در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    آزمایشی بنویسید که نشان دهد با تغییر شکل جسم جرم آن تغییر نمیکند

    1 بازدید

    آزمایشی بنویسید که نشان دهد با تغییر شکل جسم جرم آن تغییر نمیکند را از سایت نکس درجه دریافت کنید.

    با ازمایشی بیان کنید ، با تغییر شکل جسم ، جرم ان تغییر نمی کند؟

    سایت آموزش و پرورش


    رتبه الکسا سایت


    ویکی پدیا


    معلم سایت

    منبع مطلب : www.asemankafinet.ir

    مدیر محترم سایت www.asemankafinet.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    سومی هاوچهارمی

    خلاصه درس 4(موادّ اطراف ما(2 )

    1-اگر مقدار یک مایع را با ظرف های مختلف اندازه گیری کنیم،چه نتیجه ای حاصل می شود؟ عددهای مختلفی به دست می آید.

    2-برای این که عدد ثابتی برای مقدار یک مایع به دست آوریم چه باید بکنیم؟باید از واحد معینی برای اندازه گیری مقدار مایعات استفاده کنیم.

    3-برای اندازه گیری مقدار مایعات از واحدی به نام -----------استفاده می شود.(لیتر)

    4-همه ی اجسام از -------------تشکیل شده اند.(مادّه)

    5-جرم را تعریف کنید.مقدار مادّه ی تشکیل دهنده ی یک جسم است.

    6-جرم اجسام را با چه وسیله ای اندازه گیری می کنند؟ ترازو

    7-جرم اجسام را با چه واحدهایی بیان می کنند؟ گرم و کیلو گرم .

    8-جرم اجسام سبک را با مقیاس -------------- نشان می دهیم.(گرم)

    9-آزمایشی بنویسید که نشان دهد با تغییر شکلِ جسم،جرم آن تغییر نمی کند. جرم یک عدد سیب را با ترازو اندازه می گیریم.سپس آن را خَرد کرده ،دوباره جرم آن را با ترازو اندازه می گیریم نتیجه می گیریم جرم سیب در هر دو مرحله یکسان است.

     یک کیلو گرم معادل هزار گرم است

    منبع مطلب : taheri1.blogfa.com

    مدیر محترم سایت taheri1.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    درس 4 تا 10 علوم

    درس 4(موادّ اطراف ما{2} )

    1-اگر مقدار یک مایع را با ظرف های مختلف اندازه گیری کنیم،چه نتیجه ای حاصل می شود؟ عددهای مختلفی به دست می آید.

    2-برای این که عدد ثابتی برای مقدار یک مایع به دست آوریم چه باید بکنیم؟باید از واحد لیتر برای اندازه گیری مقدار مایعات استفاده کنیم.

    3-برای اندازه گیری مقدار مایعات از واحدی به نام -----------استفاده می شود.(لیتر)

    4-همه ی اجسام از -------------تشکیل شده اند.(مادّه)

    5-جرم را تعریف کنید.مقدار مادّه ی تشکیل دهنده ی یک جسم است.

    6-جرم اجسام را با چه وسیله ای اندازه گیری می کنند؟ ترازو

    7-جرم اجسام را با چه واحدهایی بیان می کنند؟ گرم و کیلو گرم .

    8-جرم اجسام سبک را با مقیاس -------------- نشان می دهیم.(گرم)

    9-آزمایشی بنویسید که نشان دهد با تغییر شکلِ جسم،جرم آن تغییر نمی کند. جرم یک عدد سیب را با ترازو اندازه می گیریم.سپس آن را خَرد کرده ،دوباره جرم آن را با ترازو اندازه می گیریم و مشاهده می کنیم.جرم سیب در هر دو مرحله یکسان است.

    10-جرم یک لیوان عسل و یک لیوان آب را به طورِ جداگانه با ترازو مشخّص می کنیم،اندازه ی جرم آن ها متفاوت است.چه نتیجه ای می گیریم؟مایعاتی که مقدار آن ها با هم یکسان است،جرم های متفاوت دارند.

    درس 5 (آب مادّه ی با ارزش)

    1-چرخه ی آب چیست؟ گرمای خورشید ،.باعث بخارشدن آب دریاها می شود.بخار آب هنگام بالا رفتن سرد می شود و به ابر تبدیل می شود.اگر ابرها به اندازه ی کافی سرد شوند و ازآنها باران یا برف می بارد.. قسمتی از آب باران و برف درون زمین فرو می رود  و قسمتی به دریا بر می گردد و دوباره تبخیر می شود. به این جریان آب در طبیعت چرخه ی آب می گویند.


    2-دریاهای بسیار بزرگ چه نام دارند؟اقیانوس.

    3-آب ها جای بیشتری را در روی  زمین  گرفته اند یا خشکی ها؟آب ها.

    4-ما و بسیاری از موجودات زنده ی دیگر به -----------نیلز داریم. (آب)

    5-از آب چه استفاده هایی می کنیم؟ برای آشامیدن ، شست و شو ، کشاورزی و.....

    6-چرا آب دریا ها برای آشامیدن،کشاورزی و شست و شو مناسب نیست؟ چون شور است.

    7-باران و برف چگونه به وجود می آیند؟ اگر ابرها به اندازه ی کافی سرد شوند از آن ها باران یا برف می بارد.

    8-آب شیرین به چه صورت هایی وجود دارند؟به صورت برف،دریاچه، رود و آب زیر زمینی.

    9-مقدار آب های شیرین و آب های شور روی کره ی زمین را با هم مقایسه کنید.مقدار آب های شیرین خیلی کم تر از آب های شور است.

    10-آیا همیشه بخار آب در هوا وجود دارد؟ بله

    11-از ------------ابر درست می شود.(بخار آب)

    12-ابرها چگونه حرکت می کنند؟ توسط باد.

    13-مادّه ای را نام ببرید که در طبیعت به سه صورت دیده می شود. آب  ،که در حالت جامد به صورت یخ و در حالت گاز به صورت بخار است.

    14-در زندگی ذوب شدن چه موادّی را مشاهده کرده اید؟ بستنی- برف ها – یخ.

    درس6 (زندگی ما و آب)

    1-آیا آب در همه ی خاک ها به یک اندازه فرو می رود؟ خیر .

    2-چرا آب، همه جا در زمین فرو نمی رود؟زیرا جنس خاک در زمین های مختلف با هم فرق می کند و مقدار آبی که در زمین فرو می رود به جنس خاک بستگی دارد.

    3-آب های زیرزمینی چگونه تشکیل می شوند؟مقداری از آب باران و برف در زمین فرو می رود.وقتی این آب به سنگ ها یا خاک رس برسد در همانجا جمع می شود، این آب ها را آب های زیرزمینی می نامند.

    4-در بیشتر استانها ی ایران مردم برای مصارف خانگی یا کارهای کشاورزی،از آب -------------- و ------------- استفاده می کنند. (چشمه – قنات )

    5-چرا نباید بیش از اندازه از آب های زیر زمینی استفاده کرد؟ زیرا این کار باعث خشک شدن بیشترر چاه ها و یا کم شدن آب آنها می شود.

    6-رود چگونه به وجود می آید؟آبی که از باران و ذوب شدن برف ها به وجود می آید،در سرازیری ها به راه می افتد و ابتدا جوی های کوچک و سپس رودها به وجود می آورد.

    7-همه ی رودها از آب شدن -----------تشکیل می شود.(برف کوه ها)

    8-رود بزرگ از متصل شدن -------- و ---------- به وجود می آید.(نهرها – جوی های کوچک)

    9-آب لوله کشی خانه ها چگونه تهیه و قابل آشامیدن می شود؟ آب رودها را در پشت سد یا استخرهای بزرگ جمع می کنند و بعد آن را به تصفیه خانه می فرستند. سپس آب سالم و پاکیزه، به وسیله ی لوله به شهرها و روستاها فرستاده می شود.

    10-در تصفیه خانه چه کاری انجام می شود؟گِل و لایِ موجود در آب را می گیرند و به آن موادّ میکروب کش اضافه می کنند.

    درس 7 (نور و مشاهده ی اجسام )

    1-برای دیدن اجسام........... لازم است. (نور)

    2-منبع نور چیست؟ جسمی است که نور تولید می کند.

    3-چرا عقربه ها و اعداد بعضی از ساعت ها در هنگام تاریکی شب قابل دیدن هستند؟زیرا از موادّی ساخته شده اند که در تاریکی از خود نور تولید می کنند.

    4-چند منبع نور را نام ببرید. شمع- لامپ – کرم شب تاب و خورشید.

    5-بازتابش نور را تعریف کنید. وقتی نور خورشید یا چراغ قوه به آینه میتابد،از آن برمی گردد.به این پدیده بازتابش نور گفته می شود.

    6-چه اجسامی می شناسید که می توانند مثل آینه نور را بازتاب می دهند؟ سطح آب صاف و زلال ،سینی برّاق ، قاشق استیل و شیشه.

    7-اگر نور به سطح صاف و صیقلی برخورد کند به طور ............. بازتابش می کند.(منظّم)

    8-وقتی نور به سطح  ناصاف و غیر صیقلی برخورد کند،به طور .................بازتابش می کند.(نامنظّم)

    9-یک نمونه سطح صاف و صیقلی و یک نمونه سطح ناصاف و غیر صیقلی  نام ببرید. سطح صاف و صیقلی مثل آینه و سطح ناصاف و غیر صیقلی مثل کاغذ آلومینیمِ چروک.

    10-هر چیزی که بتواند نور را به طور منظّم بازتاب دهد،مانند...........عمل می کند.(آینه)

    11-آینه های معمولی را چه می نامند؟ آینه ی تخت.

    12-انواع آینه ها را نام ببرید.آینه های معمولی،آینه های فرورفته و آینه های برآمده.

    13-چند نمونه از کاربردهای آینه را نام ببرید. آینه ی دندانپزشکی ، آینه هایی که در پیچ جاده ها وجود دارند،آینه های جلوی خودروها،آینه هایی  که در معماری و تزیین سطح دیوارها استفاده می شوند.

    14-ما چگونه اجسام را می بینیم؟ وقتی نور از منبع نور به جسم می تابد و بازتاب آن وارد چشم می شود،ما می توانیم اجسام را ببینیم.

    15- شرایط لازم برای دیدن اجسام را بنویسید. 1) نور وجود داشته باشد. 2)مانعی بین جسم و نور وجود نداشته باشد(نور به جسم  برخورد کند) 3- نور پس از برخورد به جسم ،به چشم ما برسد.

    16-زیردریایی ها برای دیدن اجسامی که در سطح آب قرار دارند از...............استفاده می کنند.( زیر دریایی)

    17-چشم زیر دریایی از چه چیزهایی ساخته می شود؟ از دو آینه ی موازی که به طور سر و ته مقابل هم قرار گرفته اند، ساخته می شود.

    درس 8 (جستجو کنیم و بسازیم)

    1-برای جلوگیری از نشتی آب در لوله های انتقال آب از چه ابزار و وسایلی می توان استفاده کرد؟چسب ،واشر، نوار تفلون و..

    2-روش های جلوگیری از نشتی آب را بنویسید.1)بستن محل نشتی به کمک نوار تفلون. 2)استفاده از چسب در محل نشتی آب.3)استفاده از واشر در محل اتصالات لوله های آب. 4)بریدن شیلنگ از محل نشتی و اتصال دو قسمت بریده شده با استفاده از رابط پلاستیکی یا فلزی.5)استفاده از یک نی یا لوله ی سرُم برای جلوگیری از نشتی بطری و بستن انتهای آن.

    3-از نشتی آب چه استفاده هایی می توان کرد؟آبیاری قطره ای گیاهان،پر کردن ظرف آب خوری پرندگان ،هدایت آب نشت شده به وسیله ی لوله ی سرُم به ظرف دیگر و استفاده از آن در مصارف دیگر.

    4-هنگام ساخت وسایلی برای جلوگیری از نشتی آب چه نکات ایمنی را باید رعایت کرد؟ هنگام استفاده از ابزار تیز مثل قیچی یا اَرّه مواظب سلامتی خود و دیگران اطرافیان باشیم. از تعمیر لوله های متّصل به آب گرمکَن،پکیج و انواع کولرها  خودداری کنیم.

    درس 9 (نیرو ، همه جا{1})

    1-   چگونه می توانیم جسمی را به حرکت در آوریم؟ با هُل دادن و کشیدن.

    2-   نیرو به چه صورتهایی می تواند باشد؟ به صورت کشیدن- به صورت هُل دادن – هم به صورت کشیدن و هم به صورت هُل دادن.

    3-   در انجام همه ی کارها ........... به کار می رود.(نیرو)

    4-   وقتی سنگ بزرگی را هُل می دهیم و حرکت نمی کند آیا به آن نیرو وارد کرده ایم؟ بله- وقتی جسمی  را هُل می دهیم به آن نیرو وارد می کنیم.

    5-   در بازی طناب کِشی کدام گروه برنده می شود؟ گروهی برنده می شود که نیروی بیشتری به طناب وارد می کند.

    6-   نیرویی که دروازبان هنگامِ گرفتنِ توپ به آن وارد می کند ، چه اثری بر توپ دارد؟ سبب توقُّفِ حرکتِ توپ می شود.

    7-   نیرویی که هنگامِ خمیر بازی به آن وارد می کنیم، باعثِ............آن می شود.(تغییر شکل)

    8-   آیا وقتی یک پَر را فوت می کنیم به آن نیرو وارد کرده ایم؟ بله.

    9-   اثرهای نیرو بر اجسام را بنویسید.الف)به حرکت در آوردن اجسامِ ساکن. ب)متوقّف کردن اجسام در حالِ حرکت . ج) تغییر جهتِ حرکتِ اجسام .د) تغییر شکلِ اجسام.

    درس 10(نیرو همه جا {2} )

    1-اگر دو آهن ربا نزدیک هم قرار بگیرند چه اتفاقی می افتد؟ به هم نیرو وارد می کند.

    2-اگر دو سر مثل هم آهن ربا ها را به هم نزدیک کنیم ، هم دیگر را......................؟(دفع می کنند)

    3-اگر دو سرِ مخالفِ آهن رباها را به هم نزدیک کنیم، همدیگر را .................(جذب می کنند)

    4-دو ................می توانند بدونِ تماس ،همدیگر را جذب یا دفع کنند.(آهن ربا)

    5-آیا دو جسم می توانند بدونِ تماس با یکدیگر به هم نیرو وارد کنند؟ مثال بزنید. بله – نیرویی که دو آهن ربا  به یکدیگر وارد می کنند و نیرویی که کُره ی زمین به اجسام وارد می کند، هر دو بدونِ تماس اجسام صورت می گیرند.

    6-نیروی کِشش زمین چیست؟ کُره ی زمین به همه چیز نیرو وارد می کند و آنها را به سمتِ خود می کِشَد. به این نیرو ، کِشش ِ زمین می گویند.

    7- نیروی کِشش زمین در چه کارهایی به ما کمک می کند؟ ریختنِ آب در لیوان ، سرازیر شدنِ آب را از کوه ، فرو اُفتادن قطرات باران به زمین.

    8-نیروی کِشش زمین اجسام را به سمت ...................می کشد. (پایین)

    9-آیا نیرویی کُره ی زمین بر اجسام مختلف وارد می کند، یکسان است؟ خیر.

    10-هر چه جِرمِ جسم بیشتر باشد،زمینِ آن را با نیروی ...................به طرف خود می کشد.(بیشتری)

    11-اگر یک طرف فنر را در دست بگیریم و طرف دیگر آن را به جسم وصل کنیم، مقدار کشیدگی فنر چه نیرویی را نشان می دهد؟نیروی کِشش زمین.

    12-هر چه جسم سنگین تر باشد، نیروی لازم برای بلند کردن آن .................است.(بیشتر)

    13-به کمک چه وسیله ای می توان اجسام سنگین را جا به جا کرد؟به کمک اهرم.

    14-اهرم چیست؟میله یا وسیله ای که با آن و به کمک تکیه گاه جسم را بلند یا جا به جا می کنیم، اهرم نام دارد.

    15-چند نمونه از اهرم ها را نام ببرید.قیچی- اَلاکُلَنگ – ترازوی دو کفه.

    منبع مطلب : tbcita.tebyan.net

    مدیر محترم سایت tbcita.tebyan.net لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    برای ارسال نظر کلیک کنید