در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    در آیه ۹ سوره حشر به کدام نوع از جوانمردی اشاره شده است

    1 بازدید

    در آیه ۹ سوره حشر به کدام نوع از جوانمردی اشاره شده است را از سایت نکس درجه دریافت کنید.

    آیه 9 سوره حشر

    وَ الَّذینَ تَبَوَّؤُا الدَّارَ وَ الْإِیمانَ مِنْ قَبْلِهِمْ یُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَیْهِمْ وَ لا یَجِدُونَ فِی صُدُورِهِمْ حاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَ یُؤْثِرُونَ عَلی‌ أَنْفُسهِمْ وَ لَوْ کانَ بهِمْ خَصاصَةٌ وَ مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ «9»

    و کسانی که در دارالهجره (مدینه) و ایمان، قبل از مهاجران جای گرفتند و کسانی را که (از مکّه) به سویشان هجرت نمودند دوست می‌دارند و در دل، نیازی به آنچه (از فیئ) به مهاجران داده شده احساس نمی‌کنند و اگرچه خود شدیداً در فقر هستند ولی مهاجران را بر خود مقدّم می‌دارند و کسانی که از بخل نفس محافظت شوند، آنان همان رستگارانند.

    نکته ها

    «تَبَوَّؤُا» از «بواء» به معنای نزول و جای گرفتن در مکان است. «1» «خَصاصَةٌ»، به فقری که سبب شکاف زندگی شود گفته می‌شود و «یُوقَ» از «وقایه» به معنی حفاظت و کنترل است، «شُحَّ» به معنای بخل همراه با حرص است. «2»

    در کنار بهره‌مند کردن مهاجران از فیئ، خداوند به ستایش انصار و مردم مدینه می‌پردازد که آنان، هم خانه‌هایشان را برای مهاجران آماده کردند و هم ایمانشان را کامل نمودند که تمام دستورات را بدون دغدغه عمل کردند.

    «1». تفسیر مراغی.

    «2». مفردات راغب.

    جلد 9 - صفحه 547

    در حدیث می‌خوانیم: امام جواد علیه السلام از اول شب تا صبح فقط یک دعا می‌کرد: «اللهم قنی شح نفسی» خدایا! مرا از بخل نفسانی‌ام حفظ کن. راوی می‌گوید: به امام گفتم: جانم فدایت! من جز این یک دعا از شما نشنیدم! امام فرمود: «فای شی‌ء اشد من الشح» چه چیزی خطرناک‌تر از بخل است.

    در حدیث دیگری می‌خوانیم: «لا یجتمع الشح و الایمان فی قلب رجل مسلم» «1»، بخل و ایمان در دل یک مسلمان جا نمی‌گیرد.

    ایثار، یک کمال است امّا نباید موجب خروج از حدّ اعتدال شود، چنانکه قرآن در آیه 67 سوره فرقان، در وصف عباد الرّحمن می‌فرماید: «وَ الَّذینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً»، آنان در انفاق، نه زیاده‌روی می‌کنند و نه کوتاهی، بلکه راهی میانه را در پیش می‌گیرند.

    این موضوع، در روایتی از امام صادق علیه السلام نیز مورد تأکید قرار گرفته است. «2»

    پیام ها

    1- بستر سازی برای ارائه خدمات به دیگران یک ارزش است. «تَبَوَّؤُا الدَّارَ»

    2- هم ظاهر آراسته لازم است و هم باطن. «تَبَوَّؤُا الدَّارَ وَ الْإِیمانَ»

    3- محبّت به اهل ایمان مرز و بوم ندارد. «یُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَیْهِمْ»

    4- از ایثار و روحیات خوب دیگران نام ببرید. یُحِبُّونَ‌ ... یُؤْثِرُونَ‌

    5- دوستی پایدار آن است که به خاطر کمالات، افراد را دوست بداریم، نه به خاطر نام و قبیله و چشم‌داشت. «یُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ»

    6- تظاهر به کمال ارزش ندارد، کمال آن است که در عمق جان باشد. «لا یَجِدُونَ فِی صُدُورِهِمْ حاجَةً»

    7- در ستایش از گروهی، نباید از گروه دیگر غافل شد تا ایجاد حساسیّت شود.

    در آیه قبل از مهاجرین ستایش شد و این آیه از انصار ستایش می‌کند. «یُحِبُّونَ‌

    «1». تفسیر مجمع البیان.

    «2». تفسیر نورالثقلین.

