از آن پس نهاد از بر خاک سر چنین گفت کای داور دادگر این بیت چند جمله دارد
از آن پس نهاد از بر خاک سر چنین گفت کای داور دادگر این بیت چند جمله دارد را از سایت نکس درجه دریافت کنید.
درس چهارم فارسی ششم دبستان . هفت خان رستم
فعالیت های درس
1- بیت زیر را به نثر ساده فارسی بنویسید .
............... خورشید و جوشید و بر کند خاک ................... ز سمش زمین شد همه چاک چاک
( رخش ) شیهه کشید و خشمگین شد و به نشانه حمله سمش را بر زمین کوبید و زمین زیر پایش را کند .
2- عبارت های زیر را به زبان ساده بنویسید .
رستم در خشم می شود = رستم خشمگین می شود
رستم به تنگ می آید = رستم خسته می شود
3- با توجه به متن درس کدام یک از کلمات زیر جمع است چرا؟
دیوان ، زابلستان، اژدها ، پهلوان ، مازندران ، یزدان ، جادوگران
دیوان و جادوگران کلمات جمع هستند
دربقیه کلمات (( ا ن)) و (( ها )) بخشی از خود کلمه است و ونشانه جمع نمی باشد . برای تشخیص این موضوع اگر
(( ا ن)) و (( ها )) را از انتهای این کلمات حذف کنیم بخش باقی مانده کلمه معنا داری را نمی سازد به طور مثال
اگر از انتهای زابلستان (( ا ن )) را حذف کنیم بخش باقی مانده (( زابلست )) خواهد بود که کلمه معنی داری نمی باشد .
4- یک نمونه (( مبالغه )) از متن درس ذکر کنید و آن را توضیح دهید .
.......... بزد تیغ و بنداخت از بر سرش .................... فروریخت خون چون رود از برش
هنگامی که سر اژدها قطع می شود شاعر خارج شدن خون از بدن اژدها را به دلیل حجم زیاد خون به جاری شدن رود تشبیه کرده است
املا ء
1- کلماتی را که در املای آن ها یکی از شکل های (( ص ، ط )) وجود دارد از متن درس پیدا کنید و بنویسید .
ص -------> قصد ، تلخیص .......................... ط--------------> خطرناک
2- اگر به جای معلم بودید از درس (( هفت خان رستم )) چه قسمت هایی را برای گفتن املاء انتخاب می کردید ؟
آن قسمت ها را بنویسید .
دانش اموز عزیز این فعالیت سلیقه ای است .
3- با توجه به متن درس جاهای خالی را با کلمات مناسب پر کنید .
رستم با خدای خود به راز و نیاز می پردازد و او را سپاس می گزارد
رستم در خشم می شود ، به رخش پر خاش می کند
نگارش
1- با هم فکری گروه خود ، داستان یکی از خان های (( هفت خان رستم رابنویسید )) .
دانش آموز عزیز این فعالیت گروهی است .
2- اگر شما به جای فردوسی بودید خان هشتم را چگونه می نوشتید ؟
دانش آموز عزیز این فعالیت سلیقه ای است .
3- شما برای موفقیت در زندگی فکر می کنید چه خان هایی پیش رو دارید ؟
گذر از مرحله مقدماتی تحصیل و قدم نهادن به مرحله آموزش عالی
انتخاب شغل مناسب با توجه به رشته ی تحصیلی و رقم زدن آینده ای مطمئن
کارگاه نویسندگی
بهره گیری از حس های پنجگانه
برای اینکه نویسنده خوبی باشیم لازم است :
پس مقدمه ی خوب نوشتن ، خوب دیدن ، خوب گوش دادن و دقت در پدیده ها و استفاده از حس بویایی ، چشایی و لامسه است
1- از پنجره کلاس به بیرون نگاه کنید و آنچه را که می بینید در یک بند بنویسید .
دانش آموز عزیز این فعالیت شخصی است
2- چشمان خود را ببندید و حس خود را در باره ی صدا هایی که می شنوید ، بنویسید .
دانش آموز عزیز این فعالیت شخصی است
3- با شنیدن صدای زنگ مدرسه چه احساسی در شما پدیدار می شود ، این حس چه رنگی است و چه مزه ای دارد ؟
دانش آموز عزیز این فعالیت شخصی است
4- بر داشت خود را از ضرب المثل (( نوش دارو ، بعد از مرگ سهراب )) را در یک بند بنویسید ؟
هر کاری را به خصوص کمک به دیگران را باید به موقع و در زمان مناسب انجام داد .چون اگر در زمان مناسب اینکار را انجام ندهیم
فایده ای نخواهد داشت . مانند نوش دارویی که رستم به سهراب داد اما دیگر دیر شده بود .
5-هرچه از محتوای درس های این فصل فهمیده اید ، در یک بند بنویسید .
این فصل بیشتر اشاره به زبان فارسی و حفظ و نگهداری آن
دربرابر آفات زبان صحبت می کرد .
منبع مطلب : parvane80.blogfa.com
مدیر محترم سایت parvane80.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
پاسخ سوالات درس پنجم فارسی ششم ابتدایی(هفت خان رستم)
2020-12-05معنی ابیات شعرهای درس هفت خان رستم فارسی ششم
خروشید و جوشید و بَرکَند خاک ز سُمّش زمین شد همه، چاک چاک
رخش (اسب رستم) شیهه کشید و با عصبانیت و به نشانهی یورش، سُمّ خود را بر زمین کوبید تا جاییکه زمین زیر پایش کنده شد و خاک بلند شد.
بزد تیغ و بنداخت از بَر، سرش فرو ریخت چون رود، خون از بَرَش
سرِ اژدها را بُرید؛ خون مانند رود از تن اژدها جاری شد.
بینداخت چون باد، خَمِّ کمند سر جادو آورد ناگه به بند
با سرعت زیاد مثل باد، پیچ طناب را به سمت جادوگر انداخت و وی را اسیر کرد.
میانش به خنجر به دو نیم کرد دل جادوان زو پُر از بیم کرد
با خنجر، کمرِ جادوگر را نصف کرد؛ با این حرکت، سایر جادوگران به وحشت افتادند.
چو رستم بدیدش، برانگیخت اسب بدو تاخت مانند آذر گشسب
هنگامی که رستم او را دید، سوار اسبش شد و با سرعت همانند آتش جهنده به سوی او دوید.
سر و گوش بگرفت و یالش دلیر سر از تن، بکندش به کردار شیر
سر و گوش و یالش را شجاعانه گرفت و مانند شیر سرش را از تنش جدا کرد.
ز بهر نیایش، سر و تن بشُست یکی پاک جایِ پرستش بجُست
برای نیایش و عبادت سر و تن خودش را شست و به دنبال جایی تمیز برای این کار گَشت.
از آن پس نهاد از برِ خاک، سر چنین گفت کای داورِ دادگر !
سپس سرش را روی خاک گذاشت (سجده کرد) و گفت: ای پروردگارِ عادل!
ز هَر بد، تویی بندگان را پناه تو دادی مرا، گُردی و دستگاه
تو برای بندگان در برابر هر بدی و آسیبی سرپناه هستی و تو به من قدرت پهلوانی و شکوه و عضمت دادی.
درک مطلب درس پنجم فارسی ششم
منظور از عبارت زیر، چیست؟
از هفت خان گذشتن
بعنی از پس یک کارِ سخت و دشوار بر آمدن. کسی که به یلامت از سختی های مختلف عبور کند و به موفقیت برسد به او میگویند: از هفت خان گذشتی.
رستم در هفت خان چه مراحلی را پشت سر میگذارد؟
خان اول: نبرد رخش با شیر
خان دوم: گذر از بیابان و گرفتار شدن در آن
خان سوم: نبرد با اژدها
خان چهارم: نبرد با جادوگران
خان پنجم: نبرد با دیوِ اولاد
خان ششم: نبرد با دیوِ ارژنگ
خان هفتم: نبرد با دیوِ سپید
به نظر شما چه نیرویی باعث شد رستم بتواند هفت خان را با موفقیت پشت سر بگذارد؟
قدرت زیاد و نترسیدن از مشکلات
دانش زبانی درس پنجم فارسی ششم
مبالغه
گاه، شاعران و نویسندگان برای افزودن بر تاثیر و قدرت سخن خود، رویدادها را بسیار بیشتر و بزرگتر از آنچه هست، توصیف میکنند. به این گونه بزرگنمایی در بیان حوادث «مبالغه» میگویند.
در درسی که خواندید، نمونههایی از این بزرگنمایی را میتوان یافت:
✅ خروشید و جوشید و برکند خاک ز سُمّش زمین شد همه چاک چاک
در این بیت، شاعر در جوش و خروش اسب مبالغه کرده است.
✅ بزد تیغ و بنداخت از بر، سرش فرو ریخت چون رود خون از برش
در این بیت، شاعر در چگونگی جاری شدن خون اژدها مبالغه کرده است.
کنایه
به این عبارت که در درس آمده است، توجّه کنید:
✅ «از هفت خان رستم گذشته است». منظور این است که توانسته مراحل دشواری را پشت سر بگذارد و به موفقیت برسد.
✅ وقتی دربارهی مطلبی به طور غیرمستقیم صحبت میکنیم به آن «کنایه» میگوییم. کنایه سخنی است که دو مفهوم دور و نزدیک دارد و مقصود گوینده، معنای دور آن است.
زمانی که درباره ی شخصی میگوییم «درِ خانهی او همیشه باز است» معنای نزدیک و آشکارِ جمله این است که «درِ خانهی او همواره گشوده است و قفل و بندی ندارد»؛ اما مقصود گوینده، بیان صفت بخشش و مهمان نوازی آن شخص است؛ بنابراین، معنای دوم یا دور جمله این است که او شخص مهمان نوازی است؛ به همین سبب، میگوییم باز بودنِ درِخانهی فلانی، کنایه از بخشندگی و مهمان نوازی اوست.
✅ به عنوان نمونه در عبارت «…… بار سوم، رخش به تنگ میآید….» به تنگ آمدن، کنایه از خسته شدن و به سُتوه آمدن است.
بخوان و بیندیش درس پنجم دوستان همدل
درک و دریافت دوستان همدل
یونس و مهدی چه تفاوتها و چه شباهتهایی با هم داشتند؟
شباهت های یونس و مهدی این بود که هر دو پسر بودند و اصالتاً شیرازی بودند و به تبریز آمده بودند و دانش آموز یک کلاس شده بودند.
تفاوتهای آنها این بود که یونس تازه به تبریز آمده بود اما مهدی از چند سال پیش به تبریز آمده بود. مهدی ترکی بلد بود اما یونس بلد نبود. تفاوت دیگر اینکه یونس درسش خوب بود اما مهدی درسش ضعیف بود.
اگر شما به جای یونس بودید در برابر پیشنهاد مهدی چه میکردید؟
من پیشنهاد مهدی را قبول نمیکردم و از مدرسه فرار نمیکردم بلکه سعی میکردم او را هم منصرف کنم.
به نظر شما چه عاملی باعث برگشت یونس به مدرسه شد؟
دوستانش او را به مدرسه بردند اما با رفتار خوب و مهربانی معلم از فرار خود پشیمان شد و با علاقه در مدرسه ماندگار شد.
با توجه به متن، جملهها را به ترتیب رویدادها شماره گذاری کنید:
جمله ها به صورت مرتب شده:
یونس تازه از شیراز به تبریز آمده بود.
زبان آنها را نمیدانست.
مهدی به درس خواندن علاقه ی زیادی نداشت.
معلم از او خواست به مهدی کمک کند تا درسهایش را بهتر یاد بگیرد.
آنها چند روزی به مدرسه نرفتند.
تا اینکه یک روز هم کلاسیها یونس را به مدرسه برگرداندند.
معلّم گفت: نتیجهی به مدرسه نیامدن، عقب ماندن از هم کلاسیهاست.
یونس تصمیم گرفت مهدی را نیز به مدرسه بازگرداند.
کارگاه درس پژوهی درس پنجم فارسی ششم
با مراجعه به کتابخانه داستان دیگری از شاهنامهی فردوسی انتخاب و شخصیت های آن را مشخص کنید.
نام داستان: رستم و سهراب
داستان رستم و سهراب، مرگ سهراب جوان را به تصویر میکشد که بر اثر جنگ با رستم (پدرش) کشته میشود.
برخی شخصیتهای داستان رستم و سهراب:
رستم
سهراب
تهمینه: همسر رستم و مادر سهراب
کیکاووس: پادشاه ایران
افراسیاب: پادشاه توران
رخش: اسب رستم
به نظر شما انسان دانا چه ویژگیهایی دارد؟ در گروه دربارهی آن گفتگو و فهرستی از این ویژگیها تهیه کنید.
مهربان و خوش اخلاق است.
دروغ نمیگوید.
پیش از تصمیمگیری، فکر و مشورت میکند و..
از متن های این فصل چند جمله را انتخاب و سپس نهاد و فعل آنها را مشخص کنید.
من هم مانند شما موجودی زنده هستم. (نهاد: من – فعل: هستم)
دو کَس رنج بیهوده بردند. (نهاد: دو کَس – فعل: بردند)
معنی کلمات درس پنجم (هفت خان رستم)
آذر گشسب : آتش تند و تیز، نامی است در شاهنامهی فردوسی که در اصل، اسم یکی از سه آتش مقدس بوده، اما در شاهنامه به معنای آتش جهنده و کنایه از هر چیز مورد نیایش و ستایش آمده و نیز اسم یکی از پهلوانان است.
اهریمن : دشمن، شیطان، کسی که منش پلیدی دارد.
بنداخت : انداخت
خان : مرحله
پرخاش : درشتی، ستیزه جویی
چیرگی : پیروزی
خمّ کمند : گره و پیچ طناب
کمند : طناب، بند، ریسمان
کردار : رفتار
گُرد : شجاع، دلیر
دستگاه : شکوه، قدرت، عظمت
دادگر : عادل
اتحاد : یکپارچگی، یکی شدن
متضاد درس پنجم فارسی ششم
اندک # زیاد
جاری # ساکن
ظاهر # باطن
طولانی # کوتاه
پیوسته # گسسته
شکست # پیروزی
آغاز # پایان
فراز # فرود
کلمات کلیدی: سوالات درس پنجم فارسی ششم ابتدایی | جواب سوالات درس پنجم فارسی ششم | متضاد درس هفت خان رستم | گام به گام فارسی ششم | معنی شعر هفت خان رستم| گام به گام درس پنجم فارسی ششم
منبع: ساینس هاب
منبع مطلب : tizland.ir
مدیر محترم سایت tizland.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
جواب کاربران در نظرات پایین سایت
مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
چرا جواب نیس