اللّه تفلحوا» . شعار توحیدی «لا اله الا اللّه» از سه حرف (الف، لام و ها) ترکیب شده و ذکری است که در گفتنش حتی لب تکان نمی خورد، ولی عملش تا اطاعت از رهبری معصوم و جانشینان آنان ادامه دارد؛ زیرا شرط توحید، طبق فرمایش امام رضا علیه السلام ایمان به امام معصوم و اطاعت از اوست.
    در سفری که امام رضا علیه السلام با اجبار مأمون وادار به هجرت از مدینه به مرو شد، در مسیر راه وقتی به نیشابور رسید، مردم دور آن حضرت جمع شدند و از او هدیه و رهنمود خواستند. امام رضا علیه السلام فرمود: پدرم از پدرش و او از اجدادش و آنان از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نقل کردند که خداوند فرموده است: «کلمةُ لا الهَ الاّ اللّه حِصْنی فَمَن دَخَلَ حِصْنی أَمِن مِن عَذابی؛ توحید، قلعه ی من است و هر کس داخل این قلعه شود، از قهر من در اَمان است. » آنگاه امام رضا علیه السلام فرمود: البتّه توحید شروطی دارد و من (که امام حاضر هستم) شرط آن هستم؛ یعنی توحید بی ولایت پذیرفته نیست. در عصر غیبت امام معصوم نیز، بنا بر فرمان خودشان باید به سراغ فقیهان عادلی که از هوا و هوس دورند، برویم. بنابراین توحید کامل، ایمان به یکتایی خداوند، دور کردن فکر و عمل از هر نوع شرک و پیروی از رهبران معصوم در زمان حضور و فقهای عادل در زمان غیبت است.
    امیرمؤمنان علیه السلام در نامه ای به فرزندش امام حسن علیه السلام می نویسد: «لَوْ کانَ لِرَبِّکَ شَریکٌ لَأَتَتْکَ رُسُلَه؛ اگر پروردگارت شریکی داشت، او نیز پیامبرانی می فرستاد تا مردم او را بشناسند و بندگی اش کنند. » [2]
    دلیل یکتایی او، هماهنگی میان آفریده هاست. چنانکه امام صادق علیه السلام «اتصال التدبیر» را نشانه یکتایی آفریدگار می شمارد. [3] هماهنگی میان خورشید و ماه و زمین و آب و باد و خاک و کوه و دشت و دریا با یکدیگر و هماهنگی همه ی آنها با نیاز انسان، نشانه ی یکپارچگی تدبیر در نظام هستی است. انسان اکسیژن می گیرد و کربن پس می دهد، ولی گیاهان کربن می گیرند و اکسیژن پس می دهند. نیازهای طفل با محبت والدین و خستگی روز با خواب شب تأمین می شود. چشم که از پی ساخته شده، با آب شور حفظ می شود و دهان که راه ورودی غذا به معده است، با آب شیرین که در هضم غذا مؤثر است، مرطوب می شود.
    در جنگ جمل، عربی صحرانشین در باره ی معنای توحید از علی علیه السلام پرسید. دیگر رزمندگان از او ناراحت شدند که این چه پرسش نابجایی است، امّا آن حضرت فرمود: جنگ ما برای توحید است و آنگاه معنای صحیح توحید را برای او بیان فرمود. [4]
    خداوند، نه فقط در ذات، بلکه در صفات نیز یکتاست. او مثل ما نیست که صفاتش از ذاتش جدا باشد. ما علم و قدرت داریم، ولی در کودکی نداشتیم و در پیری نیز از دست می دهیم.
    خداوند علم و قدرت دارد، ولی این صفات برای او پیدا نشده، بلکه همراه ذات او بوده است؛ چنانکه صفتِ مخلوق بودن، عاجز بودن و فقیر بودن، هیچ گاه از ما جدا نبوده و جدا نخواهد شد.
    پیام ها
    1. پیامبران امین وحی اند، خداوند به پیامبر فرمود: «قُلْ. . . » او نیز می گوید: «قُلْ. . . » ؛
    2. خداوند، در عین حضور، از دیدگان غایب است و قابل مشاهده نیست: «هُوَ» ؛ (اهل توحید عقیده دارند که «لاتُدْرِکُهُ اْلأَبْصارُ وَ هُوَ یُدْرِکُ اْلأَبْصارَ» ؛ [5] چشم ها او را درک نمی کند ولی او چشم ها را درمی یابد) ؛
    3. به پرسش های اعتقادی باید پاسخ گفت: «قُلْ هُوَ اللّهُ أَحَدٌ. . . » ؛
    4. عقاید حق را باید به دیگران اعلام کرد: «قُلْ هُوَ اللّهُ. . . » ؛
    5. خداوند در همه چیز یکتاست: در ذات و صفات، در علم و قدرت و حیات و حکمت، در آفرینش و هستی بخشی: «قُلْ هُوَ اللّهُ أَحَدٌ» .