    جلد 9 - صفحه 548

    مَنْ هاجَرَ إِلَیْهِمْ»

    8- مهم‌تر از مهمان‌دوستی، مهاجر دوستی است، زیرا مهمان چند روزی بیشتر نیست، ولی مهاجر مدّت‌هانزد انسان می‌ماند. «یُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَیْهِمْ»

    9- در تجلیل، سلسله مراتب و سوابق حفظ شود. اول مهاجران (آیه قبل) بعد انصار (این آیه) و در آیه بعد از تابعین ستایش شده است.

    10- خداوند از افرادی که حسد ندارند ستایش می‌کند. (معمولًا حسادت‌ها به هنگام تقسیم مال جلوه می‌کند. با این‌که پیامبر، فیئ را تنها به مهاجران داد ولی انصار چشم‌داشتی نداشتند.) لا یَجِدُونَ‌ ... حاجَةً مِمَّا أُوتُوا

    11- طبع بلند و دید وسیع، مورد ستایش قرآن است. «لا یَجِدُونَ فِی صُدُورِهِمْ حاجَةً»

    12- اظهار دوستی کافی نیست، دوستیِ عملی لازم است. یُحِبُّونَ‌ ... یُؤْثِرُونَ‌

    13- بخشش با وجود نیاز مهمتر است. یُؤْثِرُونَ‌ ... وَ لَوْ کانَ بهِمْ خَصاصَةٌ

    14- رستن از بخل، مایه رستگاری است. مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسهِ‌ ... هُمُ الْمُفْلِحُونَ‌

    15- بخل با نفس عجین است. اگر کسی از بخل دور شود نه تنها از مال بلکه از جان نیز می‌تواند بگذرد. «یُوقَ شُحَّ نَفْسهِ»

    16- بخیل، رستگار نمی‌شود. «مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»

    17- نجات از بخل، با کمک و امداد الهی ممکن است. کلمه‌ «یُوقَ» مجهول آمده، زیرا بازدارنده خداوند است.

    18- بسیاری از کمالات، مربوط به نجات از بخل است. جمله‌ «یُوقَ شُحَّ نَفْسهِ» به عنوان کلید، در آخر آیه آمده است.

    منبع مطلب : wiki.ahlolbait.com

    مدیر محترم سایت wiki.ahlolbait.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    مهتا : در آیه ۹ سوره حشر به کدام نوع از جوانمردی اشاره شده است جواب : ۱ انفاق بخشی از داشته ها ✅ ۲ ایثار و ترجیح دیگران بر خود ۳ انفاق همه اموال و دارایی ها

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 6 ماه قبل
    1

    مهدی در روایت تاریخی آمده که پیامبر ص علاوه بر مهاجران بخشی از فی را به سه تن از فقرای انصار داد به نطر شما این روایت موید کدام احتمال تفسیری میباشد ممنونم پاسخ بفرمایید

    مریم 9 ماه قبل
    3

    سلام

    ایثار و ترجیح دیگران بر خود

    البته مطمئن نیستم

    ..... 9 ماه قبل
    1

    جواب چیه؟؟؟

    مهتا 9 ماه قبل
    4

    در آیه ۹ سوره حشر به کدام نوع از جوانمردی اشاره شده است

    جواب :

    ۱ انفاق بخشی از داشته ها ✅

    ۲ ایثار و ترجیح دیگران بر خود

    ۳ انفاق همه اموال و دارایی ها

    زهرا 9 ماه قبل
    0

    سلام‌در‌‌یه‌سایت‌دیگه‌جواب‌صحیح‌این‌سوال رو گفته بود انفاق‌بخشی‌از داشته‌ها‌ولی‌به‌نظر‌من‌ میشه ایثار وترجیح دیگران بر خود

    علی 9 ماه قبل
    0

    دومیشه،مطمئنمج

    علی 9 ماه قبل
    0

    نمیدونم بگید

    نازی 9 ماه قبل
    0

    انفلق بخشی از داشته ها

    نجمه تیزهوش 9 ماه قبل
    0

    بسیارعالی است

    فاط 9 ماه قبل
    0

    فک کنم همه موارد

    نرگس 9 ماه قبل
    0

    انفاق بخشی از داده ها

    خجالت داره 9 ماه قبل
    0

    واقعا خجالت نمیکشید؟ همه چی بود جز جواب واقعا که

    Phu 9 ماه قبل
    0

    . . . . . . . . . . . .

    محدثه 9 ماه قبل
    0

    ایثارو ترجیح دیگران و بر خورد

    ابوالفضل 9 ماه قبل
    0

    جواب درست گذشت از خطای دیگران است

    نیکا 9 ماه قبل
    1

    😲خجالت نمیکشید

    فقط دنبال یه جواب بود

    همه چی بود جز جوابع

    واقعا جای خجالت داره

    مهدی 10 ماه قبل
    1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید