در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    بهترین روش گردآوری اطلاعات برای دانستن یک واقعه تاریخی جای خالی است

    1 بازدید

    بهترین روش گردآوری اطلاعات برای دانستن یک واقعه تاریخی جای خالی است را از سایت نکس درجه دریافت کنید.

    بهترین روش ها و ابزار های گردآوری اطلاعات برای پایان نامه و مقاله

    بهترین روش ها و ابزار های گردآوری اطلاعات برای پایان نامه و مقاله

    برای اینکه یک کار پژوهشی همانند پایان نامه یا رساله ارزش علمی پیدا کند، محقق باید علاوه بر استفاده از منابع مختلف برای بدست آوردن اطلاعات مرتبط با موضوع تحقیق خود، به تحقیق و بررسی موضوع نیز بپردازد. برای این کار ابزار های مختلفی وجود دارد که محقق بسته به موضوع و هدف پژوهش باید از یکی از آن­ها استفاده کند.

    متداول ترین روش ­های گردآوری اطلاعات شامل : پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده، مطالعه کتابخانه ­ای و مطالعه اسناد و مدارک می­ شود که به تعریف و نحوه­ ی استفاده از هر یک از این روش­ ها خواهیم پرداخت.

    پرسشنامه

    رایج ­ترین و پرکاربردترین روش برای گردآوری اطلاعات، تنظیم پرسشنامه است.

    پرسشنامه شامل مجموعه ­ای از سوالات می ­شود که پاسخ به آن­ ها، داده­ های مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل می ­دهد. پرسشنامه اغلب در تحقیقات پیمایشی که نظرسنجی در آن نقش مهمی دارد استفاده می ­شود.

    در تحقیق تجربی و شبه تجربی یا پس رویدادی معمولا از این روش استفاده نمی­ شود مگر اینکه بعنوان یک روش مکمل برای تکمیل برخی از اطلاعات به آن نیاز باشد.

    همچنین، پرسشنامه یک ابزار نظرسنجی برای سنجش متغیرهای قضاوتی است، مثلا در مواردی که بخواهیم سلایق افراد، علاق و گرایشات، تمایل، خواسته­ ها و ارجهیت­ های آن­ ها را بسنجیم از این ابزار استفاده می ­کنیم.

    بنابراین متغیرهای کمی یا کیفی که قابل قضاوت کردن نیستند از این طریق نمی ­­توانند سنجیده شوند.

    اصول کلی تهیه پرسشنامه

    اجزاء اصلی پرسشنامه

    پرسشنامه باید شامل اجزاء زیر باشد:

    نامه ­ی همراه که به آن مقدمه نیز گفته م ی­شود، هدف از گردآوری داده ­ها به وسیله پرسشنامه و ضرورت همکاری پاسخ دهنده و اهمیت داده­ های مورد نیاز را بیان می ­کند.

    با این نامه، پژوهشگر تلاش می ­کند تا پاسخ دهنده را نسبت به همکاری در تکمیل پرسشنامه ترغیب کند. به همین دلیل باید به روی ارزشمند بودن داده ­های حاصل از این پرسشنامه که با مشارکت پاسخ دهندگان بدست می آید تاکید شود.

    همچنین لازم است پژوهشگر در این بخش به این نکته اشاره کند که داده­ ها و اطلاعات حاصل از این پرسشنامه محرمانه بوده و بجز استفاده آماری به هیچ منظور دیگری مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

    در این قسمت، پژوهشگر پاسخ دهنده را با چگونگی پاسخ دادن به سوالات آشنا می­ کند. مثلا باید به پاسخ دهنده توضیح داده شود هر نوع سوال این پرسشنامه باید چگونه پاسخ داده شود( مثلا تشریحی، بله یا خیر و…).

