در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    حدیث صوموا تصحوا به کدام فایده روزه داری اشاره دارد دینی هشتم

    1 بازدید

    حدیث صوموا تصحوا به کدام فایده روزه داری اشاره دارد دینی هشتم را از سایت نکس درجه دریافت کنید.

    با توجه به حدیث «صوموا تَصِحوا»، آیا روزه نقشی در سلامتی بدن دارد؟!

    شیعه نیوز:
    پرسش
    آیا حدیث «صوموا تَصِحوا» صحیح است؟ تأثیر روزه در سلامتی تا چه حد در روایات آمده است؟
    پاسخ اجمالی
    آثار و فواید روحی، جسمی و اجتماعی فراوانی برای روزه شمرده شده است؛[1] مانند:
    1. روزه روح انسان را تلطیف و اراده او را قوی و غریزه‌هایش را تعدیل می‌کند.
    2. روزه برای برقراری مساوات میان فقیر و غنی است تا مردم با چشیدن طعم گرسنگی، به یاد فقیران و محرومان بیفتند و حق آنان را ادا کنند.
    3. روزه اثر بهداشتی و درمانی فراوان دارد و باعث سلامتی و تندرستی جسم می‌گردد.[2]
    در همین راستا باید گفت: گرچه روایت «...صُومُوا تَصِحُّوا...» در منابع شیعی وجود نداشته و روایت‌شناسان اهل سنت نیز آن را روایتی ضعیف ارزیابی کرده‌اند، اما با توجه به روایات دیگری از این دست[3]، و نیز با توجه به این‌که خدا عبادتی را وضع نمی‌کند که ضرری برای جسم داشته باشد، می‌توان آن‌را پذیرفت و برخی گزارش‌های پزشکی نیز نشانگر تأثیر مثبت روزه‌داری بر بدن بیشتر روزه‌داران است.

    [1]. ر. ک: «آثار تربیتی روزه»، سؤال 14859.
    [2]. ر. ک: مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 59، ص 267، بیروت، موسسة الوفاء، 1404ق.
    [3]. «وَ نَظَّفْتَ الْجِسْمَ‏ مِنَ الْقَاذُورَات»؛‏ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج ‏10، ص 166، قم، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، چاپ اول، 1409ق.
    آیات مرتبط

    سوره البقرة (183) : یَا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ
    سوره البقرة (184) : أَیَّامًا مَعْدُودَاتٍ ۚ فَمَنْ کَانَ مِنْکُمْ مَرِیضًا أَوْ عَلَیٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ ۚ وَعَلَی الَّذینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَةٌ طَعَامُ مِسْکِینٍ ۖ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْرًا فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ ۚ وَأَنْ تَصُومُوا خَیْرٌ لَکُمْ ۖ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ
    سوره البقرة (185) : شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذی أُنْزلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًی لِلنَّاس وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَیٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ ۖ وَمَنْ کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَیٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ ۗ یُرِیدُ اللَّهُ بکُمُ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلَیٰ مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ
    سوره مریم (26) : فَکُلِی وَاشْرَبی وَقَرِّی عَیْنًا ۖ فَإِمَّا تَرَیِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَدًا فَقُولِی إِنِّی نَذَرْتُ لِلرَّحْمَٰنِ صَوْمًا فَلَنْ أُکَلِّمَ الْیَوْمَ إِنْسیًّا
    سوره الأحزاب (35) : إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادقِینَ وَالصَّادقَاتِ وَالصَّابرِینَ وَالصَّابرَاتِ وَالْخَاشعِینَ وَالْخَاشعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا

    T

    منبع مطلب : www.shia-news.com

    مدیر محترم سایت www.shia-news.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    آثار و فوائد روزه

    آثار و فوائد روزه

    آثار و فوائد روزه

    مقدمه

    روزه به عنوان یک عمل بسیار مهم عبادی، داری آثار و فوایدی است. البته باذکر این نکته که نگاه ما به روزه نباید به خاطر آثار و فوائد آن باشد، نگاه اصلی به روزه همان عبادت بودن و اطاعت از خداوند است که به قصد تقرب به او صورت می گیرد این آثار و فوائد به صورت ضمنی در «روزه» وجود دارد که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود:

    1. اثر بهداشتی و درمانی روزه

    امروزه ثابت شده است که بسیاری از امراض و ناراحتی های جسمی حتّی روانی به خاطر تغذیه نا مناسب و پر خوری است. به خصوص با تبلیغاتی گسترده ای که ازرسانه ها برای جلب مشتری و مصرف گرای صورت می گیرد، این مشکل را چند برابر می کند. یک ماه روزه گرفتن و امساک و بعد از آن رعایت و مواظبت در خوردن، به بسیار از افراد کمک می کند تا سلامتی خود را به دست آورد. در حدیث معروفی پیغمبر (صلی‏الله ‏علیه ‏وآله‏ وسلّم) اسلام می‏فرماید :« صوموا تصحوا»[1] روزه بگیرید تا سالم شوید . و در حدیث معروف دیگر نیز از پیغمبر (صلی‏الله‏ علیه ‏وآله ‏وسلّم) رسیده است «المعدة بیت کل داء و الحمیة راس کل دواء»[2] معده خانه تمام دردها است و امساک بالاترین داروها !