    ---------------------------------------
    [1] . محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 3، ص 222.
    [2] . نهج البلاغه، نامه 31.
    [3] . عبدعلی بن جمعه عروسی حویزی، تفسیر نورالثقلین، ج 3، ص 418.
    [4] . همان، ج 5، ص 709.
    [5] . انعام (6) : 103.

    بی نیاز مطلق

    اللّهُ الصَّمَدُ «2» خداوندی که مقصود همگان است.
    نکته ها
    «صَمد» به معنای قصد کردن است. خداوند صمد است، یعنی همه ی موجودات در امورشان او را قصد می کنند و او مقصود همگان است. چنانکه امام جواد علیه السلام در معنای «صمد» فرمود: «سیّدٌ مصمودٌ الیه؛ او بزرگی است که موجودات به او رجوع می کنند و محتاج اویند. » نظیر آیه ی «أَنَّ إِلی رَبِّکَ الْمُنْتَهی » . [1]
    امام حسین علیه السلام در پاسخ اهل بصره که از معنای صمد پرسیده بودند، فرمود: معنای صَمد همان جملات پس از آن یعنی «لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ» است. [2]
    علی علیه السلام در تفسیر صَمد فرمود: «هو اللّهُ الصَّمدُ الّذیِ لا مِن شَیْ ء و لا فی شَی ءٍ و لا عَلی شَی ءٍ، مُبدعُ الأشیاءِ و خالقُها و مُنشئُ الأشیاءِ بقُدرتِه، یتلاشی ما خَلَقَ لِلفناءِ بمشیَّتِه و یبقی ما خلق لِلبقاءِ بعلمِه؛ خداوند صمد کسی است که از چیزی به وجود نیامده، در چیزی فرو نرفته، و بر چیزی قرار نگرفته است، آفریننده ی اشیاء و خالق آنهاست، همه چیز را به قدرتش پدید آورده، آنچه برای فنا آفریده به اراده اش از هم متلاشی می شود و آنچه برای بقاء خلق کرده به علمش باقی می ماند. » [3]
    امام صادق علیه السلام فرمود: اگر اهلش را پیدا می کردم از همین کلمه ی «صمد» ، توحید و اسلام و ایمان را استخراج می کردم. [4]
    پیام ها
    1. توجّه تمام موجودات، خواسته یا ناخواسته به سوی اوست: «اللّهُ الصَّمَدُ» ؛
    2. تنها او غنی است و همه به او محتاج اند: «اللّهُ الصَّمَدُ» ؛
    3. تنها خداوند است که سزاوار قصد کردن است: «اللّهُ الصَّمَدُ» (حرف الف و لام در الصمد برای حصر است) ؛
    4. موجودات، در همه ی امورشان محتاج اویند: «اللّهُ الصَّمَدُ» (کلمه «صمد» مطلق است و شامل تمام احتیاجات مادی و معنوی مخلوقات می شود) ؛
    لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ «3» فرزند نیاورده و فرزند کسی نیست.
    نکته ها
    رابطه ی خداوند با موجودات، رابطه ی آفرینش است نه زایش. او موجودات را می آفریند، یعنی از نیستی به هستی می آورد، نه آنکه خود بزاید؛ زیرا نوزاد از جنس والدین و در واقع جزئی از آنهاست، در حالی که هیچ چیز از جنس خداوند و یا جزئی از او نیست.
    چون بیشتر مشرکان و اهل کتاب برای خداوند فرزند قائل بودند، «لَمْ یَلِدْ» که به معنای نداشتن فرزند است، مقدّم بر «لَمْ یُولَد» آمده است. [5]
    موجودات، نه فقط از او زاده نشوند، بلکه حتی از او خارج نشوند؛ آن گونه که میوه از گل، درخت از هسته، آب از ابر و چشمه، آتش از چوب، کلام از دهان، نوشته از قلم، بو از گل، مزه از غذا، فکر از عقل، گرما از آتش، سرما از یخ، خواب و خیال از ذهن، اندوه و شادی و بیم و امید از دل، صادر و خارج می شوند. [6]
    این آیه، هم عقیده ی مسیحیت که عیسی را فرزند خدا می دانند و هم عقیده ی یهود که عُزیر را فرزند خدا می دانستند و هم عقیده ی مشرکان جاهلی که فرشتگان را دختران خدا می پنداشتند، رد می کند.
    پیام ها
    1. صَمَدیّت و بی نیازی خداوند از همه چیز، دلیل آن است که او نیاز به فرزند و والدین ندارد:
    «اللّهُ الصَّمَدُ * لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ» ؛
    2. خداوند علّتی ندارد و از چیزی به وجود نیامده است: «وَ لَمْ یُولَدْ» ؛
    3. مولود، معلول است و نمی تواند خدا باشد: «وَ لَمْ یُولَدْ» (چگونه مسیحیان عیسی را مولود مریم، ولی باز هم او را خدا می دانند! ؟ ) .
    -----------------------------------------
    [1] . نجم (53) : 42.
    [2] . عبدعلی بن جمعه عروسی حویزی، تفسیر نورالثقلین، ج 5، ص 713.
    [3] . همان، ص 714.
    [4] . همان، ص 713.
    [5] . تفسیر نوین، ذیل آیه شریفه.
    [6] . بخشی از این مطالب برخاسته از حدیثی است که امام حسین علیه السلام در پاسخ مردم بصره که از آن حضرت معنای صمد را درخواست کرده بودند، بیان فرمود. (تفسیر نورالثقلین، ج 5، ص 714) .

