در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    خداوند متعال به چه منظور قرآن را قابل فهم و آسان نازل کرده است

    1 بازدید

    خداوند متعال به چه منظور قرآن را قابل فهم و آسان نازل کرده است را از سایت نکس درجه دریافت کنید.

    پاسخ به شبهه - مگر نه اینکه در قرآن بیان شده که ما قرآن را با بیانی ساده نازل کردیم تا همگان بفهمند؛ پس چرا برای درک کامل این کتاب مقدس به این همه تفسیر نیاز‌مندیم و این که گاه از آیاتی که ظاهراً معنای واضحی دارند بعضی تفسیر‌ها مطالبی می‌نویسند که من 100 سال هم به ذهنم نمی‌رسد. پس این چه متن ساده‌ایست؟

    ایکس – شبهه / پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات: برای فراگیری الفبای فارسی نیز نیازمند به معلم و تفسیر و تصویر و مشق و توضحی و ... هستیم، چه رسد به یک کتاب علمی جامع و چه رسد به کلام الله مجید. یک بیت شعر یا یک غزل ادبیانه و حکیمانه نیز قرن‌ها مورد تفسیر قرار می‌گیرد، یا هم چنین یک رمان. حتی وقتی همسر یا دوستی برای طرفش نامه‌ای چند خطی بنویسد، وی آن را خط به خط و فراز به فراز تفسیر می‌کند، اما به قرآن کریم که می‌رسد، می‌گویند: اگر گفته ساده است، پس چه نیازی به تفسیر دارد؟

    بله، البته که خداوند کریم قرآن کریم را برای همگان سهل و آسان قرار داد. آیه ذیل چهار بار در قرآن کریم تکرار شده است که البته هر بار به بُعدی اشاره دارد:

    « وَلَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّکِرٍ » (القمر، 17)

    ترجمه: و قطعاً قرآن را برای پندآموزی آسان کرده‏ایم، پس آیا پندگیرنده‏ای هست؟

    اما معنای آسان قرار دادن این نیست که بیانی ساده است و فاقد مفاهیم بلند و ژرف است و اول و آخرش همان است که هر کسی از ظاهرش می‌فهمد. هر چند که حتی فهم ظاهر نیز درجات دارد.

    دقت شود که نه تنها قرآن کریم، بلکه هر کلامی ظاهری و باطنی دارد و هر چقدر علیمانه‌تر و حکیمانه‌تر باشد، بواطن بیشتری دارد، چنان چه پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرمودند: قرآن ظاهری دارد و باطنی و باطنش نیز باطنی دارد و ... - مثل اقیانوس یا آسمان، که هم ظاهرش قابل فهم و بهره‌وری است و هم اعماق یا اوج بی‌انتها دارد که هر کس به اندازه فهم، شعور، علم و ذوقش می‌تواند در آن سیر کند. و قرآن کریم، احسن و اکمل کلام‌هاست، چون «کلام الله» است.

    الف – وقتی به فارسی می‌گویید: «من تو را دوست دارم»، جمله‌ی بسیار ساده و روشنی است که هر شنونده‌ای معنا و مفهوم اولیه و ظاهری آن را می‌فهمد. اما یکی اقدام به تفسیر می‌کند و شروع می‌کند به تشریح این که «من» کیست؟ آیا جسم است، آیا روح است؟ آیا قلب و جان است و ...؟ سپس می‌پردازد به این که دوست داشتن یعنی چه و مراتب آن چگونه است و سپس در خصوص رابطه‌ی عمیق انسان با «دوست داشتن» تفسیر می‌کند و ناگهان مخاطب متوجه می‌شود که همین جمله ساده‌ی «من تو را دوست دارم»، چه بواطن و اعماقی داشته که به ذهن او خطور هم نکرده است.

    ب – قرآن کریم نیز همین طور است. مثال را از سوره حمد بیاوریم، چون تمامی مسلمانان جهان از هر ملیت و به هر زبانی که باشند، با آیات آن آشنایی دارند، چرا که دست کم روزی ده بار این سوره را در نمازهای یومیه و واجب خود قرائت می‌کنند.

    ب/1 - « الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ » - معنایش روشن است و همگان می‌فهمند: «حمد مخصوص خداست که پروردگار عالمیان است». حال یکی در این آیه تأمل و تفکر می‌نماید که «حمد» یعنی چه و فرقش با «شکر» چیست؟ چرا شکر و تشکر نسبت به بندگان نیز جایز است، اما حمد مخصوص خداست؟ چرا برای اشاره به خداوند متعال اسم «ربّ» را پس از «الله» آورده است و مثلاً نفرموده است: «الحمد لله مالک العالمین»؟ و سپس این تحقیقات را با تأسی به بیانات اهل عصمت (ع) و هم چنین ادبیات و ...، تشریح و بیان می‌کند که به آن می‌گویند تفسیر یا شرح و ... .

    ب/2 – معنای « اهدنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ – ما را به راه مستقیم هدایت فرما»؛ اگر چه برای همگان ساده و قابل فهم است، اما ساده و آسان بودن، دلیل آن نیست که هیچ عمقی برای اهل علم، حکمت و بصیرت نداشته باشد. لذا یکی به مقوله هدایت که مخصوص الله جل جلاله است می‌پردازد؟ سپس به معنای «صراط» و تفاوتش با «سبیل» که هر دو در قرآن کریم آمده است توجه می‌کند که به تعبیری سبیل راه است و صراط بزرگراه – بعد توجه می‌کند که چرا در قرآن سبیل را «سبیل الله» می‌فرماید، اما به «صراط» که می‌رسد به اشخاص استناد می‌کند و می‌گوید» « صِرَاطَ الَّذینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ »، بعد در قرآن کریم سیر می‌کند که « أَنعَمتَ عَلَیهِمْ » چه کسانی هستند و می‌فهمد که آنها انبیا، صدیقین، شهدا و صالحین هستند که او نیز باید در بزرگراه آنان وارد شود:

    « وَمَن یُطِعِ اللّهَ وَالرَّسُولَ فَأُوْلَئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیْهِم مِّنَ النَّبیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاء وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولَئِکَ رَفِیقًا » (النساء، 69)

    ترجمه: و کسانی که از خدا و پیامبر اطاعت کنند در زمره کسانی خواهند بود که خدا ایشان را گرامی داشته [یعنی] با پیامبران و راستان و شهیدان و شایستگانند و آنان چه نیکو همدمانند.

    ج – قرآن از همین حروف الفبای عربی تشکیل شده است، پس قرائتش برای همه ساده و ممکن است – از همین کلمات و جملات معمول در محاوره تشکیل شده است، پس فهمش ظاهرش نیز ساده است، اما این سادگی به مثابه [العیاذ بالله] بی‌محتوایی نمی‌باشد.

    د – خداوند متعال فرمود که قرآن را برای پند آموزی ساده کردیم. بله بسیار ساده و روشن می‌فرماید « اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ »، اما به همان سادگی و وضوح نیز می‌فرماید که همه چیز در آن بیان شده است و برای هر کس که تسلیم و مسلمان شود، هدایت و رحمت است « وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِّکُلِّ شَیْءٍ وَهُدًی وَرَحْمَةً وَبُشْرَی لِلْمُسْلِمِینَ » و به همان سادگی و قابل فهم عموم می‌فرماید: همگان عمق این تبیان همه چیز و هدایت و رحمت را درک نمی‌کنند، پس باید به «راسخون فی العلم» مراجعه نمایند و به همان سادگی می‌فرماید که قرآن را به تنهایی نفرستادیم، بلکه رسول را فرستادیم و کتاب و میزان را به همراهش نازل کردیم. یعنی کسی نگوید که کتاب کافیست، بلکه نبی است که تزکیه نفس و تعلیم کتاب می‌کند و میزان نیز الگوی عینی آن است. به همان سادگی می‌گوید که اجر رسالت، «مودت اهل بیت علیهم السلام» می‌باشد و ... – اما خود این مفاهیم بسیار ژرف هستند که فهمش تعلیم و تفسیر و تشریح می‌خواهد. لذا برایش معلم قرار داده‌اند.

    از این رو به همان سادگی می‌فرماید که بله قرآن برای پندآموزی ساده است، اما برای تعلمیش و بیان اهداف، مقاصد و مفاهیم بلندش، انبیا را فرستادم و کتاب را به آنها نازل کردم، چون همگان ظرفیت دریافت تمام آن را ندارند و افزود که این انبیا برای تزکیه، تلاوت آیات و هم چنین تعلیم کتاب و حکمت ارسال شده‌اند. خب اگر معنای راحت بودن، ساده و سطحی بود که دیگر نبی لازم نداشت – قرآن کریم کلام الله، تجلی الله در کلام و کتاب هدایت بشر است - پس آیا می‌تواند به آن معنا و مفهومی که از راحتی و آسانی فرض می‌شود، سطحی باشد؟! یا همگان بتوانند با در دست گرفتن یک جلد کلام الله مجید و یک روخوانی، همه ظاهر و بواطن آن را درک کنند و بگویند: «کتاب خدا برای ما کافیست؟!»

    « هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبینٍ » (الجمعة، 2)

    ترجمه: اوست آن کس که در میان بی‏سوادان فرستاده‏ای از خودشان برانگیخت تا آیات او را بر آنان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت بدیشان بیاموزد و [آنان] قطعاً پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند.

    قرآن کریم با زبانی ساده و همه فهم، می‌فرماید که ظاهر این کتاب برای همه قابل فهم است و در همین ظاهر بیان داشته‌ام که از الله، رسول و اولی‌الامر اطاعت کنید.

    مرتبط:

    با استناد به آیه « وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ» که چهار بار در قرآن تکرار شده است می‌گویند: خداوند خود فهم قرآن را برای همگان آسان کرده و نیازی به تفسیر و مفسر نیست.

    منبع مطلب : www.x-shobhe.com

    مدیر محترم سایت www.x-shobhe.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    قرآنی/خداوند خود فهم قرآن را برای همگان آسان کرده و نیازی به تفسیر و مفسر نیست.

    x-shobhe.com

    منبع مطلب : www.aviny.com

    مدیر محترم سایت www.aviny.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 4 ماه قبل
    0

    من مطلبی کهمیخواستم اینجانبود

    برای ارسال نظر کلیک کنید