    به همین دلیل در آداب غذا خوردن، درا سلام آمده قبل از اینکه انسان کاملا سیر شود با ید دست از غذا خوردن بکشد. بدیهی است که شریعت مقدس اسلام طرفدار گرسنگی نیست در بسیاری از مناجات و ادعیه اسلامی «رزق وسیع» از خداوند متعال مورد مطالبه قرار گرفته است.

    پیامبر گرامی اسلام(ص) فرموده: «... فلو لا الخبز ما صلّینا و لا صمنا و لا أدّینا فرائض ربّنا عزّ و جلّ». اگر نان نبود، نه نماز می‏خواندیم و نه روزه می‏گرفتیم و نه واجبات پروردگار بزرگ خود را ادا می‏کردیم (یعنی بدون غذا نمی‏توانستیم این وظایف را انجام بدهیم). بازهم ازآن حضرت نقل شده:« و به (الخبز) حججتم بیت ربّکم». بوسیله نان می توان به حجّ رفت .

    معنای احادیث این است که تا نان و مادّه غذایی نباشد و انسان نخورد و نیاشامد و تغذیه و تقویت نکند، نمی‏تواند زنده بماند و نیرو داشته باشد و به طهارت وعبادت و خدمت و دیگر کارها بپردازد. و این واقعیّتی است روشن و بدیهی[3].

    همه این موارد بیانگر این است که در آموزه های دینی، زندگی با عزت و داشتن رزق وسیع و حلال یک اصل در زندگی انسان است و از نعمت های بزرگ خداوند به حساب می آید. ولی درعین حال از پر خوری ، زیاده روی و اسراف نهی نموده است. قرآن کریم می فرماید:«وکلوا واشربوا ولاتسرفوا انه لایحب المسرفین»[4](از نعمتهای الهی) بخورید و بیاشامید، ولی اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست نمی دارد.

    یکی از مصادیق اسراف زیاده روی در خوردن است. درماه رمضان با روزه داری می توان جلو بسیاری از اسراف ها را گرفت و همچنان سلامتی و تن درستی خود را بدست آورد.

    2. اثر اجتماعی روزه

    در جامعه بشری همواره فقیرو غنی، سیران وگرسنگانی وجود داشته و دارد. در وضعیت کنونی جهان، ما جامعه ای را سراغ نداریم که درآن برابری وجود داشته باشد و طبقات مختلف جامعه از وضعیت هم دیگر آگاه و باخبر باشند. در صورتی افراد جامعه به درک متقابل می رسند که در یک وضعیت برابر قرار بگیرند. از آنجای که روزه افراد جامعه را در شرایط مساوی و برابر قرار می دهد افراد می توانند همدیگر را بهتر درک نموده سیران از گرسنگان با خبر گردیده و حال آنها را درک نماید. ممکن است این وضعیت نقطه عطفی باشد برای تعاون و همکاری افراد غنی و ثروتمند به افراد فقیر و محروم جامعه. در نتیجه فاصله های طبقاتی کمتر گردیده واز این طریق عدالت اجتماعی به وجود بیاید. لذا در حدیث معروفی از امام صادق (علیه‏ السلام) نقل شده که هشام بن حکم از علت تشریع روزه پرسید ، امام (علیه‏ السلام) فرمود :« انما فرض الله الصیام لیستوی به الغنی و الفقیر و ذلک ان الغنی لم یکن لیجد مس الجوع فیرحم الفقیر ، و ان الغنی کلما اراد شیئا قدر علیه ، فاراد الله تعالی ان یسوی بین خلقه ، و ان یذیق الغنی مس الجوع و الالم ، لیرق علی الضعیف و یرحم الجائع»[5] روزه به این دلیل واجب شده است که میان فقیر و غنی مساوات بر قرار گردد ، و این به خاطر آن است که غنی طعم گرسنگی را بچشد و نسبت به فقیر ادای حق کند ، چرا که اغنیاء معمولا هر چه را بخواهند برای آنها فراهم است ، خدا می‏ خواهد میان بندگان خود مساوات باشد ، و طعم گرسنگی و درد و رنج را به اغنیاء بچشاند تا به ضعیفان و گرسنگان رحم کنند .