    بی همتای مطلق

    وَلَمْ یَکُن لَّهُ کُفُواً أَحَدُ «4» و هیچ همتایی برای او نباشد.
    نکته ها
    «کُفْو» به معنای شبیه و نظیر و مانند است. [1] چنانکه در بحث ازدواج، توصیه شده همسری انتخاب کنید که کفو شما باشد. یعنی در دین و اخلاق شبیه و مانند شما باشد.
    خداوند صمد است، یعنی او از دیگران بی نیاز و همه به او نیازمندند. بنابراین نمی تواند همتایی داشته باشد؛ زیرا همتای او باید بی نیاز از او باشد که این با صمد بودن خدا سازگار نیست.
    آیه قبل، فرزند بودن و فرزند داشتن را از خدا نفی کرد، این آیه وجود هرگونه همسر را از او نفی می کند. چنانکه در آیه ای دیگر می فرماید: «مَا اتّخَذَ صَاحِبَةً وَ لا وَلَداً» ؛ [2] او نه همسری انتخاب کرده و نه فرزندی دارد.
    پیام ها
    1. نه در ذات، نه در صفات و نه در افعال، هیچ کس و هیچ چیز شبیه و مانند خداوند نیست: «وَ لَمْ یَکُن لَّهُ کُفُواً أَحَدُ» ؛
    2. خداوند شبیه ندارد تا بتواند شریک او در امور هستی گردد: «وَ لَمْ یَکُن لَّهُ کُفُواً أَحَدُ» .

    ---------------------------------------
    [1] . ابن اثیر، نهایة
    [2] . جنّ (72) : 3.

    منبع مطلب : ziafatkhoda.blogfa.com

    مدیر محترم سایت ziafatkhoda.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    بهار 4 ماه قبل
    0

    بچه ار میشه سوال منو جواب بدید

    سوال:در کدام قسمت سوره توحید ب یکتایی خداوند اشاره شده

    اگر جوابتو بدید ممنون میشم

    ماهان 4 ماه قبل
    2

    شما اصلا توضیح ندادید

    reza 5 ماه قبل
    1

    جواب این سوالو میخواستم

    1
    ماهان 4 ماه قبل

    آره منم همینطور

    مهدی 7 ماه قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    0
    بهار 4 ماه قبل

    اره واقعا راس میگی منم گیر کردم

    برای ارسال نظر کلیک کنید