    در ساختار پرسشنامه باید ویژگی­ های پاسخ دهنده که می­ تواند به تنهایی بررسی شود نیز اشاره شود. اطلاعاتی نظیر جنسیت، سطح تحصیلات، رشته تحصیلی، سن و موارد اینچنینی که اطلاعات کلی درباره پاسخ دهندگان در اختیار شما قرار می دهند

    برای اینکه بهتر بتوانید سوالات پرسشنامه را تعیین کنید ابتدا باید متغیرهای این پژوهش را مشخص کنید. بعد از مشخص کردن متغیرها، پژوهشگر بهتر می ­تواند سوالاتی مطرح کند که با کمک آن­ ها به اندازه گیری متغیرها پرداخته و نسبت به آن ها تصمیم گیری کند.

    به طور کلی سوالات پرسشنامه به دو صورت ارائه می ­شوند:

    این نوع سوالات شامل مجموعه ای از گزینه ها می ­شود که پاسخ دهنده باید از میان آن­ ها یکی را انتخاب کند.

    این نوع سوالات برای پاسخ دهنده کاملا مفهوم است و به سهولت به آن پاسخ می ­دهد. همچنین، استخراج اطلاعات و تحلیل این نوع سوال و پاسخ آن­ها نیز ساده ­تر است.

    این نوع پرسشنامه شامل سوالاتی می ­شود که پاسخ دهنده می­ تواند به اختیار خود و با نظر خود به آن پاسخ دهد.

    این پاسخ ­ها می­ توانند چند کلمه یا چند جمله باشند. معمولا از این نوع سوالات برای بررسی و مطالعه عقاید در یک زمینه خاص استفاده می ­شود. تحلیل داده ­هایی که از این سوالات به دست می آید بسیار دشوار است و نیاز به یک سیستم کدگذاری ویژه دارد.

    نکات ضروری در تدوین سوالات پرسشنامه

    روش ­های تهیه پرسشنامه

    پرسشنامه را می ­توانید به طرق مختلفی تهیه کنید:

    انواع پرسشنامه

    پرسشنامه ­ها بر اساس معیارهای مختلفی تقسیم بندی می­شوند.

    مصاحبه

    مصاحبه نوعی نظرسنجی است که نظرات پاسخ دهنده بصورت شفاهی گردآوری می ­شود. مصاحبه نیز همانند پرسشنامه معمولا در موارد کیفی قضاوتی کاربرد دارد ولی در مواردی که اصطلاحا به آن مصاحبه عمیق یا تخصصی می ­گویند، می­ توان از نظرات تخصصی صاحب نظران استفاده کرد.

    انواع مصاحبه

    مصاحبه سه نوع دارد:

    در این نوع مصاحبه، سوالات کلی مطرح می ­شود و پاسخ دهنده نیز هر آنچه به نظرش می ­رسد را بیان می­ کند که غالبا مطالب متنوع و حتی گاهی نامرتبط بدست می آید که تحلیل آن بسیار دشوار است.

    در این نوع مصاحبه، سئوالات طوری مطرح می ­شوند که پاسخ را به سمت هدف مورد نظر هدایت کنند. در واقع پس از اینکه پاسخ دهنده پاسخ هر سوال را داد سوال دیگری مطرح می­ شود که پاسخ آن بتواند نتیجه نهایی مصاحبه را به سمت مطلب خاصی سوق دهد.

    در این نوع مصاحبه، سوالات با پاسخ­ های محدود و به اصطلاح کلیشه ­ای معین مطرح می­ شود.

    مشاهده

    این روش در تحقیقات تجربی و شبه تجربی، که در آن نمی شود از روش پرسشنامه استفاده کرد، کاربرد دارد.

    در واقع با این روش، محقق می ­تواند رفتار جامعه یا نمونه مورد بررسی خود را در ارتباط با یک متغیر خاص مشاهده و بررسی کند.

    مثلا می­ توان به میزان مشارکت کارکنان در تصمیم گیری یک شرکت اشاره کرد. در این صورت محقق در جلسات تصمیم گیری آن­ ها شرکت نموده  و با توجه به نحوه ابراز نظر افراد، جمع بندی افراد و تصمیماتی که در این جلسه گرفته می­ شود میزان مشارکت آن­ها را مشخص می­ کند. چرا که این مساله چیزی نیست که بتوان با ارائه پرسشنامه یا تعیین مصاحبه به اطلاعات مستندی دست یافت.  

    انواع مشاهده

    مشاهده نیز دو نوع دارد. مشاهده انفعالی و مشاهده فعال.

    بدون دخل و تصرف محقق، رفتار طبیعی افراد مورد مطالعه قرار می­گیرد.

    در این نوع مشاهده برخلاف نوع دیگر، محقق حضور دارد و به طور حضوری به مشاهده رفتار و متغیرهای مورد نظرش پرداخته و آن­ها را تحلیل می­ کند.

    مطالعه کتابخانه ­ای

    روش گردآوری اطلاعات از طریق مطالعه مقالات، کتاب ها و مراجعه به کتابخانه روشی است که همه با آن آشنا هستند.

    در تحقیق نظری یا برخی از تحقیقات بنیادی یا برخی از رشته­ ها مثل ادبیات، از روش مطالعه کتابخانه ­ای استفاده می ­شود.

    هرچند در کل مراجعه به کتابخانه و مطالعه مقالات در همه پژوهش­ های علمی بخشی از تحقیق ( فصل دوم پایان نامه، بررسی ادبیات تحقیق) انجام می­ گیرد.

    مطالعه اسناد و مدارک

    در مواردی که اسناد و مدارک مربوط به عملکرد گذشته یک جامعه یا نمونه مورد بررسی مورد مطالعه قرار می­ گیرد از این روش برای گردآوری اطلاعات استفاده می ­کنند.

    این اطلاعات می­ تواند شامل صورت های مالی شرکت ها؛ گزارش های فیزیکی عملکرد فروش یا تولید و موارد دیگر شود.

    در تحقیقات پس رویدادی معمولا از این روش برای گردآوری داده ­ها استفاده می­ شود.

    با روش ­های مختلف گردآوری اطلاعات و کاربرد آن­ ها آشنا شدید، همانطور که دیدید پرسشنامه با وجود اینکه یک روش متداول برای گردآوری اطلاعات است برای تمامی پژوهش ­ها کاربرد ندارد، بنابراین بسیار مهم است که بدانید برای پژوهش مورد نظرتان باید از کدام روش استفاده کنید و چطور به نتایج ارزشمندتر و قابل اعتمادتری برسید.

    ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

    همراه ما باشید

    اگر هنوز ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال نکرده‌اید، همین الان وارد تلگرام و اینستاگرام شوید و به جمع صدها دنبال‌کننده رایت می بپیوندید.

    علاوه بر به اشتراک‌گذاشتن آخرین مطالب مفید و کاربردی سایت، تخفیف‌های ویژه و باورنکردنی ترجمه و ویرایش تخصصی، از این به‌بعد به‌صورت محدود فقط و فقط در تلگرام و اینستاگرام منتشر می‌شوند. 

    فراموش نکنید این مطلب را به اشتراک بگذارید!

                         

    منبع مطلب : www.writeme.ir

    مدیر محترم سایت www.writeme.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    آموزگار پایه ی ششم بوشهر

    مضمون: روش گردآوری اطّلاعات(منابع چاپی و الکترونیکی)

    صلاحیت ها: تحلیل، استدلال

    زمان: ۴۵ دقیقه

    انتخاب روش جمع آوری اطّلاعات، به میزان زیادی به موضوعی که می خواهیم دربارهٔ آن اطّلاعات جمع آوری کنیم بستگی دارد. در این فعّالیّت دانش آموزان به کمک آموخته های قبلی خود و گفت و گو دربارهٔ راه های جمع آوری اطّلاعات روش مناسب را تشخیص و بر روی آن توافق می کنند.

    انتظارات عملکردی خاص:

    - شناسایی و تشخیص منابع و شیوه های مناسب جمع آوری اطّلاعات

    - استنباط و نتیجه گیری از یافته ها

    - سنجش اطّلاعات، ارزیابی و به چالش کشیدن ایده ها و اعمال خود و دیگران

    - اصلاح و ارتقای نگرش های خود نسبت به پژوهش و یافته های علمی

    انتظارات عملکردی مشترک:

    - بررسی پدیده ها و روابط بین آنها

    - بررسی قوانین حاکم بر روابط بین پدیده ها

    - شناسایی راه های چگونگی یادگیری خود

    مواد و وسایل آموزشی:

    کتاب کار

    فرایند اجرای فعّالیّت:

    تعدادی سؤال مانند سؤالات زیر را روی تابلو بنویسید که پاسخ به آنها مستلزم جمع آوری اطّلاعات به یکی از طرق مصاحبه، مشاهده یا مراجعه به منابع مکتوب( چاپی یا الکترونیک)باشد:

    دانش آموزان مدرسهٔ شما کدام برنامهٔ تلویزیونی را بیشتر دوست دارند؟

    تعداد گلبرگ ها یا شکل قرار گرفتن برگ ها روی ساقهٔ ده گیاه در خانه یا مدرسه را بررسی کنید؟

    صادرات محصولات کشور ایران در سال گذشته چه اقلام و به چه میزان بوده است؟

    اسامی پایتخت های ایران پس از اسلام را به ترتیب دورهٔ زمانی بنویسید؟

    از دانش آموزان سؤال کنید پاسخ هر یک از سؤالات فوق را از چه روشی بهتر، سریع تر وکامل تر به دست می آورید. از آنها انتظار می رود با توجّه به فعّالیّت های انجام گرفتهٔ قبلی در پاسخ سؤال یک به روش نظرسنجی)مصاحبه و پرسش نامه ( و در پاسخ سؤال دو به روش مشاهده اشاره کنند در غیر این صورت باید از طریق سؤالات مناسب آنها را به بیان روش های نظرسنجی)مصاحبه و پرسش نامه ( و مشاهده راهنمایی کنید.

    در ادامه، بحث را به این صورت مطرح کنید:

    در دو سؤال آخر آیا می توان از روش نظرسنجی و مشاهده به جواب رسید؟

    چرا آری و چرا خیر؟

    در صورتی که جواب دانش آموزان خیر است، برای پاسخ به این سؤالات از چه روشی استفاده می کنیم؟ استدلال دانش آموزان دربارهٔ انتخاب روش ها مورد تأکید است. سپس از دانش آموزان بخواهید جدول کتاب کار را به صورت انفرادی علامت بزنند. سپس در مورد هریک از سؤالات مانند روش بالا از آنها در کلاس پرسش شود و دلیل انتخاب پاسخ مورد بررسی قرار گیرد. اکنون از دانش آموزان بخواهید فعّالیّت کتاب کاررا انفرادی انجام دهند و نتایج را، سؤال به سؤال، در کلاس به بررسی بگذارید.

    توصیه های اجرایی:

    منبع مطلب : schoolmaster6.blogfa.com

    مدیر محترم سایت schoolmaster6.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    فصل دوم کتاب تفکّر و پژوهش پایه ششم ابتدایی

    فصل دوم پروژه پژوهشی کتاب تفکّر و پژوهش پایه ششم ابتدایی

    فصل دوم پروژه پژوهشی کتاب تفکّر و پژوهش پایه ششم ابتدایی

    روش گرد آوری اطّلاعات

    اهداف روش گرد آوری اطّلاعات

    پرورش توانایی تشخیص شیوه های مناسب گردآوری اطّلاعات برای هر پرسش
    ارتقای فضایل فکری و توسعهٔ آداب گفت و گو های جمعی

    انتظارات عملکردی از روش گرد آوری اطّلاعات

    تحلیل مسئله و شناسایی تفاوت ها و شباهت ها
    تشخیص شیوه های مناسب گردآوری اطّلاعات برای هر پرسش
    استفاده از زبان صحیح و دقیق برای توضیح نظرات خود
    ارزیابی و به چالش کشیدن ایده های خود و دیگران

    روش گرد آوری اطّلاعات

    ما برای پاسخ دادن به پرسش هایمان باید اطّلاعات گردآوری کنیم.

    برای گردآوری اطّلاعات از روش های متعدّدی استفاده می شود.

    انتخاب هر روش با توجّه به پرسش و نوع اطّلاعات مورد نیاز انجام می گیرد.

    به طور کلّی روش های گردآوری اطّلاعات شامل مشاهده، نظرسنجی (مصاحبه، پرسشنامه) و استفاده از اطّلاعات موجود در منابع چاپی و الکترونیکی است.

    قبل از انجام فعّالیت های درس متن زیر را مطالعه کنید.

    طرح پرسش پژوهشی

    طرح پرسش پژوهشی

    اوّلین گام پژوهش روشن کردن مسئله ای است که ذهن شما را به خود مشغول کرده و برای حلّ آن می خواهید
    پژوهش انجام بدهید. گاهی اوقات مسئله ا ی که ذهن شما را مشغول کرده است

    به قدری مبهم یا کلّی است که نمی دانید
    برای پاسخ و حلّ آن از کجا شروع، به چه کسی و کجا مراجعه کنید.

    برای اینکه با این مشکلات برخورد نداشته باشید
    بهتر است از همان شروع کار گام های خود را درست بردارید؛

    به عبارت دیگر پرسش خود را به گون های بنویسید که در گا م های بعدی با مشکل مواجه نشوید

    اهداف طرح پرسش پژوهشی

    پرورش توانایی طرح سؤال پژوهش
    ارتقای فضایل فکری، و توسعهٔ آداب گفت وگو های جمعی

    انتظارات عملکردی از طرح پرسش پژوهشی

    شناسایی تفاوت ها، شباهت ها
    طرح پرس شهای مناسب و تشخیص مسئله
    استفاده از زبان صحیح و دقیق برای توضیح نظرات خود
    ارزیابی و به چالش کشیدن اید ههای خود و دیگران

    مردم پسندها تفکّر و پژوهش پایه ششم ابتدایی

    مردم پسندها

    در درس اوّل و دوم پروژهٔ پژوهشی دانش آموزان با روش های گردآوری اطّلاعات و ویژگی های یک سؤال مناسب پژوهشی آشنا شدند.

    در این درس روشگردآوری اطّلاعات با استفاده از نظرسنجی را به صورت عملی تمرین می کنند.

    اهداف مردم پسندها

    پرورش توانایی برنامه ریزی و اجرای یک پروژهٔ پژوهشی با روش نظرسنجی
    ارتقای فضایل فکری، و توسعهٔ آداب گفت و گو های جمعی

    انتظارات عملکردی مردم پسندها

    طرح پرسش های مناسب و تشخیص مسئله
    شناسایی و تشخیص منابع و شیوه های مناسب گردآوری اطّلاعات (نظرسنجی)
    برنامه ریزی برای دستیابی به پاسخ سؤالات خود
    کار بر روی اطّلاعات و اندوخته ها برای تبدیل مجهول به معلوم
    استنباط و نتیجه گیری از یافته ها
    استفاده از زبان صحیح و دقیق برای توضیح ایده ها و تصمیم های خود
    استخراج معنا و مفهوم از تجارب خود و شناسایی راه های چگونگی یادگیری خود
    به کارگیری مهارت های اجتماعی و آداب گفت و گو و همفکری با دیگران در حلّ مسائل ومشکلات

    زیر ذرّه بین (انتخابی) تفکّر و پژوهش پایه ششم ابتدایی

    در درس اوّل و دوم پروژه پژوهشی دانش آموزان با روش های گردآوری اطّلاعات و ویژگی های سؤال مناسب برای پژوهش آشنا شدند

    و در درس سوم روش نظرسنجی برای گردآوری اطّلاعات را تجربه کردند.

    در این درس دانش آموزان با گردآوری اطّلاعات به روش مشاهده آشنا می شوند و آن را به صورت عملی اجرا می کنند.

    زیر ذرّه بین

    اهداف زیر ذرّه بین

    پرورش توانایی برنامه ریزی و اجرای یک پروژهٔ پژوهشی با روش مشاهده
    ارتقای فضایل فکری، و توسعهٔ آداب گفت و گو های جمعی

    انتظارات عملکردی زیر ذرّه بین

    طرح پرسش های مناسب و تشخیص مسئله
    شناسایی و تشخیص منابع و شیوه های مناسب گردآوری اطّلاعات( مشاهده )
    برنامه ریزی برای دستیابی به پاسخ سؤالات خود کار بر روی اطّلاعات و اندوخته ها برای تبدیل مجهول به معلوم استنباط و نتیجه گیری از یافته ها
    استفاده از زبان صحیح و دقیق برای توضیح ایده ها و تصمیم های خود
    استخراج معنا و مفهوم از تجارب خود و شناسایی راه های چگونگی یادگیری خود
    به کارگیری مهارت های اجتماعی و آداب گفت و گو و همفکری با دیگران در حلّ مسائل و مشکلات

    از کجا بدانم؟ (انتخابی) تفکّر و پژوهش پایه ششم ابتدایی

    در درس اوّل و دوم پروژهٔ پژوهشی دانش آموزان با روش های گردآوری اطّلاعات و ویژگی های یک پرسش مناسب پژوهشی آشنا شدند.

    در درس سوم و چهارم، گردآوری اطّلاعات با استفاده از روش نظرسنجی و مشاهده را تجربه کردند.

    در این درس یکی دیگر از روش های گردآوری اطّلاعات را به صورت عملی اجرا می کنند.

    از کجا بدانم؟

    اهداف از کجا بدانم؟

    پرورش توانایی برنامه ریزی و اجرای یک پروژهٔ پژوهشی با روش مراجعه به منابع مکتوب
    ارتقای فضایل فکری، و توسعهٔ آداب گفت و گو های جمعی

    انتظارات عملکردی از کجا بدانم؟

    طرح پرسش های مناسب و تشخیص مسئله شناسایی و تشخیص منابع و شیوه های مناسب گردآوری اطّلاعات (مراجعه به منابع مکتوب)
    برنامه ریزی برای دستیابی به پاسخ سؤالات خود
    کار بر روی اطّلاعات و اندوخته ها برای تبدیل مجهول به معلوم
    استنباط و نتیجه گیری از یافته ها
    استفاده از زبان صحیح و دقیق برای توضیح ایده ها و تصمیم های خود
    استخراج معنا و مفهوم از تجارب خود و شناسایی راه های چگونگی یادگیری خود
    به کارگیری مهارت های اجتماعی و آداب گفت و گو و همفکری با دیگران در حلّ مسائل و مشکلات

    ارائۀ یافته های پژوهش تفکّر و پژوهش پایه ششم ابتدایی

    دانش آموزان در دروس گذشته با چگونگی طرح سؤال پژوهشی،

    ویژگی های سؤال مناسب، و روش های گردآوری اطّلاعات آشنا شد ه اند و برای یافتن پاسخ پرسش های خود از روش های مشاهده،

    نظرسنجی و مراجعه به منابع مکتوب استفاده کرده اند.

    پس از گردآوری اطّلاعات و دسته بندی آنها نوبت به تهیّهٔ گزارش پژوهش و خلاصهٔ آن برای ارائه در کلاس می رسد.

    در این درس دانش آموزان با ساختار گزارش پژوهش و نکات مورد نیاز برای ارائهٔ خلاصهٔ گزارش آشنا می شوند و آن را به طور عملی اجرا می کنند.

    ارائه ی یافته های پژوهش

    اهداف ارائۀ یافته های پژوهش

    پرورش توانایی ارائهٔ گزارش کتبی و شفاهی پژوهش
    ارتقای فضایل فکری، و توسعهٔ آداب گفت و گو های جمعی

    انتظارات عملکردی از ارائۀ یافته های پژوهش

    رعایت ساختار پیشنهادی آموزگار برای تهیهٔ گزارش کتبی
    رعایت نکات مورد تأکید در تهیهٔ خلاصهٔ گزارش و ارائهٔ شفاهی
    تقسیم مناسب کار و همکاری بین اعضای گروه
    استفاده از زبان صحیح و دقیق برای توضیح مراحل و نتایج پژوهش
    رعایت زمان بندی هنگام ارائهٔ نتایج
    آمادگی برای پاسخگویی به پرسش ها و پذیرش پیشنهادهای دانش آموزان

    منبع مطلب : dabesto.ir

    مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    برای ارسال نظر کلیک کنید