    3. اثر تربیتی روزه

    به نظر می رسد که مهمترین و اصلی ترین اثر روزه تربیت انسان است تمام اعمال و برنامه های روزه برای این است که انسان ساخته شود و تربیت گردد. تفاوت معنا داری در زندگی انسانی که روزه می گیرد و یک ماه به عبادت خداوند می پردازد به وجود بیاید. اگر چنین شد روزه او به صورت مطلوب بوده و اثر بخش است. استاد مطهری در این زمینه چنین گفته است:« پس اگر ما ماه رمضانی را گذراندیم، شبهای احیایی را گذراندیم، روزه‏ های متوالی را گذراندیم و بعد از ماه رمضان در دل خودمان احساس کردیم که بر شهوات خودمان بیش از پیش از ماه رمضان مسلّط هستیم، بر عصبانیت خودمان از سابق بیشتر مسلّط هستیم، بر چشم خودمان بیشتر مسلّط هستیم، بر زبان خودمان بیشتر مسلّط هستیم، بر اعضا و جوارح خودمان بیشتر مسلّط هستیم و بالاخره بر نفس خودمان بیشتر مسلّط هستیم و می‏توانیم جلو نفس امّاره را بگیریم، این علامت قبولی روزه ماست.»[6]

    حسن بن عبد الله از پدرانش از جدش حسن بن علی (ع) در یک حدیث طولانی از علی بن ابی طالب (ع) نقل می‏کند که پیامبر خدا (ص) فرمود: هیچ مؤمنی نیست که برای خدا ماه رمضان را روزه بگیرد مگر اینکه خداوند به او هفت چیز مقرر می ‏دارد: اول اینکه حرام از بدن او ذوب می‏ شود، دوم اینکه به رحمت خدا نزدیک می‏ گردد، سوم اینکه خطای پدرش آدم را (که از آن درخت ممنوعه خورد) جبران می‏ کند، چهارم اینکه خداوند رنج‏های مرگ را بر او آسان می سازد، پنجم اینکه درقیامت از گرسنگی و عطش در امان می ‏ماند، ششم اینکه خداوند از غذاهای پاک بهشتی او را اطعام می ‏کند، هفتم اینکه خداوند به او برائت از آتش جهنم می‏ دهد.[7]

    4.آمرزش گناهان

    یکی دیگر از آثار و فوائد روزه که از محتوای گفتار معصومین(علیهم السلام) بدست می آید و در موارد متعدد به آن اشاره شده، عفو و آمرزش گناهان انسان از طرف خداوند متعال است. رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلم فرمود: «اگر کسی با ایمان و برای کسب خشنودی خداوند ماه مبارک رمضان را روزه گیرد، گناهان گذشته‏ اش بخشیده می ‏شود»[8]. سکونی از امام صادق علیه السّلام روایت کرده است که رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: «هیچ‏ روزه داری در میان گروهی که مشغول خوردن غذا هستند، حاضر نمی ‏شود مگر آنکه اعضای بدن او به تسبیح مشغول شوند و فرشتگان بر او درود و صلوات فرستند، و درود و صلوات آنان، طلب آمرزش از برای اوست.[9]» همچنین اعمال و برنامه های که در ماه مبارک رمضان وجود دارد مانند: شب زنده داری، دعا ونیایش در شب های قدر همه و همه گویای این امر است که خداوند متعال در این ایام(ماه مبارک رمضان) توجه خاصی به بندگانش دارد و نسیم رحمت او بیش از اوقات دیگر در وزیدن است .حضرت علی (ع) فرمود: وقتی ماه رمضان فرا رسید، رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلم برخاست و خداوند را حمد گفت و ستایش کرد، سپس فرمود: ای مردم، خداوند شما را از دشمنان جن و انس شما حمایت کرد و فرمود: «مرا فراخوانید تا برای شما اجابت کنم، و به شما وعده اجابت داد، بدانید به راستی خداوند (عزّ و جلّ) بر هر شیطان سرکش، هفتاد تن از فرشتگانش را گمارده است و تا زمانی که این ماه شما [ماه رمضان‏] سپری نشده است نمی‏ تواند وارد گردد. بدانید درهای آسمان از شب اوّل آن گشوده است و بدانید که دعا در آن پذیرفته است[10]»

    [1] . البحار 96/ 255 مستدرک الوسائل 1/ 590

    [2] . بحار الانوار جلد 14

    [3] الحیاة با ترجمه احمد آرام ج‏3 ص 293

    [4] . اعراف/31

    [5] به نقل از تفسیر نمونه ج : 1 ص : 632

    [6] . مجموعه‏ آثار استاد شهید مطهری ج‏23 ص 475

    [7] . خصال-ترجمه فهری ج‏2 386

    [8] . پیام پیامبر ترجمه‏ فارسی 73 ص 501

    [9] . ثواب الاعمال، ترجمه حسن زاده ص 129

    [10] 10پیام پیامبر ترجمه‏ فارسی 73 ص 501

    منبع مطلب : www.hajij.com

    مدیر محترم سایت www.hajij.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    همسر حضرت علی 4 ماه قبل
    1

    من حتی پیامو نخواندم🙂😂🤝🏻🤍

    مهدی 9 ماه قبل
    -1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید